Jump to content

Messing kontra rustfrie skroggjennomføringer

marius

Recommended Posts

Jeg sverger nå likevel til marine bronse som det aller sikreste. Den som vil ha beste kvalitet i utstyr som er viktig for sikkerheten til sjøs (og ikke bare legge masse penger i morsomme duppeditter) kan ta en titt her.

Legg spesielt merke til at kran og gjennomføring er i ett stykke og i samme materiale og at kikkkranen har smørenippel.

Redigert: Ser av figuren for montering på plastbåt at det er antydet et mellomlegg av tre på innsiden. Her ville jeg absolutt brukt plast. Helst bygger man opp tykkelsen på skroget her med glassfiber og epoxy.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg har vært på utkikk etter "marine bronse". Har vanskelig for å finne dette. Kommer som regel bare over messing, syrefast og noe plast. Er det noen gode tips til hvor man får kjøpt de "ultimate" gjennomføringene? Jeg må bytte mine nå, og om de koster 100,- stk. eller 500,- stk. har liten betydning i forhold til arbeidet med å bytte disse.

hovedsiden er her: http://www.blakes-lavac-taylors.co.uk

Ser at de skal være representert i Norge gjennom:

NORWAY

Progress Ingenioerfirma as

Frysjaveien 33E

N-0884 Oslo

NORWAY

Tel: +47 22027900 Fax: +47 22027901

web site: www.progressing.no

e-mail: post@progressing.no

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

a) I tillegg har jeg koblet alle gjennomføringer elektrisk til en stor annode på yttersiden (gjennomgående bolter tettet og festet med epoxy).

b)Når det gjelder dagens messinglegeringer, er ikke disse mye verdt i forhold til de gamle bronsegjennomføringene.

c)Hvis man skraper i disse og de holder rette fargen, så la de sitte om de er 30 år, er min mening. Bytt heller kraner.

Hei

a) Min båt er en -80 modell og alle gjennomføringer er koblet sammen men anoder i hekken.

b) Det er godt mulig det, men hvor får man tak i bronsegjennomføringer/gode messinggjennomføringer?

c) Jeg lager en ripe i hver gjennomføring hvert år og har ikke registrert noen fargeendring.

I. flg. Paul hos Ladac skal man ikke koble sammen gjennomføringer.

Dette har nå en gang blitt gjort på min båt, og har holdt til nå.

mvh

giver

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...