Jump to content

Luftfilter til VP MD 21 A ?

Tine IV

Recommended Posts

Har en MD 21 A med 3 strake rør rett inn i motor uten luftfilter , har sett bilder av båter som er tils med filter på . Dissa filtra husker ikke jeg hva heter , men dem er runde litt flate med huller rundt på siden å fornikkla . Kunne godt tenkt meg å fått tak i slike ( 3 stk ) men hvor ? Er jo litt dumt og ikke ha det også , da den drar inn evt div møkk som ikke skal inni motoren .Skal etter det jeg har hørt være en sil i bunn av dissa røra jeg har , men det er det ikke på min Volvo

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Det er pga veistøv at man bruker luftfilter, i båt er det ikke nødvendig.

Alle motorer skal i utgangspunktet ha luftfilter selv om de sitter i en båt. Alle større skipsmotorer har et filter som enten byttes eller vaskes ved behov. Det er utrolig masse dritt i lufta som en ikke ser og som fører til økt slitasje på motoren. Itillegg kan det være ørsmå lekkasjer av eksos som dras inn i innsuget og det er heller ikke bra. MEN... I de aller fleste motorrom på fritidsbåter er tillgangen på luft heller dårlig og et luftfilter vil da gjøre vondt værre. Dette vil føre til at forbrenningen blir dårligere og motoren vil kunne få et sotbelegg. Dette er en mye være påkjenning totalt sett for motoren og jeg vil anbefale deg ikke å montere noe filter.

Så en slik motor i en båt tils på nettet , så jeg tenkte kansje det hadde vært lurt . Men den har jo klart seg i over 20 år uten så . men har nå lest et sted at det skal være sil i bunnen av di innsuga . men men hører på dere og glømmer det jeg ....

Tine II

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

• 10 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...