Tine IV Startet 17.Mai.2006 Link til dette innlegget Startet 17.Mai.2006 Har en MD 21 A med 3 strake rør rett inn i motor uten luftfilter , har sett bilder av båter som er tils med filter på . Dissa filtra husker ikke jeg hva heter , men dem er runde litt flate med huller rundt på siden å fornikkla . Kunne godt tenkt meg å fått tak i slike ( 3 stk ) men hvor ? Er jo litt dumt og ikke ha det også , da den drar inn evt div møkk som ikke skal inni motoren .Skal etter det jeg har hørt være en sil i bunn av dissa røra jeg har , men det er det ikke på min Volvo Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Ingar Svart 17.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2006 Har aldri sett noe MD21 med filter, det skal heller ikke være noe sil i rørene. Det er pga veistøv at man bruker luftfilter, i båt er det ikke nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 17.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2006 er vel som regen en netting av noe slag, skal vel stanse humler og tvistfiller fra å ta del i forbrenningen. Eller dassruller, for de som husker den historien... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
loffern Svart 17.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2006 Det er pga veistøv at man bruker luftfilter, i båt er det ikke nødvendig. Alle motorer skal i utgangspunktet ha luftfilter selv om de sitter i en båt. Alle større skipsmotorer har et filter som enten byttes eller vaskes ved behov. Det er utrolig masse dritt i lufta som en ikke ser og som fører til økt slitasje på motoren. Itillegg kan det være ørsmå lekkasjer av eksos som dras inn i innsuget og det er heller ikke bra. MEN... I de aller fleste motorrom på fritidsbåter er tillgangen på luft heller dårlig og et luftfilter vil da gjøre vondt værre. Dette vil føre til at forbrenningen blir dårligere og motoren vil kunne få et sotbelegg. Dette er en mye være påkjenning totalt sett for motoren og jeg vil anbefale deg ikke å montere noe filter. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 17.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mai.2006 Så en slik motor i en båt tils på nettet , så jeg tenkte kansje det hadde vært lurt . Men den har jo klart seg i over 20 år uten så . men har nå lest et sted at det skal være sil i bunnen av di innsuga . men men hører på dere og glømmer det jeg .... Tine II Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Airbag420 Svart 14.September.2016 Link til dette innlegget Svart 14.September.2016 Bomper denne tråden TINE IV. Har en slik motor som du beskriver, jeg har desse 3 luftfilterne, de ser ut som de har overlevd en verdenskrig, så hadde vært hyggelig og byttet dem, fikk du tak i noen nye ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.