Jump to content

Oljelekkasje Marna MB10A

mb10a

Recommended Posts

Hei,

Jeg er lykkelig eier av en MB10a, men den senere tid har jeg sett at den har begynnt å lekke/svette olje.

Har NULL greie på motorer, men har funnet ut at toppen er ok, tørt og fint rundt pakningen.

Er det noen som har tips til hvor jeg skal sjekke?

Åpen for alle tips da jeg er rimelig grønn på dette området.

Eventuelt: hvor kan jeg henvende meg for service?

Bor i Larvik, så mandal er litt langt...

Mvh E

Hvis du ikke ser noen oljelekasje ville jeg begynt med å tørke hele motoren ren med vanlig papir, deretter startet den og så brukt en lommelykt for å se hvor olja kommer fra. Kan være ett rør eller lignende som har fått en sprekk eller noe. Skjedde på vår fm opptil flere steder.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

• 4 år senere...

Hei, bor selv i larvik og har ett par av de motorene der.

Du har fått veldig gode tips her. Begynn med å vaske motoren for å se om du kan finne hvor det lekker.

Men til å begynne med er det jo fint å vite om den står og drypper/lekker når båten ikke er i gang, eller om den kun lekker når du kjører motoren.

svinghjulslagrene/simringer pleier å ryke etter en del år pga slitasje. Ellers kan feilen ligge mange steder.

Lekker motoren når den står still, så ville jeg holde en knapp på pakning til bunnpanne/dårlig tilskrudde bolter eller at noen av de var rustet helt bort.

Lekker motoren under fart, så kan det tyde på at lekasjen ligger ett annet sted.

Må også bare spørre om du har riktig oljefilter, og at det er byttet for ikke så lenge siden, samt at det er skikkelig skrudd til?

Motoren skal også KUN ha mineralsk motorolje. Ikke noe syntetisk eller halvsyntetiske greier.

Ellers er www.marna.no er en kilde til nyttig info samt masse originale deler.

Må bare også nevne at Omega er en serie produkter for tilsetning i kjølesystem, drivstoff, olje osv på motorer. like mye båter som biler. Disse produktene er av veldig god kvalitet og fungerer veldig godt. Om det bare er litt svetting på din motor, så vil tilsetning av omega for motorolje mest sannsynlig fjerne oljelekasjen din. Jeg har brukt det flere ganger på biler og båtmotorer med veldig gode resultater. Marna.no er også forhandler av omega. Ellers vil du kunne finne produktene hos mekonomen og andre bilbutikker. Flaskene koster noen hundrelapper for noen desiliter, men til gjengjeld så pleier det å fungere veldig bra. Dette vil kunne kjøpe deg litt tid, men det beste er jo å finne feilen og utbedre den. Omega kan også benyttes forebyggende for å minske slitasje på motorer slik at levetiden blir lenger.

Lykke til.

Redigert av tomasno (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...