Jump to content

Båtlivets myter avslørt...

Ingar

Båtlivets myter avslørt...  

452 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Åssen skal vi gjøre dette da? Skal alle de fremsatte mytene diskuteres i denne tråden, i nye tråder i åpent forum, eller kommer det et nytt 'myteforum' hvor argumenter for- og imot kan legges ut og vurderes i en periode før stemmen avgis?

(Begynte å finne fram argumenter på noe med en gang, men så ble jeg litt usikker på hva jeg skulle gjøre med disse...)

S/Y Surprise

myter.... hvordan kan blondiner hjelpe med fiskelykke?

Det er vel her utrykket "Haill er knaill" kommer inn i bildet... :lol:

Forbeholdt de som vet hva "haill" betyr... :wink:

Jeg vet ikke med ryggsekk og paraply, men her oppe betyr kvinnfolk i båt ulykke. Om ikke fullt så ulykke som kvinnfolk i klesbutikk.

At Yamaha er "Kongen på haugen" hersker det ingen tvil om, så til alle de andre...

Bilde

Redigert av Brutus (see edit history)

Åssen skal vi gjøre dette da? Skal alle de fremsatte mytene diskuteres i denne tråden

Ja! jeg har nå fått nok underlag så da er det åpent for diskusjon.

Det er ikke dragsuget som gjør at objekter "følger etter" synkende skip ned.

Ekperimentet til Mythbusters ble gjort med en kompakt plate som ble dumpet. Men i et virkelig forlis kan luft sikkert også medvirke.

Uorginale bruceankere har tendens til å brekke.

Dette er iallefall bare tull. Seilas ( eller var det Seilmagasinet ? ) satte for en tid siden opp finnerlønn for den som klarte å dokumentere at dette var sant.

Meg bekjent ble det ingen vinnere her.

Konklusjon; MYTE !

eller ?

Suzuki

No boat needed..

Jeg tror det var Yachting Monthly som hadde bilde av "halsen" på et Bruceanker festet til en kjetting. Den andre halvparten lå igjen på havets bunn. Dette gjelder neppe "de fleste" Bruceankere, men det finnes mye rar kvalitet å få kjøpt. "Brucekopi" er jo heller ikke noe beskyttet merkenavn, så hvert bakgårdsverksted kan i prinsippet støpe seg sin egen variant. Så i prinsippet finnes det sikkert et anker eller to der ute som er i fare for å brekke. Det betyr ikke at de "har en tendens til å brekke"

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Ekperimentet til Mythbusters ble gjort med en kompakt plate som ble dumpet. Men i et virkelig forlis kan luft sikkert også medvirke.

I det programmet jeg så så ble det benyttet en stålbåt på rundt 12 tonn etter hva jeg husker. Og konklusjonen her var at de ikke merket noe dragsug overhode! Og den gikk fort ned ...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...