Jump to content

Båtlivets myter avslørt...

Ingar

Båtlivets myter avslørt...  

452 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Det er antagelig i luften sannheten ligger: hverken redningsbåter, flåter eller mennesker flyter særlig bra i i en blanding av vann og luft som stiger opp fra et synkende fartøy. Men mindre fartøy hvor det er lite luft eller hvor luften er ute med en gang så spiller det ikke noe særlig rolle. Med andre ord: myten er en sannhet for større fartøy med mange hullrom som avgir luft i lang tid på veien ned. Og myten er en ekte myte for en stålplate og liknende konstruksjoner som er tom for luft omtrend samtidig når de er usynlig på overflaten.

Skal man svare "Sant!" eller "Myte!" må man ha førstehåndserfaring med saken.

Det holder altså ikke at man har lest om, eller kjenner noen som kjenner noen som har erfaring.. :smiley:

Ingar, du har gjort en fremragende jobb her!

Beklager derfor å komme med "negative" vibber.

Jeg regner meg selv som noenlunde oppegående båtmann, som har prøvd mye rart, og erfart mye rart. Men egentlig så stiller jeg i båsen som "ikke-kompetent" innen samtlige spørsmål som stilles....

Mitt spørsmål til øvrige medlemmer er da :

-Hvem kan (med hånda på hjertet) påberope seg kompetanse/erfaring/innsikt til å avgjøre sant/usant i tilfellene ovenfor ????

Jeg kan ikke. Kunne derfor tenke meg at de som stemmer, samtidig legger inn sine kommentarer om erfaringer etc.... For oss ikke-kompetente, blir det da mere interessant lesning.

Ad sprittusj på propellen. Det er jo interessant at veldig få faktisk har prøvd dette, mens det er mange flere som "tror det er sant". (I øyeblikket er det to som har prøvd det med godt resultat, 1 som er missfornøyd med effekten, og 6 som "tror det hjelper") Hvorfor har de da ikke prøvd det? :confused:

Redigert av Lars_Herman (see edit history)

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Ad sprittusj på propellen. Det er jo interessant at veldig få faktisk har prøvd dette, mens det er mange flere som "tror det er sant". Hvorfor har de da ikke prøvd det? :confused:

Vel, jeg for eksempel har tre påhengsmotorer så trenger ikke bruke det, bare tilter opp motorene, men allikevel, eller til tross for det (?) så tror jeg på det. Hvordan kan jeg la være når så mange påstår at de bruker det og at det virker? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Skal man svare "Sant!" eller "Myte!" må man ha førstehåndserfaring med saken. Det holder altså ikke at man har lest om, eller kjenner noen som kjenner noen som har erfaring.. :smiley:

Rakk så vidt å stemme og lese resultatene før valgmulighetene fikk endret teksten. Og jeg må si at det hjalp godt på "ærligheten" til svarerne. De to første alternativene fikk plutselig mye mindre oppsluttning!

Selv flyttet jeg de fleste av svarene mine nedover i alternativene, men ikke alle. På f.eks. spørsmålet om lagring på betong, ble svaret 'Myte'. Riktignok står batteriene min i båten permanent, men de står direkte på betongballasten! Og de jeg har nå går inn i sine 9'ende år og er gode som nye. :smiley:

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Joda! Denne er sann. Prøv selv. Hva skjer om du holder noe lett i nærheten av innsuget til en støvsuger? Jepp. Det blir dratt inn mot røret. Har drevet med modellfly og fikk se kreftene til en modell-jet. (dyre saker. Motoren kostet 40000.-) Ble meeeget imponert over kreftene til en sånn liten motor. Kunne nok ha sugd inn ei mus om den hadde kommet i nærheten :yesnod:

Redigert av enter4u (see edit history)

Den derre med tusj på propellen?

Veit ikke riktig.

Jeg sniker meg bort til båten, smører fort tusj på propellen og håper ingen ser meg.

Kanskje de tror jeg er gal?

Det merkelige er. Det gror ikke på propellen.

Men det må være andre mekanismer ute og går.

For det gror som f---- på transducerene mine, uansett hvor mye tusj jeg har på.

Men det må være andre mekanismer ute og går.

Grunnen er nok den større lokale hastighetsforskjellen mellom vann og propell. Friksjonen erroderer mer på propllen en transduceren.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

.......Det gror ikke på propellen.

......Friksjonen erroderer mer på propllen en transduceren.

Ja, Mulligan - han Arnstein er inne på noe vesentlig. Hadde du brukt båten / motoren / propellenhver dag, året ut, så hadde det ikke grodd der, uansett tusjpenn eller annen lurium.....

Du har vel hør om ordtaket: "Rolling stones don't gather moss" ? Nettopp!

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hei.

Har forsøkt forskjellige typer tusj, men ingen har hjulpet mot rur. Det jeg lurer på, er om det virkelig er viktig at tusjen er miljøfarlig? Jeg har bl.a. forsøkt med en tusj som det lukter sterkt bitre mandler av, cyanid, og som det originalt står: "Use in venilated areas" på pluss at det er påklistret en eksta lapp med "Helseskadelig" på. Den er av merke "Sanford" og er også merket "Highly water resistant". Kanskje det er andre egenskaper med tusjen som får noen til å tro at den kan hindre rur? Kanskje de glemte å sette på akselanode det året de testet med tusj? Jeg fikk nemlig en overbevisende forklaring fra en av forskerne på jobben, FFI, at rur liker seg bedre med akselanode påmontert. Ikke be meg om å gjenngi forklaringen, den var for komplisert til at jeg husker den nå og kan gjengi den.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...