Jump to content

Båtlivets myter avslørt...

Ingar

Båtlivets myter avslørt...  

452 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Tror fremdeles det er andre mekanismer ute og går.

På aluminiumspropellen min grodde det håkke som.

Tusj eller bånnstoff.

Riktignok gjør jeg Gori'en gullren med Deep Clean (saltsyre), og den har en svært blank overflate.

Og, som de fleste andre båteiere, er ikke båten så veldig mye i drift. Og når den er i drift, er propellen vanligvis foldet pent sammen under båten.

Innspill: Gror det mindre på båter med drev, enn på båter med fast aksling. På propellen.

Mere arbeid på trebåt enn plastbåt

Dette kommer vel an på forarbeidet som er gjort. Ingen plastbåt eier rubber og polerer skroget sitt lettere en jeg fikser mitt. Når det er sagt funker det ikke like bra på fremdekk og vindskjerm men dette har nok bakgrunn i forbehandling og valg av produkt. Man må og huske på alderen på noen av dissse trebåtene. Vis meg en plastbåt på 37-38 år som er like blank som min er.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Nå ja, hvis det bare var blankheten som teller...

Men teller du gså med trutningen, lusingen, forbruk av margarin, bytting av batteri uter trutningen osv osv?

Men, men. Dersom plastbåtene ville blitt laget ved å skjære glassfiberpaneler i lange planker for så å klinke disse sammen igjen, så ville jobben med en plastbåt også øke. :lol:

Det er en annen ting jeg lurer meg så fælt på.

Når noen handler en båt med en gammel MD 5 eller MD7, så møtes han av hylekoret med advarsler mot 20-30 år gamle dieselmotorer.

Gjerne i seilbåter hvor motoren kanskje har gått 5-600 timer.

Når noen handler en båt med en gammel Sabb i, så er det side opp og side ned med gratulerer, gratulerer, gratulerer.....

Var de virkelig så mye flinkere til å lage motorer i Bergen enn i Mandal og Kristinehamn?

Eller er det en ... myte?

Å sammenligne 37-38 år gammel gelcoat med splitter ny(pålagt) lakk er for meg en noe merkelig sammenligning! :rolleyes:

Tja litt provosering må til :boxing: . Det er vel slik at en plast båt poleres med polering og en tre båt med ny lakk, ser ikke helt forskjellen på dette jeg da begge produkter er der for å beskytte underliggende materiall. Skulle man bytte gelcoat hvert år hadde nok det blitt en smule arbeidssom :rolleyes:

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Nei, provosert ble jeg ikke, kun litt undrende! Jeg tenker på gelcoat (topcoat) som et menneskelaget produkt som er blankt, og dette må vi polere for å gjenoppfriske fargen(blankheten) og deretter vokse for å beskytte (holde blank.

Trevirke er laget av? Et rent (levende) naturprodukt som får sin blankhet ved påføring av lakk.

For meg blir det da å sammenligne epler med lampeskjermer, eller noe sånt, og det synes jeg ike blir så interessant.

Når det er sagt så setter jeg ikke plastbåter foran trebåter, kanskje tvert derimot, men etter å ha hatt trepram, withjolle i mahogny, BB11 og Kragerøterne i tre samtidig (!)så har jeg stor respekt for hva det innebærer å ha, og å vedlikeholde trebåter! Flott at det er så mange trebåtentusiaster igjen. :flag:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Var de virkelig så mye flinkere til å lage motorer i Bergen enn i Mandal og Kristinehamn?

Eller er det en ... myte?

Det er ikke en myte. Vet fremdeles ikke om noen sabber som er utslitt, f.eks. kjøpte far en som hadde stått (urørt) på land i 5 år. Startet på første sveiverunde!

Det er også helt normalt med 65-modeller i daglig drift.

Marna derimot...

Det finnes alltid noe å glede seg over!

sabbene er helt utrolige og det ble vel laget noe sånt som 25 000 G10 motorer fra 1955 til 2002 og disse motorene ble installert i mer en halvparten av alle livbåter i flere år.

tror ikke noen andre norske produsenter var i nærheten i slikt antall av en enkelt modell.

sabber gjør noe med deg.

man forstår umiddelbart at disse ikke er designet for fornøyelse selv om de er fantastiske til det også.

vokste opp med norske 4 og totaktere og delvis albin men i det øyeblikket vi fikk en båt med en sabb i.... - "there is no turning back".

ikke fordi de andre er dårlige men sabbene er så sinnsykt robuste og enkle og for å gjøre en lang historie kort:

G10 motoren vil rusle og gå selv om motorrommet er fylt med vann opp til topplokket.

prøv det med en bensin eller andre dieseler.

når jeg fyrer en sabb får jeg umiddelbart en følelse av styrke og sikkerhet.

det får jeg ikke med noen av besinmotorene på samme måte enten de heter marna, fm. sleipner, albin eller.....

har ikke noe imot de og ikke noe er som ei sørlandssjekte med en bensinmotor som later seg på et par hundre omdr med maks vridning og lavtenning.

det er det ingen diesel som gjør akkurat det etter.

jeg ser på de nevnte motorer som utmerkede skjærgårdsmotorer.

skal jeg uttaskjærs blir det en sabb.

som de sier på vestlandet; skal du ta livet av en sabb må du skyte´n og de er kjent for å kunne tåle å gå så varme at malingen flasser av - i nødstilfelle.

løse sylinderforinger er jo ingen ulempe, ikke plaskesmøringen heller.

har hatt og mekket:

fm, sleipner, albin,

et enormt 1 syl totaksdyr på 2.1l slagvolum - slepebåt parafinmotor av ukjent opprinnelse,

samt sabber: en semi 5-9 totakt og en G10 4takt.

dæven å jeg savner en trebåt med en sabb i.

sabb var store på verdensbasis.

her kan du laste ned SABB sitt 75 årsjubileumshefte. det forklarer litt av saken.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

og de er kjent for å kunne tåle å gå så varme at malingen flasser av - i nødstilfelle.

jepp.

been there - done that.

Malingen kokte og den var så varm at turtallet gikk ned. Da den var kald igjen, var det et sveiv og så var den i gang igjen...

Marna derimot...

Der har vi det igjen. Myter.

"Alle" har hørt om disse 20-30 år gamle motorene som er helt utslitt og må skiftes.

Jeg har aldri sett, og jeg har ikke snakket med noen som har klart å kjøre i filler en MD5.

Jeg har riktignok sett en som ble overtalt til å skifte MD5 og 120-drev, men det var ikke noenting i veien med noen av de.

Jeg har "hørt" om noen som har klart å knekke et 120 drev, men jeg har aldri sett det eller snakket med noen som har klart det.

Det sitter MD5er i tusenvis av Maxi, Fenix og AM26.

Jeg hadde en MD5C fra 1984 i 19 år. Aldri noe galt med den. Den har en balansert, nesten turbinlik gange på fullt pådrag. Gjør man et slikt stunt med en ensylindret Sabb, risikerer man varige syns- og hørselskader.

Nå har jeg en MD7 fra 1982. I følge det "alle" har hørt, er den rustet opp og moden for dynga for lenge siden. Feil. Den er like hel og fin. Alt den trenger er litt TLC. Starter på tilsnakk, og går som ei klokke.

Også har jeg hengt ferskvannskjøling på den. "Alle" har hørt at det ikke går an på en så gammel motor. Feil igjen. Jeg har satt en strainer foran varmeveksleren, og der finner jeg et rusk i ny og ne. Ikke de enorme rustflakene "alle" har hørt jeg kommer til å finne.

Gjør man et slikt stunt med en ensylindret Sabb, risikerer man varige syns- og hørselskader.

maken til tøv.

de hverken rister eller bråker - hvis man monterer de riktig.

har hatt en VP motor og når jeg så bla annet hvor dårlig marinisert de var forbannet jeg meg på at jeg aldri skulle ha noen volvo noe mer.

de fundamentale problemene med denne motoren var ikke unike.

manglene og det slette designet er påpekt på mange av VP motorene - diesel eller bensin gjennom bla diverse "smøreblader".

noen som har sett designet på ventilteknologien på KAD300?

ingen overraskele at den dropper ventiler nei.

det var den korte versjonen.

ikke noe jeg har sett av og hørt om volvo siden har bevist noe annet en inntrykket jeg dannet meg gjennom kvalifisert mekking og vedlikehold av denne motoren.

hadde en 5-9 semi og den ristet ja. men min hadde ikke vribar propell noe som gjorde vondt verre men duverden for en motor semien var likevel.

lurer på å kjøpe en 6-12 til å sette i hagen og starte den av og til - inntil jeg får restaurert slepebåten jeg holder på med.

stemplet veide så vidt jeg husker 7.5 kg.

balansevekter på veiva var imidlertid ekstrautstyr så vidt jeg vet - ikke montert på min.

ifølge "rorrbua" plasserte de sabben og dassen veldig strategisk i forhold til hverandere slik at magetrøbbel av fast type aldri forkom.

"ristet" ut sakene sies det.

nei, bortsett fra noen misforståelser og misoppfattninger som ukker opp fra tid til annen er jeg redd alt er sant på sett og vis.

alt som kan gå galt - går galt på sjøen - før eller siden.

det er heller ingen myte.

forebyggende vedlikehold og grunnleggende kunnskap er viktig.

Ingen myter avslørt....

Bruce som brekker lå inntil det siste an til å være en myte, men nå er også denne bekreftet...

Men det betyr jo ikke at ALLE brucekopier vil brekke før eller siden?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

5 personer har oppgitt at de har opplevd å få båten sin dramatisk skadet og svekket som en følge av plastpest. Hadde vært svært interessant med noen kommentarer fra disse kanskje med bilder som dokumenterer skadene...

Eller har de kanskje blitt fortalt at båten vil bli svekket om de ikke legger ut $$$?

5 personer har oppgitt at de har opplevd å få båten sin dramatisk skadet og svekket som en følge av plastpest. Hadde vært svært interessant med noen kommentarer fra disse kanskje med bilder som dokumenterer skadene...

Eller har de kanskje blitt fortalt at båten vil bli svekket om de ikke legger ut $$$?

kanskje ikke like lett å selge båten senere om man reklamere her om at den har hatt et snev av plastpest selv om den er fagmessig reparert?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...