Herman Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 Jeg tror rett og slett ikke noe på at 5 personer av de 217 som har svart har egne erfaringer med alvorlige strukturelle skader på båten på grunn av plastpest. Plastpest er det nok mange som har fått, men det er langt mellom små blærer, og strukturelle skader! Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Ingar Svart 24.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 5 personer har oppgitt at de har opplevd å få båten sin dramatisk skadet og svekket som en følge av plastpest.Stusset også over dette. Har opptil flere ganger spurt her på forumet om noen har opplevd det som beskrives.Eneste jeg mener å huske var at Worse? nevnte ett tilfelle han hadde hørt om... ( i utlandet). Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 Yep. Fra i særdeleshet kompetent hold har jeg latt meg fortelle at det ikke er kjent ett eneste tilfelle av alvorlige strukturelle skader som følge av hydrolyse. Diskusjonen gikk da omkring myten mht at ubehandlet plastpest angivelig ville resultere i at glassfiberlaminatet går i oppløsning og så synker båten. Det ene tilfellet som ryktes skal ha vært en eldre båt i Florida. Pointet var at vanntemperaturen der nede er så høy (hvem i huleste klager over det?) at konsekvensene derfor ble større. Men selv dette tilfellet har jeg ikke funnet dokumentert noe sted. Så det er kanskje en myte, det også? Til spørsmålet i tråden: Det kan jo være slik at forskjellige personer har forskjellige oppfatninger av hva som menes med "alvorlige strukturelle skader". Det kan godt tenkes at en oppfatning av dette kan være skader/blæredannelser som tilsier nedhøvling til friskt laminat (som regel til rovingen) og gjenoppbygging til opprinnelig tykkelse. Mens en annen oppfatning kan være total ødeleggelse og havari. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Ingar Svart 24.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 Ok, da ville det vært intr. om en eller fler av de som har svart positivt på strukturelle skader kan forklare nærmere hva som ligger i det. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 kan bare nevne noen ikke plastpest orienterte skader på nyere båter jeg kjenner til: Flipper 630 - sprukket innerskrog - løsnet tank laguna 7500 - tank feimontert/konstruert og slår hull i skroget. Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 Litt skuffende å se at av 221 avlagte svar er det hele 128 som enten av egen erfaring vet, eller tror, at respekten for andre er omvendt proposjonal med størrelsen på flybrigde. Mer enn halvparten av de som avla stemmer havnet i denne gruppen. Selv har jeg litt vondt for å tro at klysefaktoren er så stor på CBC dekket. Får trøste meg med at det finnes større CBC dekk enn på 37'n, så det finnes folk som blir værre ansett enn meg . Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 24.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 Du kan også se det slik at av 221 båteiere så er det bare 55 (1/4 del) som kan bekrefte at myten er sann... Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 Den mest ihuga myten er vel at "båtfolk aldri generaliserer" ... om andre ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Sebaldus Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 Dersom ingen av dem 5 som hevder at båten har blitt strukturellt svekket av plastpest kan "stå frem" velger jeg ikke ta den delen seriøst....tipper i så fall det har vært representanter for båtrep. bransjen innom.... Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 Profesjonelle skremmere og angstfrembringere? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Sebaldus Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 Profesjonelle skremmere og angstfrembringere? Jepp! Tenk bare på all skremselspropagandaen som båtbladene har hatt om temaet plastpest opp gjennom årene. Her har mange lagt ut mange penger kanskje til ingen eller liten nytte. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 ... og de samme (s)kremmerne som ble intervjuet om dette forferdelige, nærmest dødelige virusangrepet på fritidsflåten, de hadde sine annonser pent plassert i Båtmagasinet ... Jeg vet ikke om det er penger til ingen nytte. Så lenge "markedet" lar seg skremme så holder jo det prisene på blemmete båter nede, og da kan det jo ha noe for seg både å "antipestbehandle" til forebyggelse og å reparere allerede eksisterende angrep. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Mouche Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 Den mest ihuga myten er vel at "båtfolk aldri generaliserer" ... om andre ... I så tilfelle er du et eksemplar av arten "båtfolk" eller "båtfe"? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Mouche Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 kanskje ikke like lett å selge båten senere om man reklamere her om at den har hatt et snev av plastpest selv om den er fagmessig reparert? Mulig jeg misforstår deg men; ikke reklamere, nei vel, men ved et salg bør man vel opplyse om at båten har hatt plastpest, men fagmessig reparert? Hvis man så ikke gjør, så tilbakeholder man vel informasjon overfor kjøper, informasjon som er/kan være av vesentlig betydning for kjøper og normalt ville påvirke prisen/kjøperes interesse? Eller er jeg på jordet? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Skipper Worse Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 Nei du er ikke på jordet, Mouche. Med den skremsel som har vært og den angst det har avstedkommet må man nok også opplyse om vellykket reparasjon. Selv om det kan sette en støkk i en interessert kjøper, og påvirke hvilken pris man får. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Suzuki Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 Mener Worse altså, at man er pliktig i å opplyse om en feil / mangel, som man ikke anser at er en mangel, og som i tillegg er utbedret, fordi andre KAN synet at dette kanskje kan være en mangel ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
ok67 Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 Da har man i hvertfall ikke underslått informasjon, og er på den sikkre siden. Og kjøper kan ikke komme å klage i ettertid. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 Ikke i sin alminnelighet, men med reparerte plastpestskader er det nok annerledes. Selv om det kankje ad disse skadene kanskje er minst grunn til å opplyse ... Det er i alle høve slik at selger har absolutt all risiko for å gi opplysninger i korrekt omfang, og det er et faktum at andre er fullt berettiget til å overprøve selgers vurdering i ettertid ... dvs. blodtørstige og salærhungrige advokater sammen med søvnige dels inkompetente domstoler. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
o.b.lix Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 Mener Worse altså, at man er pliktig i å opplyse om en feil / mangel, som man ikke anser at er en mangel, og som i tillegg er utbedret, fordi andre KAN synet at dette kanskje kan være en mangel ? Suzuki Akkurat som man skal opplyse om at en bil er kollisjonsskadd, selv om den er fagmessig reparert. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 Akkurat som man skal opplyse om at en bil er kollisjonsskadd, selv om den er fagmessig reparert. Hvor står det ? Er en bil reparert, så er den vel reparert ? Jeg spør aldri om sånt, mulig det er derfor jeg alltid ender med de dårligste bilene også... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
ok67 Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 Ved bilhandel (hos forhandler i hvertfall) følger det med en tilstandsrapport, der skal det stå om bilen har kollisjonsskade som er reparert. Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 24.Mai.2006 Del på Facebook Svart 24.Mai.2006 (redigert) Angående plastpest har http://www.yachtsurvey.com/BuyingBlisterBoat.htm flere gode artikler fra Floridaområdet. Her er et sentralt sitat: "Unfortunately, another fact of boating life is that there is a great deal of misinformation on this much talked-about subject. One common misconception is that blisters seriously weaken and/or damage boat hulls. In 30 years of surveying and examining around 4000 hulls, I have seen less than 10 cases where blisters have resulted in serious structural degradation of a hull where it was weakened to a point where some type of failure was immanent" Amatørmessig oversatt blir det noe slik som: "Dessverre er det et faktum rundt båtlivet at det fins mye feilinformasjon om dette mye omtalte emnet (plastpest). En vanlig misforståelse er at blærene alvorlig svekker eller/og skader båtskrog. I løpet av 30 år der jeg har undersøkt ca.4000 skrog, har jeg sett ferre enn 10 tilfeller der blærer (plastpest) har resultert i alvorlig strukturell nedbryting av skroget slik at det ble svekket så mye at det var rett før det brøt sammen." Her er forresten en av de beste artiklene: http://www.yachtsurvey.com/moreonblisters.html.htm Det nevnes bl.a. at firmaer som etter oljekrisen på 70-tallet utviklet billigere og dårligere polyester (resins) nå tjener gode penger på reparasjons-kjemikalier som heller ikke alltid holder mål...(USA) og at båtbransjen kunne brukt betydelig bedre plast om de ikke hele tiden skal presse ned prisen. Eksempelvis 10dollar/gallon dyrere.... Redigert 24.Mai.2006 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 11.September.2007 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.September.2007 Mange nye medlemmer siden mai ifjor så jeg opp denne. Endel interessante resultater her.... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 11.September.2007 Del på Facebook Svart 11.September.2007 Det som slå meg nå, hvor har det blitt av dette året siden mai i fjor Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
JRK Svart 11.September.2007 Del på Facebook Svart 11.September.2007 Hei, Det var overaskende hvor få som krysset av EGEN ERFARING, selv om ikke dette behøver å være rett. MAO mye synsing ute å går. Det slår meg at mytene kommer til å leve i beste velgående lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.