Jump to content

Spylepumpe -

carmina

Recommended Posts

Skulle gjerne hatt spyleslange ombord, for sjøvatn. Til vask av stampar og dørk. Finst det gode forslag til rimeleg arrangement? Har eit ekstra sjøvass-inntak som kan brukast, og ser for meg ei rimeleg pumpe av typen Rule e.l. Men det duger vel ikkje, bør vel ha ei sugepumpe som står tørt? Pris?

mvh

Jeg har selv en Jabsco Par-Max4 spylepumpe som er utmerket til spyling av dekk ol.

Bilde

Den har en sugehøyde på 2m, kan levere 16 l/min og slangetilkoblinger er 1/2" (13mm). Den ble levert med håndtak og spylemunnstykke og filterenhet. Den er trykkstyrt, så det er bare å klemme inn håndtaket og spyle i veg. Jeg satte et T-ledd på inntaket for sjøvann til dassen, og hentet vann derfra. Husker ikke prisen, men det var vel mellom 1000 og 1500 et sted.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 3 måneder senere...
  Lars H. skrev:

Jeg satte et T-ledd på inntaket for sjøvann til dassen, og hentet vann derfra.

Har spylepumpe-prosjekt på gang. Slik pumpe er jo greit å ha, men ikke greit nok til at jeg vil ha ekstra hull i bunnen av båten. Vil derfor bruke T-stykke (trolig løsningen med 10 messingdeler fra biltema skrudd sammen) og hente vannet fra inntaket til dassen. Men hvordan blir det med tanke på at pumpene ikke skal suge luft? Må da T-stykke være under vann eller holder pumpene tett nok til at luft ikke kommer inn?

Tanken på hjemmemekket t-stykke med en drøss med tvilsomme gjengetapetettninger under vannlinjen frister ikke...

Og: Vil gjerne kople spylepumpa med lensepumpa, slik at spylevatnet slår seg av når lensepumpa startar. Dette som ei forsikring, at aha - no startar lensepumpa, då har eg spylt nok og må vente. og så veit eg at båten ikkje renn full.

Nokon som kan vise eit enkelt og smart koplingsskjema?

Tenkte du at spylepumpen vil suge luft gjennom toalettpumpen? Spylepumpen som Lars H viser til er en membranpumpe så den holder nok tett slik at toalettpumpen ikke suger luft.

Vet ikke hvilken erfaring Lars H har med dette opplegget.

For min egen del har jeg tilbakeslagsventil på vannslangen inn til toalett. Hvis jeg kobler en spylepumpe inn vha et T-stykke mellom inntak og tilbakeslagsventil så tror jeg ikke det skal bli noe problem.

OLPI skrev:

Tenkte du at spylepumpen vil suge luft gjennom toalettpumpen? Spylepumpen som Lars H viser til er en membranpumpe så den holder nok tett slik at toalettpumpen ikke suger luft.

Var det jeg tenkte på + andre veien. Har en slik marco biltema pumpe jeg tenkte prøve om jeg ikke får et godt tilbud på en komplett pakke som Lars H. har. Får se om andre har flere erfaringer. Er makrellsesongen som har fått meg på spylepumpetanker... :fishing:

carmina skrev:

Og: Vil gjerne kople spylepumpa med lensepumpa, slik at spylevatnet slår seg av når lensepumpa startar. Dette som ei forsikring, at aha - no startar lensepumpa, då har eg spylt nok og må vente. og så veit eg at båten ikkje renn full.

Nokon som kan vise eit enkelt og smart koplingsskjema?

Bare å koble en nivåbryter til lensepumpe på ønsket nivå.... . Du kobler også et relè slik at det får strøm inn når lensepumpa starter. Relè et ligger normalt inne og forsyner spylepumpe med strøm, men åpner når lensepumpen starter.

Klart eller? :lol:

Dårlig med tegning, men litt mer detaljert....:

Tenkt deg ledning til pluss inngang på lensepumpe. Koble den via en nivåbryter som plasseres der du vil at lensepumpa skal starte. Minuskabel kobles til minus på batteri. Rele av typen som er lukket når ikke det er påsatt strøm kobles "over" lensepumpe. dvs at en kabel fra et punkt på kabelen mellom nivåbryter og lensepumpe og den andre til minus (styrestrøm). Spylepumpa kobler du via rele`(relekontakter) og til 12V+ , gjerne via bryter selv om spylepumpa er trykkstyrt. Den andre ledningen til spylepumpen kobles til minus.

Dårlig forklart kanskje, men et forsøk hvis du ikke er så god på elektriske koblingskjemaer.

Redigert av OLPI (see edit history)

Mon tro om ikke denne tegningen skulle supplere din tekst Olpi? Ikke helt identisk med teksten, men den gjør jobben.

https://baatplassen.no/bildearkiv/4/4264/Lense_og_spylepumpeB.jpg

- Spylepumpen opereres av egen bryter (bryter kan ev styre rele)

- Dersom nivåbryteren slår inn vil den (i tillegg til å starte lensepumpen) også "dra" bryteren til releet (=vekselrele) slik at spylepumpen mister strømmen.

Aero.

OLPI skrev:

Vet ikke hvilken erfaring Lars H har med dette opplegget.

Jeg har bare gode erfaringer. T-ledet er ved inntaket og godt under vannlinjen.

Lars H.

pt. Hunnebo gjestehavn i Sverige på ferie

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 1 år senere...
  Lars H. skrev:
Jeg har selv en Jabsco Par-Max4 spylepumpe som er utmerket til spyling av dekk ol.

par-max4.jpg

Den har en sugehøyde på 2m, kan levere 16 l/min og slangetilkoblinger er 1/2" (13mm). Den ble levert med håndtak og spylemunnstykke og filterenhet. Den er trykkstyrt, så det er bare å klemme inn håndtaket og spyle i veg. Jeg satte et T-ledd på inntaket for sjøvann til dassen, og hentet vann derfra. Husker ikke prisen, men det var vel mellom 1000 og 1500 et sted.

Lars H.

Hei,

Jeg har også vært på jakt etter en bra pumpe som jeg kan suge sjøvann gjennom og bruke et spylestykke for spyling av båt, fisk etc.

Jeg kjøpte en membranpumpe her: http://www.maritim.no/product.aspx?id=1530...upkey=002003010

Dette fungerer greit nok, men skulle ønske litt mer trykk / vannmengde.

Ser jeg på spec på den Jabsco pumpen over, så har den 16l/min mot 20l/min for den pumpen jeg idag bruker med 1/2 slange.

Er det noen her som kjenner til begge disse 2 pumpene og vet om kanskje Jabsco har mye høyere trykk enn den membranpumpen jeg har?

Litt dumt om jeg bytter ut den jeg har ( som jeg ikke er fornøyd meg ) hvis resultatet blir for dårlig.

Jeg ønsker en pumpe som gir samme resultat som spyling med hageslange hjemme. Bruker 1/2 slange som jeg fører ned gjennom kabel gjennomføring og ned badestige - lengde ca 2 meter på inntak.

Og har 3-4 meter 1/2 slange på uttak med spylestykke i enden.

PS! Hvor finner jeg forresten den Jabsco pumpen / andre pumper som virkelig leverer det jeg ønsker :-)?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...