arild Startet 18.Mai.2006 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2006 Har kjøpt meg Lcd tv og må ha 12v inn på den. Hvor får jeg kjøpt en rimelig 12v spenningsreulator (Mascot har en til over 1000.- ) Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 18.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2006 Inverter er vel tingen her Sitér dette innlegget Link to post
Kurt Svart 18.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2006 Må TV-en ha eksakt 12V? De fleste tåler litt over 12V. Sjekk med leverandør/forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
arild Svart 18.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2006 Inverter er vel tingen her Det kan da ikke være så lurt å gå fra 12v opp til 230v og ned til 12v igjen Sitér dette innlegget Link to post
goggen Svart 18.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2006 (redigert) Jeg tenkte også at det var teit å gå fra 12V til 220 og ned igjen.. Alikevel var det det jeg gjorde... Av en eller annen grunn har jeg ikke funnet spenningsregulatorer som leverer 12V og 3-4A til akseptabel pris. (Fra 1000,- og oppover..) Jeg har imidlertid sett at mange kobler TVen direkte til 12V anlegget.... Noen TVer tåler det andre ikke - kan være en dyr fornøyelse å finne det ut.. Problemet er jo under lading, og med motor i gang, hvor det bør bli 14,4V eller deromkring... Det kan jo også være greit å måle hva som kommer ut av den medfølgende batterieliminatoren - er det 12V eller 13,5? Uansett endte jeg på en 300W inverter fra Biltema - fungerer greit - men bråker noe. Vet at enkelte har hatt problemer med den, men min 14" LCD TV fra MATSUI fungerte i allefall greit på denne. Redigert 18.Mai.2006 av goggen (see edit history) Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Blue_Dragon Svart 18.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2006 Dette er også diskutert her Jeg kommer til og prøve 32-7733 i fra Clas Ohlson Sitér dette innlegget Link to post
goggen Svart 18.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2006 32-7733 fra CO ser jo grei ut, men den holder ikke til noe særlig TV. Den tåler kun1,5 A i henhold til spesifikasjonen. Vil tro at de fleste LCD skjermer trekker et sted mellom 40 og 60 W hvilket betyr at det trengs en omformer som tåler 3-5 A. Kunne uansett vært OK med tilbakemeldinger dersom noen har prøvd denne på strømkrevende apparater? Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
baatsman Svart 18.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2006 Har akkurat kjøpt en 17 fra Daewo, trekker 39 w. Fikk beskjed att den kunne kobles direkte på 12V. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
John-Ove Svart 18.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2006 Hva strøm og spenning har du inn da? Å regulere spenningen er ikke noe problem, men hva strøm trenger du? John-Ove Sitér dette innlegget Link to post
arild Svart 18.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2006 Det jeg har er vanlig 12v strøm fra start/vedl batteri (12-14v) Det tv trenger er konstant 12v-5A Sitér dette innlegget Link to post
John-Ove Svart 18.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2006 Sikker på at du ikke kan kople den på batteriet til båten da?? Hva du bruker nå? 12V - 230V og så en batteriemulator til 12V igjen? Den leverer som regel oppi 14 - 15V bare den og, så skulle tro det burde går greit.. Ihvertfall hvis det er en lcd skjerm som er ment å brukes i bil så skal no den kun koples på batteriet så vidt jeg vet... John-Ove.. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 18.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2006 Jeg har en Grundig flat-TV ombord. For en liten tillegsum fikk jeg en spenningsregulator. Serviceeksperten Vest ved Leangbukta ordnet dette helt smertefritt. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
roaldbj Svart 18.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2006 Jeg kjenner til at det noen ganger kan være vanskelig å få LCD TV til å virke på båtens 12-volt anlegg. Dette beror etter min erfaring på for stort spenningstap frem til TV, ikke at spenningen er for høy. Dersom du kobler deg til batteri og har god spenning går det greit uten noen som helst form for stabilisert strømforsyning. Poenget er å ha tilstrekkelig stort kabeltversnitt i forhold til kabellengden slik at du ikke får spenningstap. Ta utgangspunkt i at skjermen trenger 80 watt og kalkuler kabelføringen din. Det typiske tegnet på for lav spenning er ustabile bilder på skjermen.l Laptopene krever derimot regulert strøm med større spenning, eksempelvis en fra Clas Ohlson med følgende spesifikasjon: Batterieliminator for laptop. Innspenning 11-14V/8A fra f.eks. bilbatteri. Utspenning 15, 16, 18, 19, 20, 22, 24 VDC. Maks. belastning 15-20V/3,5A eller 22-24V/2,9 A. Leveres med 1,8 m kabel og utskiftbare batteriplugger. Størr. 100x58x29 mm. Nr 32-5502 kr 398,00 Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 18.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2006 (redigert) Har hatt endel kluss selv med denne Matsui....tror nok jeg går for Astor sin variant med en regulator. For lite strøm er skadelig og for mye (landstrøm,ladestrøm) er også skadelig. Dette med laptop er vel en annen greie for den har jo eget batteri som balanserer strøm videre inn i skjerm og øvrig elektronikk. Min lap skal ha 15 volt for i det hele tatt å lade. Redigert 18.Mai.2006 av Jorg-1 (see edit history) Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
arild Svart 18.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2006 Jeg kjenner til at det noen ganger kan være vanskelig å få LCD TV til å virke på båtens 12-volt anlegg. Dette beror etter min erfaring på for stort spenningstap frem til TV, ikke at spenningen er for høy. Dersom du kobler deg til batteri og har god spenning går det greit uten noen som helst form for stabilisert strømforsyning. Poenget er å ha tilstrekkelig stort kabeltversnitt i forhold til kabellengden slik at du ikke får spenningstap. Ta utgangspunkt i at skjermen trenger 80 watt og kalkuler kabelføringen din. Det typiske tegnet på for lav spenning er ustabile bilder på skjermen.l Jeg er nok mer redd for høy spenning ved oppstart en for lav spenning ved normal bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 18.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2006 (redigert) Jeg er nok mer redd for høy spenning ved oppstart en for lav spenning ved normal bruk. Det er nettopp jeg også redd for. I tillegg har man jo de anledningene hvor man kobler seg til landstrøm. Med for lav spenning så ble skjermen min bare svart...men tror ikke dette heller er bra for tv. Redigert 18.Mai.2006 av Jorg-1 (see edit history) Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
GeirT Svart 18.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2006 Jeg er nok mer redd for høy spenning ved oppstart en for lav spenning ved normal bruk.Det lønner seg å slå av diverse elektronikk før man legger inn starteren.Når motoren er igang kan dette slås på igjen. Da kan spenningen sjekkes/leses av før du evt. slår på TV'et igjen. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Jorg-1 Svart 19.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2006 Det lønner seg å slå av diverse elektronikk før man legger inn starteren. Når motoren er igang kan dette slås på igjen. Da kan spenningen sjekkes/leses av før du evt. slår på TV'et igjen. Geir Problemet mitt er at skjermen ikke tåler 14,4-14,8 volt når båten går....men hvem ser vel tv når man kjører??? Det er verre med landstrømmen. Tv'n min skal ha eksakt 12 volt. Prøver jeg 11,3 så blir skjermen svart...prøver jeg "landstrøm og lader" ca.14,5 volt...ja da ryker en dustekomponent i tv,n. Skal nå anskaffe Astors forslag til regulator.... Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
Loma Svart 19.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2006 Har et Philips LCD TV som og brukes til skjerm på PC plotteren. Eg har berre klipt ledningen og kopla den direkte på 12V i båten. Har fungert i over to år no så derfor rekner eg ikke med å få noe problemer med dette. Hadde flatskjerm i forige båt også og brukte same opplegget der, fungerte utmerket. Sitér dette innlegget Link to post
Jorg-1 Svart 19.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2006 (redigert) Philips har vi da alle hørt om....kvalitet Matsui (det står faktisk "made in Denmark")...har vi hørt om det???.... Redigert 19.Mai.2006 av Jorg-1 (see edit history) Sitér dette innlegget Dracosiden til Jørgen Link to post
sailorboy Svart 19.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2006 For de som har loddebolten varm, så kan en 12 volts regulator lages med svært få komponenter. Standard 3 terminal regulator 7812 kan levere 1A, men flere 7812 kan parallellkobles til å gi så mye strøm en måtte ønske. Se 7812 parallell koblet sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
arild Svart 19.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2006 Ja ja måtte bite i det sure eple... har jeg kjøpt og montert en 300w inverter fra mobitronic, får prøve dette inntil videre. fordelen er vel att alle invertere og omformere produserer vel nok varme til hele kabinen Sitér dette innlegget Link to post
Wandalen Svart 20.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2006 Grubble grubble.... Blir strømforbruket høyere av og bruke en Inverter 12v-230v-12v i steden for og ha en 12v spenningsregulator? Litt av poenget med LCD tv er lavt strømmforbruk. Min 20" LCD trekker kun 5a Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 20.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2006 5A er vel 5A uansett volt, ikke? Jeg testet ut mitt 20" LCD TV av den faconnable og velrenommerte merke "Color TAC" i dag, på direkte 12VDC strøm. Jeg hadde da gått til innkjøp av ett stykk kabel fra Clas Ohlson med diverse valgfrie endeplugger, satte på en cig. tenner kontakt, og voila!! Det funket!! Greit å slippe å bruke 220VAC med eliminator og ledninger både hist og pist ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
magnuje Svart 20.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2006 Jeg tror det er en uting å gå gjennom 230v hvis man kan unngå det. Jeg er ikke noen elektronikkekspert, men at de konverterene blir varme signalerer energitap. Jeg vet ikke hvor stort om dette her. Tror det er andre ulemper og uten å helt komme på det. Å gå ned i volt pleier å gå greit, men for å gå opp i volt må resistansforholdet være veldig lavt noe som igjen (tror jeg) sliter på batteriene?? Er sikkert langt på viddene her. Husker ikke helt Ohms lov heller =) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.