Jump to content

12v spenningsregulator for Lcd tv

arild

Recommended Posts

Jeg tenkte også at det var teit å gå fra 12V til 220 og ned igjen.. Alikevel var det det jeg gjorde... Av en eller annen grunn har jeg ikke funnet spenningsregulatorer som leverer 12V og 3-4A til akseptabel pris. (Fra 1000,- og oppover..)

Jeg har imidlertid sett at mange kobler TVen direkte til 12V anlegget.... Noen TVer tåler det andre ikke - kan være en dyr fornøyelse å finne det ut.. Problemet er jo under lading, og med motor i gang, hvor det bør bli 14,4V eller deromkring...

Det kan jo også være greit å måle hva som kommer ut av den medfølgende batterieliminatoren - er det 12V eller 13,5?

Uansett endte jeg på en 300W inverter fra Biltema - fungerer greit - men bråker noe. Vet at enkelte har hatt problemer med den, men min 14" LCD TV fra MATSUI fungerte i allefall greit på denne.

Redigert av goggen (see edit history)

32-7733 fra CO ser jo grei ut, men den holder ikke til noe særlig TV. Den tåler kun1,5 A i henhold til spesifikasjonen.

Vil tro at de fleste LCD skjermer trekker et sted mellom 40 og 60 W hvilket betyr at det trengs en omformer som tåler 3-5 A.

Kunne uansett vært OK med tilbakemeldinger dersom noen har prøvd denne på strømkrevende apparater?

Sikker på at du ikke kan kople den på batteriet til båten da??

Hva du bruker nå? 12V - 230V og så en batteriemulator til 12V igjen?

Den leverer som regel oppi 14 - 15V bare den og, så skulle tro det burde går greit.. Ihvertfall hvis det er en lcd skjerm som er ment å brukes i bil så skal no den kun koples på batteriet så vidt jeg vet...

John-Ove..

Jeg kjenner til at det noen ganger kan være vanskelig å få LCD TV til å virke på båtens 12-volt anlegg. Dette beror etter min erfaring på for stort spenningstap frem til TV, ikke at spenningen er for høy.

Dersom du kobler deg til batteri og har god spenning går det greit uten noen som helst form for stabilisert strømforsyning. Poenget er å ha tilstrekkelig stort kabeltversnitt i forhold til kabellengden slik at du ikke får spenningstap. Ta utgangspunkt i at skjermen trenger 80 watt og kalkuler kabelføringen din.

Det typiske tegnet på for lav spenning er ustabile bilder på skjermen.l

Laptopene krever derimot regulert strøm med større spenning, eksempelvis en fra Clas Ohlson med følgende spesifikasjon:

Batterieliminator for laptop. Innspenning 11-14V/8A fra f.eks. bilbatteri. Utspenning 15, 16, 18, 19, 20, 22, 24 VDC. Maks. belastning 15-20V/3,5A eller 22-24V/2,9 A. Leveres med 1,8 m kabel og utskiftbare batteriplugger. Størr. 100x58x29 mm. Nr 32-5502 kr 398,00

Har hatt endel kluss selv med denne Matsui....tror nok jeg går for Astor sin variant med en regulator.

For lite strøm er skadelig og for mye (landstrøm,ladestrøm) er også skadelig.

Dette med laptop er vel en annen greie for den har jo eget batteri som balanserer strøm videre inn i skjerm og øvrig elektronikk. Min lap skal ha 15 volt for i det hele tatt å lade.

Redigert av Jorg-1 (see edit history)

Jeg kjenner til at det noen ganger kan være vanskelig å få LCD TV til å virke på båtens 12-volt anlegg. Dette beror etter min erfaring på for stort spenningstap frem til TV, ikke at spenningen er for høy.

Dersom du kobler deg til batteri og har god spenning går det greit uten noen som helst form for stabilisert strømforsyning. Poenget er å ha tilstrekkelig stort kabeltversnitt i forhold til kabellengden slik at du ikke får spenningstap. Ta utgangspunkt i at skjermen trenger 80 watt og kalkuler kabelføringen din.

Det typiske tegnet på for lav spenning er ustabile bilder på skjermen.l

Jeg er nok mer redd for høy spenning ved oppstart en for lav spenning ved normal bruk.

Det lønner seg å slå av diverse elektronikk før man legger inn starteren.

Når motoren er igang kan dette slås på igjen. Da kan spenningen sjekkes/leses av før du evt. slår på TV'et igjen.

Geir :seeya:

Problemet mitt er at skjermen ikke tåler 14,4-14,8 volt når båten går....men hvem ser vel tv når man kjører??? Det er verre med landstrømmen. Tv'n min skal ha eksakt 12 volt. Prøver jeg 11,3 så blir skjermen svart...prøver jeg "landstrøm og lader" ca.14,5 volt...ja da ryker en dustekomponent i tv,n.

Skal nå anskaffe Astors forslag til regulator....

5A er vel 5A uansett volt, ikke?

Jeg testet ut mitt 20" LCD TV av den faconnable og velrenommerte merke "Color TAC" i dag, på direkte 12VDC strøm. Jeg hadde da gått til innkjøp av ett stykk kabel fra Clas Ohlson med diverse valgfrie endeplugger, satte på en cig. tenner kontakt, og voila!! Det funket!! Greit å slippe å bruke 220VAC med eliminator og ledninger både hist og pist ...

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Jeg tror det er en uting å gå gjennom 230v hvis man kan unngå det. Jeg er ikke noen elektronikkekspert, men at de konverterene blir varme signalerer energitap. Jeg vet ikke hvor stort om dette her. Tror det er andre ulemper og uten å helt komme på det. Å gå ned i volt pleier å gå greit, men for å gå opp i volt må resistansforholdet være veldig lavt noe som igjen (tror jeg) sliter på batteriene?? Er sikkert langt på viddene her. Husker ikke helt Ohms lov heller =)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...