GURIMALLA Svart 21.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2006 Astor har så vidt jeg vet den beste løsningen. Grunding er den enste leverandøren jeg vet om som gir garanti på apparatet ved bruk direkte på 12v så sant man bruker Grundig sin spenningsregulator. Ingen annen leverandør, meg bekjennt, gjør dette. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 21.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2006 5A er vel 5A uansett volt, ikke?nei... Sitér dette innlegget Link to post
Messy Svart 21.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2006 (redigert) 5A er vel 5A uansett volt, ikke? Riktig. Ampere er et mål for stømmen (av elektroner) som går gjennom en leder/halvleder. Strømmen bestemmes av spenning og motstand. Som oftes er motstanden i et apparat konstant slik at hvis du øker spenningen øker du strømmen. Ohms lov sier at strøm (Ampere) er lik spenning (Volt) dividert på mostand ( Ohm) Økes strøm, spenning eller begge vil effekt (W) tilført last (R ) øke. Effekt = strøm x spenning. NB. disse betraktninger gjelder likestrøm. Redigert 21.Mai.2006 av Messy (see edit history) Sitér dette innlegget Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining. Link to post
baatsman Svart 21.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2006 Som tidligere nevnt har jeg kjøpt en DAEWOO 17. Den har DC12V inngang, medfølger ett AC adapter som brukes på 220. Jeg lager vel en ren dc kabel med sig, kontakt. Trenger jeg noe annet. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
goggen Svart 21.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2006 Det kan meget vel gå bra, men dersom TVen din er ømfintlig for spenningsnivå kan den ta kvelden når du kobler til landstrøm og batterriladeren starter, eller du bruker TVen med motoren i gang slik at spenningen går opp mot 14,4 V..... I tillegg kan den også reagere på for lav spenning når batteriene begynner å bli dårlig og spenningen faller under 12V.. Derfor er det aller beste en spenningsregulator som sørger for stabil 12V og som tåler 4-5A - og den er det åpenbart vanskelig å få tak i........ Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
Droll Svart 21.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2006 Hva med en slik en ?? Input = 10 > 16 V, output = 12 V , kontinuerlig 8 A (kortvarig 10 A ) Arne Kjetil Sitér dette innlegget Deler søkes... Link to post
goggen Svart 21.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2006 Nettopp - der er typen. Eneste aberet med den er prisen - over 1000,- er jo helt borti natta etter min ringe oppfatning..... Her burde da Clas Ohlson snarest komme med en tilsvarende til 2-3 hundre. Dette er jo et produkt som "alle" trenger... Sitér dette innlegget Bella 621DC med 175hk Mercury Optimax goggens båtblogg - en liten, men stadig større samling bilder av båter og annet... Link to post
arild Svart 21.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2006 Hva med en slik en ?? Input = 10 > 16 V, output = 12 V , kontinuerlig 8 A (kortvarig 10 A ) Arne Kjetil Når man leser tabbelen til Mascot = http://www.mascot.no/pdf/8660_.pdfså er ikke denne helt perfekt heller feks 12v inn = 10,8v ut og 13,8v inn = 13v ut. Det må da finnes noe enklere....... Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 21.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2006 (redigert) rediget: feil på innlegg Redigert 21.Mai.2006 av o.b.lix (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 23.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2006 Denne burde kanskje duge? 12v DC/DC regulator Mer info her:Carnetix -Knut Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
arild Svart 23.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2006 Denne burde kanskje duge? 12v DC/DC regulator Mer info her:Carnetix -Knut Den er bestillt, Takk skal du ha (noen som vil kjøpe en rimelig 300w inverter ) Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 23.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2006 Jeg har en Grundig flat-TV ombord. For en liten tillegsum fikk jeg en spenningsregulator. Serviceeksperten Vest ved Leangbukta ordnet dette helt smertefritt.Dette var merkelig. Nå ringte jeg til dem, og han jeg snakket med frarådet meg på det sterkeste å bruke en 12V - 12V regulator direkte på TVen uten å ha et galvanisk skille. Det betyr i praksis en inverter. Han mente at en strøm på mA-nivå som gikk i antenneledningen ville brenne opp poweret i TVen uten et galvanisk skille. Skjønner ikkeno jeg. Virker TVen din Astor? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Doffmaister Svart 23.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2014 Hei, jeg kan ikke forstå at det skal være så vanskelig å få tak i en spenningsstabilisator som sørger for stabile 12v... Er dette noe som kan brukes??? http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Converter-8-40V-to-12V-6A-72W-Power-Supply-Voltage-Regulators-Stabilizer-/281113109476?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4173a5a3e4 Billig er den i alle fall! Mener å ha sett en slik en på min motocross sykkel som ikke har elektrisk utstyr men ikke batteri, og veldig ujevn strøm fra motoren.. Sitér dette innlegget Link to post
Røilen Svart 23.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2014 Hvorfor brukes det LCD TVer? LED TVene bruker vesentlig mindre strøm. Ved hjelp av rimelige invertere får man tilgang til hele Tv utvalget til de store elektronikkjedene. Tror jeg betalte 2000ish for en 27 Samsung som bruker 20W, selv med forbruket til inverteren og konverteringstapet så er det mye bedre enn LCD TVene Sitér dette innlegget Link to post
Doffmaister Svart 23.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2014 (redigert) Jeg kjøpte båt med en 3 år gammel TV LCD 19", det er min grunn. Godt poeng angående LED TV'en. Det får bli neste gang ;) Jeg fant denne på nettet etter en del søking. Forhørte meg deretter med en kamerat som er elektroingeniør. Han mente denne burde fungere til formålet. Det står det også i beskrivelsen for produktet: http://www.ebay.com/itm/DC-8V-40V-to-12V-6A-72W-Step-Up-Down-Power-Converter-for-Car-Monitor-Security-/300978526416?ssPageName=ADME:L:OC:US:3160 Billig løsning!! ..får håpe kina-produktet holder mål ;) Redigert 23.Juli.2014 av Doffmaister (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 23.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2014 Hva skal dere med slik stabilisert spenning? Jeg ingen problem med min Grundig 19" LCD om spenningen er 12V (under det lar jeg aldri spenningen gå!!) eller opp mot 15V. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Doffmaister Svart 24.Juli.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2014 Jeg har også en 19" Grundig, hvor 12v modulen har blitt ødelagt 3 ganger, derfor.. Vet ikke om det er for høy eller lav spenning som gjør det, men en spenningsutjevner vil spare meg bekymringer og utstyr. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.