Jump to content

12v spenningsregulator for Lcd tv

arild

Recommended Posts

5A er vel 5A uansett volt, ikke?

Riktig. Ampere er et mål for stømmen (av elektroner) som går gjennom en leder/halvleder.

Strømmen bestemmes av spenning og motstand. Som oftes er motstanden i et apparat konstant slik at hvis du øker spenningen øker du strømmen.

Ohms lov sier at strøm (Ampere) er lik spenning (Volt) dividert på mostand ( Ohm)

Økes strøm, spenning eller begge vil effekt (W) tilført last (R ) øke. Effekt = strøm x spenning.

NB. disse betraktninger gjelder likestrøm.

Redigert av Messy (see edit history)

Det går en hårfin grense mellom etikk og seigpining.

Det kan meget vel gå bra, men dersom TVen din er ømfintlig for spenningsnivå kan den ta kvelden når du kobler til landstrøm og batterriladeren starter, eller du bruker TVen med motoren i gang slik at spenningen går opp mot 14,4 V.....

I tillegg kan den også reagere på for lav spenning når batteriene begynner å bli dårlig og spenningen faller under 12V..

Derfor er det aller beste en spenningsregulator som sørger for stabil 12V og som tåler 4-5A - og den er det åpenbart vanskelig å få tak i........

Jeg har en Grundig flat-TV ombord. For en liten tillegsum fikk jeg en spenningsregulator. Serviceeksperten Vest ved Leangbukta ordnet dette helt smertefritt.

Dette var merkelig. Nå ringte jeg til dem, og han jeg snakket med frarådet meg på det sterkeste å bruke en 12V - 12V regulator direkte på TVen uten å ha et galvanisk skille. Det betyr i praksis en inverter. Han mente at en strøm på mA-nivå som gikk i antenneledningen ville brenne opp poweret i TVen uten et galvanisk skille. Skjønner ikkeno jeg. Virker TVen din Astor?

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

• 8 år senere...

Hei, jeg kan ikke forstå at det skal være så vanskelig å få tak i en spenningsstabilisator som sørger for stabile 12v... Er dette noe som kan brukes???

http://www.ebay.com/itm/DC-DC-Converter-8-40V-to-12V-6A-72W-Power-Supply-Voltage-Regulators-Stabilizer-/281113109476?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item4173a5a3e4

Billig er den i alle fall! Mener å ha sett en slik en på min motocross sykkel som ikke har elektrisk utstyr men ikke batteri, og veldig ujevn strøm fra motoren..

Jeg kjøpte båt med en 3 år gammel TV LCD 19", det er min grunn. Godt poeng angående LED TV'en. Det får bli neste gang ;)

Jeg fant denne på nettet etter en del søking. Forhørte meg deretter med en kamerat som er elektroingeniør. Han mente denne burde fungere til formålet. Det står det også i beskrivelsen for produktet:

http://www.ebay.com/itm/DC-8V-40V-to-12V-6A-72W-Step-Up-Down-Power-Converter-for-Car-Monitor-Security-/300978526416?ssPageName=ADME:L:OC:US:3160

Billig løsning!! ..får håpe kina-produktet holder mål ;)

Redigert av Doffmaister (see edit history)

Hva skal dere med slik stabilisert spenning? Jeg ingen problem med min Grundig 19" LCD om spenningen er 12V (under det lar jeg aldri spenningen gå!!) eller opp mot 15V.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...