Jump to content

Fortøying i bøye

havardos

Recommended Posts

Har hatt båten min liggende ved en flytebrygge til nå, men må nå flytte den til en bøye.

Jeg har aldri fortøyd i en bøye før og lurer på hva deg trenger/hvordan jeg gjør det.

Bøye er av typen med en gjennomgående stang, med et hull på toppen. Det er vel her jeg må gjør fast.

Hva skal jeg bruke mellom bøya og båten? Tau eller kjetting? Hvilke type/dimensjoner på dette?

Bøye er av typen med en gjennomgående stang, med et hull på toppen. Det er vel her jeg må gjør fast.

Jeg har alltid hørt at det er festet i underkant av bøya som skal benyttes!

Men jeg vil låne tråden din for et tilleggspørsmål:

Hvilke regler gjelder for fortøyning i bøye?

Kan man uten videre legge ut moring/bøye, eller må det hentes inn tillatelse fra noen?

Det vanligste i havna mi er å bruke kjetting, festet i bunnen av bøya, og med et kort tau og en liten blåse festet i denne , en såkalt "opphaler" Kjettingen vil jo synke. sånn at det ikke ligger noe å flyter som du kan få i propellen, og den lille blåsa er enkel å få tak i med båtshaken.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Hovedfortøningen skal være i hovedtauet opp til blåsa i en løkke der, videre tar du eksta fortøyningen i bøyla på toppen av blåsa. Blåsene i seg selv er IKKE til og fortøye i men kun for og holde tauet oppe.

Det kan i tilegg være et 50-100 kilos ekstra "moring festet på tauet ned til hovedmoringen, nedre del av tauet mot moringen skal være kjetting, denne vil da dempe rykninger og spare kjettingen mot slitasje mot hovemoringen.

Mellom båt og blåse bruker du tau 12eller 16 mm ca 5 meter lange. Jeg bruker dobbelt sett, 2 tau til tauløkke under blåsa og to til topp blåse. Dette skal da holde, ja så lenge alt under vann er skikkelig da.

Redigert av skage (see edit history)

Bruk eit eller to tau med rykkdempar. Husk å sikra dette mot skamfiling.

Det er vesentleg betre med tau mellom lodeet og bøya. (Moring er engelsk. Norske ord høver best på norsk.) Husk å polstra nederset delen av tauet med brannslange eller liknande. Forutsatt at ein sikrar mot skamfiling er tau betre enn kjetting. Dette tuftar eg på mange inspiseringsdykk på bøyer og flytebrygger.

Forutsatt at hamnevesenet ikkje har forbode bøyer i visse farvatn, så treng ein ikkje spørja nokon. Dette forutset at det er djupare enn to meter. Men det er jo noko med å ha eit godt tilhøve til naboane.

På båten er det best med eit festepunkt ved vasslina i baugen.

Ask

Det er vesentleg betre med tau mellom lodeet og bøya. (Moring er engelsk. Norske ord høver best på norsk.)

Med lodeet så mener du:

igoramps ... tur i kaa lodeet rakstiits i ko lodeet i no kaa lodeet utt...

nu noderiiga lapa vobsem. a teemas aizsaaceejs te vispaar ir ieskatiijies?:) ...

Det norske språket er mangfoldig!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

• 6 år senere...

Nå skal det sies at det på enkelte bøyer er lagd for å fortøye i det øvre øyet, foreksempel de som brukes på oscarsborg, og herbern.

Hvordan ser man at bøye er laget for fortøyning i øvre øyet? Mulig jeg har gjort feil hittil, men det øvre øyet ender ned i festet til kjettingen.

Har også problemer med at båten "seiler" rund bøyen og fortøyningen blir surret rundt kjettingen under bøyen. Fortøyningen nå er fra det ene kryssholtet i baugen via øvre øyet og til det andre kryssholtet i baugen.

Jeg har aldri fortøyd i en bøye før og lurer på hva deg trenger/hvordan jeg gjør det.

Hva skal jeg bruke mellom bøya og båten? Tau eller kjetting? Hvilke type/dimensjoner på dette?

Bruk trosse ned til moringen kjetting ruster, bruk tau mellom moringstrossa og båten og bruk øye på toppen av bøya til å henge fra deg tauet når du forlater bøya.

I teorien kan bøya ruste i stykker og forsvinne , men båten ligger igjen fast i moringstrossa.

https://baatplassen.n...til-24-skoeyte/

https://baatplassen.no/i/topic/70153-operasjon-flytte-en-vel-20-aar-gammel-moring-paa-2-ton-gaar-det-bra/

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...