havardos Startet 18.Mai.2006 Link til dette innlegget Startet 18.Mai.2006 Har hatt båten min liggende ved en flytebrygge til nå, men må nå flytte den til en bøye. Jeg har aldri fortøyd i en bøye før og lurer på hva deg trenger/hvordan jeg gjør det. Bøye er av typen med en gjennomgående stang, med et hull på toppen. Det er vel her jeg må gjør fast. Hva skal jeg bruke mellom bøya og båten? Tau eller kjetting? Hvilke type/dimensjoner på dette? Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 18.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2006 Bøye er av typen med en gjennomgående stang, med et hull på toppen. Det er vel her jeg må gjør fast.Jeg har alltid hørt at det er festet i underkant av bøya som skal benyttes! Men jeg vil låne tråden din for et tilleggspørsmål: Hvilke regler gjelder for fortøyning i bøye? Kan man uten videre legge ut moring/bøye, eller må det hentes inn tillatelse fra noen? Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 18.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2006 Skal egentlig innhente kommunal tilatelse, mener jeg leste det i en tråd her for litt siden. Grunneier eier inntil 2 m dybde. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Mulligan Svart 18.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2006 tillatelse fra noen Jepp. Havnestyret i kommunen. Sitér dette innlegget Link to post
Javi Svart 18.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2006 Grunneier eier inntil 2 m dybde.Dette tror jeg kommer fra gammelt av "så langt en hest kan gå"......... Sitér dette innlegget Link to post
havardos Svart 18.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2006 Nå ligger bøya jeg skal fortøye i allerede i sjøen, og alt er klart sånn sett. Hva med det andre jeg spurte om i starten av tråden? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2006 Ville brukt tau. Så kraftig som kryssholtet i baugen tillater. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
havardos Svart 18.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2006 I baugen på båten min er det et festeøye. Bør jeg ikke bruke dette i stede for kryssholtet? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2006 Det kan du jo. Bruk det som ser mest solid ut! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
ivar Svart 18.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2006 Det vanligste i havna mi er å bruke kjetting, festet i bunnen av bøya, og med et kort tau og en liten blåse festet i denne , en såkalt "opphaler" Kjettingen vil jo synke. sånn at det ikke ligger noe å flyter som du kan få i propellen, og den lille blåsa er enkel å få tak i med båtshaken. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
skage Svart 18.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2006 (redigert) Hovedfortøningen skal være i hovedtauet opp til blåsa i en løkke der, videre tar du eksta fortøyningen i bøyla på toppen av blåsa. Blåsene i seg selv er IKKE til og fortøye i men kun for og holde tauet oppe. Det kan i tilegg være et 50-100 kilos ekstra "moring festet på tauet ned til hovedmoringen, nedre del av tauet mot moringen skal være kjetting, denne vil da dempe rykninger og spare kjettingen mot slitasje mot hovemoringen. Mellom båt og blåse bruker du tau 12eller 16 mm ca 5 meter lange. Jeg bruker dobbelt sett, 2 tau til tauløkke under blåsa og to til topp blåse. Dette skal da holde, ja så lenge alt under vann er skikkelig da. Redigert 18.Mai.2006 av skage (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
loffern Svart 18.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 18.Mai.2006 Øye på toppen er ikke til å fortøye i, til nød er det greit å binde jolla der. Og jeg ville helt klart festet tauet i kryssholdet og latt øyet i baugen være. Husk å ikke bind for stramt. Lykke til hva du enn bestemmer deg for! Sitér dette innlegget Link to post
Anonym Svart 19.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2006 Nå skal det sies at det på enkelte bøyer er lagd for å fortøye i det øvre øyet, foreksempel de som brukes på oscarsborg, og herbern. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 19.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2006 Bruk eit eller to tau med rykkdempar. Husk å sikra dette mot skamfiling. Det er vesentleg betre med tau mellom lodeet og bøya. (Moring er engelsk. Norske ord høver best på norsk.) Husk å polstra nederset delen av tauet med brannslange eller liknande. Forutsatt at ein sikrar mot skamfiling er tau betre enn kjetting. Dette tuftar eg på mange inspiseringsdykk på bøyer og flytebrygger. Forutsatt at hamnevesenet ikkje har forbode bøyer i visse farvatn, så treng ein ikkje spørja nokon. Dette forutset at det er djupare enn to meter. Men det er jo noko med å ha eit godt tilhøve til naboane. På båten er det best med eit festepunkt ved vasslina i baugen. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 19.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2006 Det er vesentleg betre med tau mellom lodeet og bøya. (Moring er engelsk. Norske ord høver best på norsk.) Med lodeet så mener du: igoramps ... tur i kaa lodeet rakstiits i ko lodeet i no kaa lodeet utt... nu noderiiga lapa vobsem. a teemas aizsaaceejs te vispaar ir ieskatiijies?:) ... Det norske språket er mangfoldig! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
skage Svart 19.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2006 Sitér dette innlegget Link to post
Radix Svart 23.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 23.Juli.2012 Nå skal det sies at det på enkelte bøyer er lagd for å fortøye i det øvre øyet, foreksempel de som brukes på oscarsborg, og herbern. Hvordan ser man at bøye er laget for fortøyning i øvre øyet? Mulig jeg har gjort feil hittil, men det øvre øyet ender ned i festet til kjettingen. Har også problemer med at båten "seiler" rund bøyen og fortøyningen blir surret rundt kjettingen under bøyen. Fortøyningen nå er fra det ene kryssholtet i baugen via øvre øyet og til det andre kryssholtet i baugen. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 24.Juli.2012 Link til dette innlegget Svart 24.Juli.2012 Jeg har aldri fortøyd i en bøye før og lurer på hva deg trenger/hvordan jeg gjør det. Bøye er av typen med en gjennomgående stang, med et hull på toppen. Det er vel her jeg må gjør fast. Hva skal jeg bruke mellom bøya og båten? Tau eller kjetting? Hvilke type/dimensjoner på dette? Bruk trosse ned til moringen kjetting ruster, bruk tau mellom moringstrossa og båten og bruk øye på toppen av bøya til å henge fra deg tauet når du forlater bøya. I teorien kan bøya ruste i stykker og forsvinne , men båten ligger igjen fast i moringstrossa. https://baatplassen.n...til-24-skoeyte/ https://baatplassen.no/i/topic/70153-operasjon-flytte-en-vel-20-aar-gammel-moring-paa-2-ton-gaar-det-bra/ Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.