Jump to content

Motornummer Volvo Penta VP MD17C?

blackdev

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en 1981 mod Nidelv 24 med VP MD17C. Forsikringsselskapet ville gjerne ha motornummer, det eneste jeg fant i papirene var M.nr. 17093. Når jeg går inn på "Drevias tipssidor" , http://www.drevia.se/motornrdiesel.html så ser det ut som om dette nr tilhører MD17D? Er det noen eksperter her på forumet som kan hjelpe meg? :confused:

PO

Scand 7600 Dynamic VP KAD32
X-Fjord 21 Weekender AQ 260 v8
X- Nidelv 24

Det hadde jo vært hyggelig, men i papirene til båten står det MD17C m.nr. 17093. Kanskje jeg skal sende en mail til Nidelv, har jo byggenr, 2059. Hva er hovedforskjellen på MD17C og MD17D? Begge er vel på 36hk?

PO

X- Nidelv 24

17 C ble bygget fra 1975 til 1981, 17 D fra 1981 til 1984. C er på 35 hester, mens D har en hest mer. C har max turtall på ca. 2.600, men D har ca. 2.800. C benytter MSB gear der akslingen er rak, mens D har en annen gearkasse som er vinklet 7 grader. C motorens nummer begynner på 9000, D motoren fra 18.400.

Jeg har fått oversendt ett nytt nummer på motor fra selger, 354-17093 MD17C, sier dette deg noe? Jeg må få tilføye at jeg stoler 100% på selger som er en god venn av meg, det er mest av ren nysgjerrighet at jeg prøver å finne ut om det er en C eller D utgave. Nå står det jo 17C i de overnevnte papirer, men jeg får ikke nr 17093 til å stemme med noe. I følge de svenske tipssidene jeg har vært innom så skal denne nummerserien være en D utgave, nå ser jeg at du torbit mener at den serien begynner på 18400?

PO

X- Nidelv 24

I henhold til Volvo Pentas "Gör det själv" utgitt i januar 2006 som jeg har bestilt fra Drevia er motornumrene som jeg skrev i innlegg #6 - dette stemmer jo også med nummeret på din motor som derfor må være en C-type. Kan du se om akslingen fra gearet er rett - da har du C, er den vinklet 7 grader er det D.

Redigert av torbit (see edit history)

Jeg har kjøpt meg en 1981 mod Nidelv 24 med VP MD17C.

Gratulerer med en kjekk ny båt, har maken selv, samme årsmodel også. :flag:

Jeg tøffer rundt på 17-1800 omdr. drar på til 2000 hvis jeg har travelt, men da bråker det endel mer.

Er Max turtall 2600 som nevnt her, bør vel kanskje marsjfart ligge i overkant av 2000 også, eller ?

Ligger på Ca 5,5Knop med jolle på slep på 1800 Omdr., max en knop ekstra på 2000. Leser om folk som marsjer på både 7 og 9 knop, hvilket turtall går man på da ?

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Hei

Jeg har kjørt med GPS i tre sesonger nå og får drøye 8 kn på 2500 rpm. Ved 2100-2200 rpm ligger hastigheten på 7 kn. Ellers mener jeg tallene til Erik passer bra med det jeg opplever. Dette er med 1981 Nidelv 24 med en MD 17C som er litt sliten men får fortsatt 2500 rpm på maks, dog med noe svart røyk.

Dersom du fortsatt er usikker på om det er C eller D, sjekk giret da det er den eneste synlig forskjellen på C og D. D versjonen har også har ett merke på toppen som sier "3000 series".

Terje N.

Hmm.

Men hva er fornuftig marsjfart turtall da ?

Selv har jeg ALDRI dratt på til 2500, og 17-1800 gir jeg ikke før maskinen er god og varm (etter minst 30 Min).

Forekommer meg nå at jeg kanskje er litt vel forsiktig på gassen eller ?

Hvor lenge kan man kjøre på Max turtall ? Noen minutter for å komme klar nyttetrafikk, eller lengre strek, om det skulle blåse opp o.l.?

Jeg burde kanskje forsket på dette før, har hatt båten noen sessonger, men jeg trives så godt ombord at jeg liksom ikke har hatt det så travelt.. :blush:

Er det foresten skadelig å ikke dra på litt iblandt, kan motoren sotes ned o.l. av manglende belastning/turtall ?

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Litt ved siden av det som var spørsmålet, men marinshopen sin Modellguide har en grei siden for å finne ut en god del om båtmotorer. Kanskje nyttig for flere her? Bl. a. en Modellguide for Yanmar som forteller når de forskjellige motrmodellene ble produsert. Det samme for V.P.

:seeya:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Hmm.

Men hva er fornuftig marsjfart turtall da ?

Erik.

Fornuftig marsjfart turtall må være et turtall man er komfortabel med å kjøre over lang tid. Jeg kjører mye på 1800 rpm (6 kn) og på 2100 rpm (7kn). Uansett ville jeg ikke stolt på motoren min dersom den ikke tålte å kjøres på maks driftsturtall etter boka, 2500 rpm for MD 17 C. Derfor blir maksturtallet verifisert en gang i blant for å se at motoren fortsatt er i den tilstand den skal være.

Det er mulig jeg stresser motoren unødvendig, men dette er min måte å være trygg på motoren min.

Terje N.

Takk for mange gode svar og nyttig info for en nybegynner i innebordsverdenen! Nå har jeg fått tilsendt en mail fra guruen hos Nidelv, Kåre Andersen, han har sjekket i listene hos fabrikken og kan bekrefte at iflg byggenummer på båten så er den levert med oppgitt motor og nummer, MD17C. Er det flere Nidelv eiere som lurer på noe angående båten sin så er det bare å sende ham en mail, han sporer opp det meste! :flag:

PO

X- Nidelv 24

• 3 år senere...
  • 2 år senere...

Man kan laste ned diverse dokumentasjon fra siden volvopenta.com. Nyttig!

Her finner jeg at maks turtall for MD17D er 3000, som også står på toppen av motoren. Har akkurat kjøpt en 83-modell med en MD17D og denne gir ikke mer enn 2800 på maks, men dette har vel sammenheng med propellvalg.

Min motor klarer jeg ikke stille mellom 1500 og 2000 omdreininger. Prøver jeg å gi 1600, vil den jage opp mot 2000. Går den 2000 og jeg vil redusere til 1900, faller den til 1500. Noen som kan forklare hvorfor?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...