Jump to content

Ødelagte fester rekkverk

Goddis77

Recommended Posts

Jeg har akkurat samme problem på min båt. Jeg forsøkte i fjor med å borre opp hullene til ca. 10-15 mm. for så å fylle de med epoxy og glassfiber og deretter borre opp nye skrufester. Dette ble bare delvis vellykket da et fyllmassen i et par av hullene løsnet og ble med opp da jeg skrudde fast rekkverket. Årsaken var kanskje delvis at festebraketten til rekkverket ikke lå plant mot båten og det ble kraftig press mot disse skruene.

Kanskje andre har noen bedre løsninger som også jeg kan forsøke hvis ikke kan du jo gå for den metoden jeg brukte og kanskje så holder det i ditt tilfelle.

Jeg vurderte også metoden som Suzuki beskriver men jeg syntes ikke det ble så pent med bolter som stakk opp med muttere på. Men denne løsningen er kanskje mere holdbar?

Redigert av saga (see edit history)

Ville det kanskje være en ide å bore opp hullene litt, lage et lite hulrom i fyllmassen på innsiden av hvert hull, fylle hulrommet med epoxy og glassfiber og bore opp nye skruefester? Vitsen skulle være at det blir en propp på innsiden som er større enn hullet.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Klarer ikke helt å se om det er pullpit eller pushpit, men det har vel ikke så stor betydning. Begge systemene er viktige for sikkerheten ombord og må derfor ha godt feste. Virker som om fotografiet er tatt i fugleperspektiv: ovenfra og nedad.

I så fall synes det som om det har utviklet seg en tæringsskade over tid, eventuelt belastning som har medført løse skruer som senere ikke er dratt til.

Ut fra det forhold at rekkverket er viktig for sikkerheten for de som ferdes ombord, anbefaler jeg at skaden repareres grundig, og ikke bare kosmetisk.

Jeg antar at du har dobbelt-kontrollert at det ikke er mulig å legge ekstra forsterkning på undersiden av festet. Spørsmålet er da om det opprinnelige festet har mistet noe av sin styrke etter langvarig tæring/belastning. Spørsmålet er om du må pusse noe ned og forsterke med ny glassfiber. Anbefaler at du drøfter dette med flere i båthavna di. Som sagt: det dreier seg om et sikkerhetsutstyr for de som er ombord i forskjellig vær.

Har du treskruer i dag som er skrudd direkte ned i laminatet? I så fall foreslår jeg at du går over til syrefaste mutterskruer. Legg en god plate vannfast X-finér som du laminerer med epoxy mot laminatet, så stor som du får plass til. Bor gjennom, bruk nyloc-muttere og en god underlagsskive så tror jeg nok du kan være trygg!

Skal få rengjort der nå, slik at jeg kan se hvor evt svak lamineringen er der.

Har ikke vært vær til det akkurat nå, da det har regnet en del idag.

Problemet er å få en plate under laminaten. Kommer ikke til.

Hadde definitivt vært det beste, men må kanskje av med alt på innsiden likevel, da det kan ha kommet inn en del vann der og laget råte. Må få sjekket opp i dette.

• 2 uker senere...

Har fått rengjort hullene, og kommet meg til på innsiden.

Er plass til en liten kryssfiner bit der inne, så jeg kommer nok til å gå for gjennomgående bolder med mutter. Hva kan jeg bruke ssom lim? Har noe liggende som heter Rock 7. Samme som Tec7? Er ihvertfall lim/fugemasse for naturstein og lignende ting. Kan denne brukes?

Er plass til en liten kryssfiner bit der inne, så jeg kommer nok til å gå for gjennomgående bolder med mutter. Hva kan jeg bruke ssom lim? Har noe liggende som heter Rock 7. Samme som Tec7? Er ihvertfall lim/fugemasse for naturstein og lignende ting. Kan denne brukes?

Hva med å renske ut et hulrom og støpe det igjen med epoxy med egnet fyllmasse, slik at det blir vanntett og gir godt skruefeste. Har en følelse av at kryssfinermetoden ikke blir helt sikker mot vann og nye problemer senere.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Deler oppfatningen om at det er lurt å tenke langsiktig i forhold til skaden du skal utbedre.

En ting er at du kan få en bra løsning nå i sesongen. Men senere kommer vinter med risiko for fuktighet og frost. Synes derfor du bør følge rådet fra NilsPils om å gjøre grundig jobb. Dersom du bruker kryssfiner i bakkant bør du bruke vannfast type (lignende den som brukes til forskalinger).

Ville ikke brukt finer...

Bruk en kloss av eik, den er hard og tåler litt.

La den ligge og trekke olje før montering så varer den leeeenge

Eik er nok en bedre løsning. Trenger du dette er det bare å ta kontakt....

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Hvorfor ikke kjøre "safe", og ta en liten plate i syrefast og borre hull til gjennomgående bolt, eventuelt store skiver i syrefast ?

Dette kan være et alternativ, men der er litt ujevnt underlag.

Tenkte på skiver, men får jo litt mer styrke hvis en fordeler presset over en plate.

Kommer til å bruke sika på skruene, og platen oppe, så der vil jo ikke komme til noen fuktighet.

Tenkte derfor at det kunne være greit med kryssfiner. Men eik hadde jo være greit det.

Nå gjelder dette bare dette ene festet, men det kan bli aktuelt å gå over alle til vinteren. Dette kommer derfor til å bli en midlertidig løsning.

Glem finer og annet treverk.

Gjør det skikkelig. Jeg fikset alle rekkestøttefestene mine som følger;

Demonter alle støttene.

Slip rent på undersiden.

Laminer opp 6 x 300 g. CSM glassfiber og polyester på undersiden. 20 cm. foran og bak støtta.

Med støtta som mal, bor nye hull.

Monter med så store skiver du finner. Ha litt limsparkel på skiva for best mulig anlegg.

Da er det reparert en gang for alle.

Jeg kan turne svingstang i mine rekkestøtter.

På sikt kan dette bli en god løsning.

Kan godt være at jeg går for en slik løsning til vinteren. Men har ikke så lang tid på meg nå. Må jo bruke båten også :yesnod: Legger derfor en mellomløsning nå, for å ta det skikkelig senere.

Har fikset rekkverket idag.

Ble til at jeg borret opp hullene, og la 6mm bolter igjennom med skive på undersiden. Fikk dessverre ikke plass til de store som jeg hadde kjøpt, men det sitter nå mye bedre enn før.

Kommer til å ta dette skikkelig til vinteren, men kjekt å kunne røre rekkverket igjen.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...