Jump to content

Fett på drev, hindre groing?

Xlnt

Recommended Posts

Hei

Er det noen som har erfaring med å smøre inn drevet med vannfast fett for å hindre groing? Hvilken type fett kan man benytte?

Brukte avfettingsmiddel i fjor på drevet og det grodde mye mer en hva det hadde gjort tidligere sessonger

-Knut

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Den var ny....eller?

Syntes dette hørtes ut til å være en god idè. Har forsøkt forskjellige typer drevstoff, og de virker i alle fall ikke særlig bra. Hvis ingen har forsøkt dette, burde vi kanskje gjøre en test? Har ingen forslag til type fett, men hva med å prøve å gni inn et tynt lag med propellakselfett? Tviler på at noe gror på dette. Kan vel ikke innebære noen fare for skader på drevet, eller?

Har prøvd med fett på drevet, det gror faktisk enda verre!!

Du husker ikke hvilket fett du brukte? Siden noen mener det gror mindre og andre at det gror mer, kan de jo hende det er litt avhengig av type fett?

-Knut

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

• 4 måneder senere...

Da var tiden inne for å avlegge dommen. Jeg kjøpte sagkjede olje fra biltema og sprayet drevet skikkelig etter at jeg hadde satt det inn med bunnstoff beregnet på drev, mener å huske at det het national eller international. Dommen er at det grodde noe helt sykt mye men det gikk veldig lett av. Halveis i sesongen så tok jeg en vanlig skurekost med skaft og lå på badeplattformen og skuret drevet og jeg merket at rurene bare datt av. Nå på høsten satt det litt bedre men med høytrykkstimer gikk det av lett som bare det. Konklusjonen må være at det er bedre med fett enn uten fett.

Noen som har andre erfaringer fra årets sesong?

-Knut

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

hei

Har nylig fjernet rue på 2 drev med 30%salstyre, sun oppvakepulver, men fant ut at skraping med vanlig malingskrape funkerte best. Skrapa skader ikke drevet, så lenge skrapa har bue,(ingen skarpe kanter på skrapa). Smørte på primer over det hele (anbefalt på drevsprayen) og jotun sin nye drevspray (står iallefal at det er nyutviklet).

Har nå erfart at drevspray om det er hempel eller seajet så hjelper de mot Ru. det dannes rue me det løsner lett med høytrykkspyler eller går av ifart. Jeg trodde jeg var lur nå jeg spylte drevet når den låg i sjø. All ru forsvant, men også stoffet forsvant og ru fikk 100% feste på 1 måned. Sprittusj virket IKKE, vannfast greas virket heller ikke.

Hordaland, Lindås osane

Redigert av Ina (see edit history)

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

Eg har god tro på Tectyl, har to drev som eg tester det på i år, eit har eg smørt med 2 strøk tynn tectyl og eit er med bunnstoff for drev. Blir spennende og se til høsten. :smiley:

Ja da var båten på land igjen. Er jo greit å teste dette med groing på drev da eg har to av dei. Tectyl har eg ikkje så stor tro på lenger da dette drevet var mykje mer groe på en det som ble behandla med drevspray fra Seajet. Kanskje tectyl og anna fett kan gjøre at rur ikkje setter seg så fast, for eg fekk det av kun med å spyle med høytrykk. Neste sesong bruker eg nok drevstoff fra Seajet, det såg ut til å gjøre en bra jobb. Propellene er eit større problem, der prøvde eg med sprittusj men med dårligt resultat, synest faktisk dei var mer groe på en året før, kanskje feil type tusj? Tror eg prøver ein type blekk neste sesong.

• 6 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...