Xlnt Startet 19.Mai.2006 Del på Facebook Startet 19.Mai.2006 Hei Er det noen som har erfaring med å smøre inn drevet med vannfast fett for å hindre groing? Hvilken type fett kan man benytte? Brukte avfettingsmiddel i fjor på drevet og det grodde mye mer en hva det hadde gjort tidligere sessonger -Knut Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
"Mathilde" Svart 19.Mai.2006 Del på Facebook Svart 19.Mai.2006 Den var ny....eller? Syntes dette hørtes ut til å være en god idè. Har forsøkt forskjellige typer drevstoff, og de virker i alle fall ikke særlig bra. Hvis ingen har forsøkt dette, burde vi kanskje gjøre en test? Har ingen forslag til type fett, men hva med å prøve å gni inn et tynt lag med propellakselfett? Tviler på at noe gror på dette. Kan vel ikke innebære noen fare for skader på drevet, eller? Sitér dette innlegget Link to post
skage Svart 19.Mai.2006 Del på Facebook Svart 19.Mai.2006 Har prøvet dette på propeller og akslinger uten stort hell, det vaskes kjapt vekk. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 19.Mai.2006 Del på Facebook Svart 19.Mai.2006 Tectyl Bodysafe Sitér dette innlegget Link to post
aanton Svart 19.Mai.2006 Del på Facebook Svart 19.Mai.2006 Har prøvd med Kent skjøvannsbestandig sray fett noen sesonger, det holder en stund, men utpå sommeren gror det på det også, Så jeg er på leting etter noe som er bedre hvis det finnes???? Men det enner nok opp med fett i år også Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 19.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mai.2006 Vil jo i allefall tro at litt fett utenpå drevbunnstoff er bedre en ingenting. Her på Hvaler kanten gror det i hvertfall noe helt J... med kun bunstoffet. -Knut Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
HaJ Svart 19.Mai.2006 Del på Facebook Svart 19.Mai.2006 Du kan prøve silikongrease. Har hørt at det skal fungere greit. Foretrekker selv bunnstoff beregnet for drev da vi har god erfaring med det. Sitér dette innlegget Hjemmeside/blogg Link to post
Hulda Svart 19.Mai.2006 Del på Facebook Svart 19.Mai.2006 Det gror på fettet, glem det. Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 20.Mai.2006 Del på Facebook Svart 20.Mai.2006 Og det gror ihvertfall godt på Hempel drevspray også! Sprayer nesten bare for at det skal se bra ut når jeg sjøsetter... (Det hjelper kanskje noe, har ikke prøvd uten) Sitér dette innlegget Link to post
hjalmar Svart 20.Mai.2006 Del på Facebook Svart 20.Mai.2006 Kan det være en idé å prøve MC kjedespray. Det er klebrig som f.... og er vannbestandig. For sent å prøve i år, men kanskje neste år om jeg husker det. Sitér dette innlegget Link to post
Baker Svart 21.Mai.2006 Del på Facebook Svart 21.Mai.2006 Har prøvd med fett på drevet, det gror faktisk enda verre!! Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 21.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Mai.2006 Har prøvd med fett på drevet, det gror faktisk enda verre!! Du husker ikke hvilket fett du brukte? Siden noen mener det gror mindre og andre at det gror mer, kan de jo hende det er litt avhengig av type fett? -Knut Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Bømlafjord Svart 21.Mai.2006 Del på Facebook Svart 21.Mai.2006 Eg har god tro på Tectyl, har to drev som eg tester det på i år, eit har eg smørt med 2 strøk tynn tectyl og eit er med bunnstoff for drev. Blir spennende og se til høsten. Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 22.Mai.2006 Del på Facebook Svart 22.Mai.2006 Anbefaler en god og tykk sprittusj eller bare polere hvis det er edelt materiale. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 22.Mai.2006 Del på Facebook Svart 22.Mai.2006 Tynn tectyl vaskes nok fort av er jeg redd. Den tykkere Bodysafe er nok bedre i så måte. Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 20.Oktober.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Da var tiden inne for å avlegge dommen. Jeg kjøpte sagkjede olje fra biltema og sprayet drevet skikkelig etter at jeg hadde satt det inn med bunnstoff beregnet på drev, mener å huske at det het national eller international. Dommen er at det grodde noe helt sykt mye men det gikk veldig lett av. Halveis i sesongen så tok jeg en vanlig skurekost med skaft og lå på badeplattformen og skuret drevet og jeg merket at rurene bare datt av. Nå på høsten satt det litt bedre men med høytrykkstimer gikk det av lett som bare det. Konklusjonen må være at det er bedre med fett enn uten fett. Noen som har andre erfaringer fra årets sesong? -Knut Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
roaldbj Svart 20.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Jeg har sett en båteier som hvert år setter inn roret med "syrefri" vaselin (husker ikke type), han har ikke groe på roret. Synes dette er merkverdig - men groen er i alle fall ikke til stede. Sitér dette innlegget Link to post
saga Svart 20.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2006 Jeg brukte også International sin drevspray uten noe olje/fett utenpå og her er det heller ikke grodd noe. Dekselet rundt gearsjalteren glemte jeg imidlertid å spraye da den ikke var påmontert ennå og på den har det grodd mye. Sitér dette innlegget Link to post
Yankee Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Hva kan man bruke for å få gjort rent drevet når det er fult av ru? Mener å ha hørt at man kan bruke syre fordi rua er av kalk. Noen som har erfaringer? kan man bruke saltsyre? Sitér dette innlegget Link to post
Kaien40 Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 (redigert) hei Har nylig fjernet rue på 2 drev med 30%salstyre, sun oppvakepulver, men fant ut at skraping med vanlig malingskrape funkerte best. Skrapa skader ikke drevet, så lenge skrapa har bue,(ingen skarpe kanter på skrapa). Smørte på primer over det hele (anbefalt på drevsprayen) og jotun sin nye drevspray (står iallefal at det er nyutviklet). Har nå erfart at drevspray om det er hempel eller seajet så hjelper de mot Ru. det dannes rue me det løsner lett med høytrykkspyler eller går av ifart. Jeg trodde jeg var lur nå jeg spylte drevet når den låg i sjø. All ru forsvant, men også stoffet forsvant og ru fikk 100% feste på 1 måned. Sprittusj virket IKKE, vannfast greas virket heller ikke. Hordaland, Lindås osane Redigert 26.Oktober.2006 av Ina (see edit history) Sitér dette innlegget Lindås sluser og Lindås kai Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK Link to post
hapetra Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Mal drevet svart som Mercruiser, og vask det med jevne mellomrom når du eller andre er uti sjøen og bader. Jeg høytrykksspyler, skraper litt og boner drevet på en halvtimes tid om våren. All verdens primer, fett, tusj og drevspray er mye arbeid og lite resultat. hapetra Sitér dette innlegget Link to post
Bømlafjord Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Eg har god tro på Tectyl, har to drev som eg tester det på i år, eit har eg smørt med 2 strøk tynn tectyl og eit er med bunnstoff for drev. Blir spennende og se til høsten. Ja da var båten på land igjen. Er jo greit å teste dette med groing på drev da eg har to av dei. Tectyl har eg ikkje så stor tro på lenger da dette drevet var mykje mer groe på en det som ble behandla med drevspray fra Seajet. Kanskje tectyl og anna fett kan gjøre at rur ikkje setter seg så fast, for eg fekk det av kun med å spyle med høytrykk. Neste sesong bruker eg nok drevstoff fra Seajet, det såg ut til å gjøre en bra jobb. Propellene er eit større problem, der prøvde eg med sprittusj men med dårligt resultat, synest faktisk dei var mer groe på en året før, kanskje feil type tusj? Tror eg prøver ein type blekk neste sesong. Sitér dette innlegget Link to post
kennilse Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Kan jo prøve å blande Roundup i bunnstoffet. Vet ikke helt blandingsforholdet, men det skal gi gode resultater. Miljømyndighetene finner fortsatt bruk av Roundup forsvarlig - og Roundup er fortsatt godkjent. Mvh Kennilse Sitér dette innlegget Mvh Kenneth Link to post
mao Svart 26.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2006 Har brukt Seajet drevspray 3 siste årene, både sort og lysgrått. Bare å spyle av slimet på høsten. Virker som mange skrubber drevet unødvendig ila sesongen med fare for at bunnstoffet blir borte. Sitér dette innlegget Link to post
Jens Svart 10.Mars.2013 Del på Facebook Svart 10.Mars.2013 Hva med litt rottegift? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.