Sabeltann Startet 20.Mai.2006 Del på Facebook Startet 20.Mai.2006 Hei, Akkurat fått ny brukt motor montert. Lest i instruskjonsboka, lest i rep manualen.. står itte no om zink anoder på denne motoren... Hvor er de(n)? Er det noen som kan si meg hva som er viktig og passe på med disse motorene, svakheter? etc etc.. Sitér dette innlegget Link to post
Arnstein Svart 20.Mai.2006 Del på Facebook Svart 20.Mai.2006 Følger du instruksjonsboka, skulle jeg tro du gjør ting riktig. Ikke alle Yanmar-motorer er utstyrt med zinkanoder i sjøvannskretsen. Det er ikke sikkert dette er like nødvendig på denne motormodellen. Dette har litt med materialsammensetningen i motoren å gjøre, jfr. blanding av aluminium og stålkomponenter. Sitér dette innlegget mvh Arnstein M/B JAVA Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve. Link to post
Haba Svart 20.Mai.2006 Del på Facebook Svart 20.Mai.2006 Gratulerer med ny motor. Jeg har Yanmar 4JH2UTE og på den er ingen sinkanoder. Tror heller ikke det er på din, en kamerat hadde samme motor som du, hørte ikke noe om anoder hos han. Men du bør absolutt kun bruke rød long life frostveske. Den blå har vist seg å kunne lage problemer, tæring og avleiringer. Husk skyll godt gjennom ferskvannskretsen før du fyller på rød frostvæske. hilsen Haba Sitér dette innlegget Link to post
battello Svart 20.Mai.2006 Del på Facebook Svart 20.Mai.2006 Jeg har en 4JH3-DTHE motor (120 Hk), antar det er samme motor som du har. Denne har ingen sinkanoder som skal skiftes. Motoren ble levert med rød frostvæske, dette er anbefalt av Yanmar. Er godt fornøyd med motoren. Sitér dette innlegget -battello Link to post
Sabeltann Svart 20.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mai.2006 (redigert) Hei, Takker for svar! Kunne som sagt ikke se noe i instr boka om sinker.. ble litt i tvil. Men nå er jeg ikke i tvil lengre! Har ellers idag vannpeilet tanker, fant antydning til vann i bunnen(noen få mm). Lenset opp det jeg kunne fikk og med endel sand og annet rusk. Så til vinteren skal begge tankene ut av båten og inn i garasjen for full rengjøring. Fint og ha varsel for vann i diesel filteret! Tømte denne i dag var max 5cl... Det er brukt rød kjøleveske! Var kjekt og være i havna i dag, hadde to av ungene med, kranglet litt som alltid da kom kona med minsten, de hadde med boller og brus så vi la oss på plenen like ved båten og koste oss i sola! Kjekt! Redigert 20.Mai.2006 av Sabeltann (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 22.Juni.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2006 Prøver og få tid til en noen timer i båten en kveld i uka, var nede ikveld! Har et spørsmål til dere som har turbodiesler i båtene. Ser i instruksjons boka at en skal bruke en liten vannflaske og sprøyte noe fludium inn i et hull ved luft inntaket. Dette skal gjøres sakte(står nøyaktif forklart i håndboka). Skal forhindre at turbinhjulene blir skitne. Montøren pratet varmt om og ta en turbo service fra tid til annen, hva sier dere? hva er en turbo service? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.