Haba Startet 25.August.2003 Link til dette innlegget Startet 25.August.2003 Hei igjen ! Kan noen si hva som brukes som rusthindrende stoff i Long Life frostvæske ? Den skal jo ikke innholde hverken , nitritt, fosfat eller silikater. Har noen tips om skifte av impeller på Yanmar 4JH2UTE ? For det første sitter sjøvannspumpa krøkkete til og å få trukket ut impelleren er også vanskelig uten å få den sitter i ødelagt. hilsen Haba Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 25.August.2003 Link til dette innlegget Svart 25.August.2003 .........Har noen tips om skifte av impeller på Yanmar 4JH2UTE ? For det første sitter sjøvannspumpa krøkkete til og å få trukket ut impelleren er også vanskelig uten å få den sitter i ødelagt. Hei Haba! Yanmar 4JH2UTE ? - Er det samme motor som godeste Lars H, har i sin Trudelutt? I så fall finner du plenty informasjon, og ikke så lite indignasjon, på følgende tråd: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1051212267 og her: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...;num=1051368233 Lars H sin impeller er Norges mest omtalte her på baatplass.no !!! Ellers, så kan du, i påvente av flere og bedre svar, romstrere litt i gamle emner og søke litt under KATEGORIER: .....f. eks. - Kategori 6 Teknikk - mekanisk: - - Underkategori 6.1 Motor, gir, drev, propell - - - 6.1.6 Kjøling, impeller, kjøleveske Good luck! Hilsen, Walter_S ( Også Yanmar-eier, men betydelig lettere å komme til vannpumpa her....) Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Haba Svart 25.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2003 Hei Walter ! Takk for tipset. Har lest gjennom historien til Lars H. Har samme sjøvannspumpe og impeller så det var endel tips å ta med seg. Skal kjøpe vinkeltang og trene på å ligge i umulige stillinger, men vi har jo kiropraktorer. Hilsen Haba Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 25.August.2003 Link til dette innlegget Svart 25.August.2003 Rød frostvæske inneholder som den blå for det meste glykol. I tillegg inneholder den en slags uorganisk syre som er nøytralisert på et vis. (en med kjemibakgrunn kan sikkert fortelle hvordan og hvorfor) Dette gir en meget god rusthindrende effekt, intet problem med at det felles ut stoffer og intet problem med at beskyttelsen raskt taper seg. Etter 5 år har man fremdeles godt over 90% beskyttelse. Her kan man altså blade 50% blanding uten uønskede bieffekter og samtidig heves kokepunktet. Alt virker glimrende med unntak av prisen. Nå gjenstår det jo å se hvor bra det er etter 10 år, men at det er et bedre alternativ enn den blå er hevet over tvil. Lotus PS: Blander du den med den blå, forsvinner alle de gode egenskapene. Sitér dette innlegget Link to post
Kotnes Svart 28.August.2003 Link til dette innlegget Svart 28.August.2003 Ett lite tips for impellerskifte som jeg har gjort på alle båter jeg har hatt hvor impeller sitter i forkant av motor. Skjær et avlangt rettvinklet hull i forkant av motorrommet. Blir som regel ved trappa ned til cabin. Ta ut det stykke du har skåret ut. Skru på teaklister som går utenfor stykket og sett stykket på plass igjen. Bor så noen hull i lista så du får skrudd det fast i veggen mot motor. Kutt også støymatta tilsvarende. Du har nå en glimrende inspeksjonsluke til impeller og det er også lett å komme til ting du måtte miste ned i kjølen. Sitér dette innlegget Kroppen har passert 50 men ikke hue. Link to post
koh Svart 28.August.2003 Link til dette innlegget Svart 28.August.2003 Hei ! Det er vel en ganske lik motor om enn kanskje minst en generasjon yngre. Tror det 2 tallet indikerer det. Hull kan kanskje hjelpe, og pumpa sitter i forkant av motoren, men problemet er bare at åpningen peker bakover !! Vet ikke hvilken båttype du har, men jeg har latt meg fortelle at på Nidelv26 så forenkler det impellerbytte vesentlig å ta vekk en av dørkplatene ved siden av motorrom-lokket, slik at du kommer mer til fra siden. Så var det den silikatfrie frostvæska - Lotus gir seg ikke - så ei heller jeg ! Produsenten av de ulike frostvæskene sier 30-50 % Yanmar Norge sier 40%, og mitt lokale verksted sier 30%, og bytte hvert annet år. Vet ikke helt hvordan det er med 4JH2, men forgjengeren 4JH hadde flere modeller med marginal kjøling, og med 50% har i allefall jeg problemer med å få transportert vekk varmen. Det har seg nemlig slik at jo mer frostvæske, jo dårligere evne til å transportere varme. Jeg har faktisk sett klar forskjell på tempmåleren etter at jeg reduserte til 30% -koh Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 28.August.2003 Link til dette innlegget Svart 28.August.2003 Hei KOH. Spurte du hvorfor ditt lokale verksted mener at du bør bytte frostvæska di annethvert år? Skulle vært artig å vite begrunnelsen. Den blå skiftet man annethvert år, men hvorfor skifte den røde så ofte? Den heter jo ikke long-life uten grunn. Det er riktig som du sier at mer frostvæske gir en dårligere evne til å transportere varme, men samtidig bidrar det positivt ved å heve kjølevæskens kokepunkt. Har man god gjennomstrømning i utgangspunktet, blir mer frostvæske bare positivt. Lever man på grensen, kan man redusere mengden frostvæske. Men da reduseres også flytegenskapene og den rusthindrende effekten. Så mye/lite forstvæske har både gode og dårlige sider. Har man intet problem med varmgang, er det ingen grunn til å spare på forstvæska etter mitt syn. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 28.August.2003 Link til dette innlegget Svart 28.August.2003 En ting til for de som lurer på hva som er så viktig med et høyt kokepunkt på kjølevæsken. Når kjølevæsken flyter rundt i kjølesystemet og kjøler de varme stedene, da spesielt rundt sylinderveggene, kan den bli så varm at den koker lokalt, spesielt ved dårlig gjennomstrømningshastighet. Da dannes det bobler. Ved mye lokal koking kan disse boblene bli mange og store. De hindrer både gjennomstrømning og virker isolerende der man hadde trengt kjølingen mest. Selv om ikke kjølevæsken som helhet har for høy temperatur, kan man risikere at enkelte steder i kjølesystemet likevel har en for høy temperatur. Derfor er kokepunktet på kjølemediumet viktig, ikke bare varmekapasiteten. Derfor er det tilsvarende viktig å bruke mer enn kun vann i kjølesystemet. (foruten frostegenskapene, flytegenskapene og de antikorrosive egenskapene. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 28.August.2003 Link til dette innlegget Svart 28.August.2003 kan den bli så varm at den koker lokaltJa, det er dette Red Line påstår at deres produkt WaterWetter forebygger..... http://www.redlineoil.com/redlineoil/wwti.htm Sitér dette innlegget Link to post
koh Svart 29.August.2003 Link til dette innlegget Svart 29.August.2003 Hei igjen ! Lotus - jeg forstod det hadde sammenheng med at vi hadde en såpass tynn blanding, og at antikorrosjonsegenskapene forringet seg gradvis fra år til år, og at vi dermed kunne komme under grensa. -koh Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 29.August.2003 Link til dette innlegget Svart 29.August.2003 Her er en henvisning til Texaco sin røde longlife frostvæske. Med Longlife menes 5 år brukstid /8 års lagringstid. Den kommer ferdigblandet 50/50 og det anbefales ikke ytterligere utblanding. http://www.havoline.com/products/na/antifreeze.html Det er også slik at den egenskapene til frostvæsken er avhengig av mengden. Både flyegenskapene, rusthemmende egenskaper og forbedret kokepunkt øker proposjonalt med mengden frostvæske. (inntil et visst punkt) Jeg kan fortsatt ikke se noen grunn til at man skulle ønske å bruke 30% blanding og bytte annethvert år. En fordel med Longlife er jo at du slipper å helle på nytt oksygenrikt vann etter 1-2 år, slipper å bytte og slipper avleiringer. På toppen av alt har den de meget gode egenskapene lenge uten nevneverdig reduksjon med alder. Her er en teori på kjøpet: (som kanskje er mer enn en teori) Hva hvis den forhøyede temperaturen på kjølevannet ved høyere konsentrasjon av frostværske faktisk skyldes at væskens gode flytegenskaper og høyere kokepunkt faktisk leder vekk varmen fra motoren på en enda mer effektiv måte og derav gjør at kjølevannet får en høyere temperatur? I såfall ville det være veldig bra for motoren, da den får en jevnere og bedre kjøling og en noe forhøyet driftstemperatur som gir mer effekt og mindre slitasje, men uten at overopphetingsspøkelset lurer i bakgrunnen. Noe jeg fant på nå eller faktisk tilfelle? Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.