Jump to content

Privat - Fortøyning forbudt

REM

Recommended Posts

Med nordvest vind i helga ble det kaos i andedammen rundt Sætre/Håøya. Etter å ha fått juling natt til lørdag var plutselig  “alle” utpå på lørdag for å finne ny trygg nattehavn med ly fra nordvest. Nytt for mange virket det som, undertegnede inkludert

På den lille øya (husker ikke navnet i farta) sør for Håøya, som nylig ble frigitt av forsvaret ser vi at det er satt opp nye brygger. Sikkert noe kommunen har gjort tenker vi, i forbindelse med overtagelsen etter forsvaret. Hyggelig og framsynt av kommunen tenker vi videre og blir i godt humør. Vi går for å legge til men ser etter hvert at det står malt med store bokstaver tett i tett langs bryggekanten. “PRIVAT – PRIVAT – PRIVAT” osv. Vi stusser litt for vi kan ikke se noe hus eller hytte i nætheten som naturlig kunne påberope seg eierskap til bukta og bryggene. Slukøret går vi videre mot Oscarsborg som jo også skal være frigitt til allmenheten. Mange ledige plasser langs brygga mot vest godt skjermet av Håøya ser fristende ut. Da vi kommer nærmere ser vi at det er spikret opp plakater langs bryggekanten. Vi aner uråd og tar fram kikkerten og ganske riktig. “PRIVAT- FORTØYNING FORBUDT”.

Har noen kjenskap til dette? Hva er iferd med å skje? Er det blitt fritt fram for private å kjøpe opp strandlinjer for så å nekte allmenheten adgang. Skal vi måtte finne oss i dette?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Kjenner ikke til det området, men kom til å tenke på en annen sak: På Hui i tønsbergfjorden er det mange fine plasser. Her har vi opplevd å få beskjed om at det ikke er lov å legge til fjellet pga det er et hus på andre sida av øya som brukes til sommerleir eller noe slikt.. Hva er det for noe vrøvl? Noen som kjenner til restriksjonene på Hui?

Hui er ellers kjent som Hudø. Det er Oslo kommune og Kirkens Bymisjon som driver feriekoloni der. Øya er reservert for deltakere.

Hudø holdt meg forresten forvirret i ganske mange år. Jeg regner meg som rimelig godt kjent i skjærgården rundt Nøtterøy og Tjøme, og jeg kjenner godt til alle tre Hui'ene, men noen Hudø kunne jeg ikke huske å ha sett. Så gikk det opp for meg at Hudø er Oslosk for Hui.

Store Norske Kullseilingskompani.

Øya står oppført som Hui på alle mine kart.

Bilde

Men det er vel opplyst og vedtatt at man ikke skal kunne legge restriksjoner på ferdsel i strandsonen og utmark så lenge dette ikke er rett i nærheten av bebyggelse!? En annen ting er at feriekolonien ligger på nordsiden, og det er ett godt stykke til sydspissen av øya der vi lå. Er dette en regel de har funnet på selv? Det er ikke merket med skilt noe sted!?

Jeg må innrømme at jeg ikke bruker kart i dette området, da jeg nær sagt er født og oppvokst der. Dette er vel ikke å anbefale for "ikke lokale" da området rundt her er grumsete.

Jobbet på Hudø i en periode for 12-13 år siden, og ble da klar over at nordsiden var akseptert å ligge på. Ser også av kartet ditt at dette er merket som "Friområde".

Men hvorfor det er slik...Kanskje det henger igjen fra gammelt av, for å beskytte barna...?

Er det andre som har mer spesifikk kunnskap?

Her er stiftelsens egen side:

http://www.hudoy.no/

Fikk hyggelig svar tilbake fra Stiftelsen Hudøy i dag. Her er utklipp av mailen:

Det drives feriekoloni på Hudøy i tiden 24. juni til 15. august. I forbindelse med dette har Hudøy fått et unntak fra friluftsloven slik at det ikke er anledning for andre en de som har tilknytning til driften å gå i land. Stiftelsen Hudøy har søkt Tjøme kommune om dette kommunestyret har innvilget søknaden og vedtaket er stadfestet av Fylkesmannen i Vestfold. I sommer hadde vi ca 1.600 barn på Hudøy og ca 350 stillinger.  Vi har opptil 425 på en gang. Det viktig å ta vare på sikkerheten til barna, derfor har vi fått innvilget denne søknaden.

Hudøy/Hui er unntatt friluftsloven i tiden 24. juni til 15. august med unntak av de skraverte områdene.

Bilde

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...