Tor_K Startet 25.August.2003 Del på Facebook Startet 25.August.2003 Nå begynner motorrommet i min 1988 Bayliner å se lettere loslitt ut. Jeg tenkte derfor å pusse opp litt, men med hva? Båtlakk, Bengalakk............. Hva med grunning for å få det til å sitte ordentlig, og hvordan kan jeg få god slagfasthet slik at det hele ikke skaller av ved første berøring? Jeg har i alle fall bestemt meg for å ikke bruke blanklakk, ellers er jeg åpen for forslag. På forhånd takk! Hilsen Tor Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 25.August.2003 Del på Facebook Svart 25.August.2003 Jeg brukte vanlig hvit interiørmaling i min Wiking 28 vinteren 1999 / 2000. Slik ser det ut enda, selvom prosjektet fikk dødsdom av bedrevitere. :nono: Malingen var tilogmed vannbasert! Jon_P Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Walter_S Svart 25.August.2003 Del på Facebook Svart 25.August.2003 Nå begynner motorrommet i min 1988 Bayliner å se lettere loslitt ut. Jeg tenkte derfor å pusse opp litt, men med hva? Båtlakk, Bengalakk............. Hei Tor_K!Har brukt 2 strøk med Jutun sin SHIPOLIN for mitt motorrum, og er meget fornøyd. Er en ganske hard og blank maling, som tåler diesel og olje. Lett og holde rent! Nøysommelig avfetting og vask før du maler er viktig! Lykke til! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Tor_K Svart 26.August.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2003 Jon og Walter: Takk for innspill! (og fine bilder) Jon: Hvilken maling har du brukt? Hvilken glansgrad? Hva med grunning? Walter: Hvor lenge er det siden du malte? Hvilken glansgrad? Hva med grunning? Hilsen Tor Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 26.August.2003 Del på Facebook Svart 26.August.2003 ...Lett og holde rent!Jommen ser motoren og motorrommet ditt pent ut til å være såpass oppe i årene. Du har ikke et -før bilde også av hvordan motoren og motorrommet så ut før du gjorde det klinisk rent? Virkelig artig å se at selv om det er brukt, behøver det ikke være helt nedgrodd i møkk og helt rustfarget. Sitér dette innlegget Link to post
Al-Tec Svart 26.August.2003 Del på Facebook Svart 26.August.2003 Jon og Walter: Takk for innspill! (og fine bilder) Jon: Hvilken maling har du brukt? Hvilken glansgrad? Hva med grunning? Walter: Hvor lenge er det siden du malte? Hvilken glansgrad? Hva med grunning? Hilsen Tor Jeg malte to strøk med Lady interiørmaling, vannbasert, halvblank. Mattet ned flatene med 120 papir etter avfetting, vask og et døgn tørk slik som Walter påpeker. Om malingen tåler fett, olje og diesel vites ikke, min motor er nemlig tett! Sitér dette innlegget AL-TEC al-tec.no Link to post
Kare_L Svart 26.August.2003 Del på Facebook Svart 26.August.2003 Jommen ser motoren og motorrommet ditt pent ut til å være såpass oppe i årene. Du har ikke et -før bilde også av hvordan motoren og motorrommet så ut før du gjorde det klinisk rent? Virkelig artig å se at selv om det er brukt, behøver det ikke være helt nedgrodd i møkk og helt rustfarget. Dilla, takket være iherdig detektiv-arbeid, klarte jeg å spore opp et "För"-bilde. Er ikke sikker på at det er samme båten, men pyttsan: Kåre Sitér dette innlegget Link to post
Espen Svart 26.August.2003 Del på Facebook Svart 26.August.2003 Dilla, takket være iherdig detektiv-arbeid, klarte jeg å spore opp et "För"-bilde. Er ikke sikker på at det er samme båten, men pyttsan: Kåre Rofl :) Sitér dette innlegget Link to post
Batdilla Svart 26.August.2003 Del på Facebook Svart 26.August.2003 Dilla, takket være iherdig detektiv-arbeid, klarte jeg å spore opp et "För"-bilde. Er ikke sikker på at det er samme båten, men pyttsan:Hvis det er samme båten det er snakk om, er jeg imponert. Kan ikke skjønne at noen gidder å ha det slik når man ser hvor fine motorrom du og Walter har nå. Lurer på hva vi foretrekker av -før og -etter bildet den dagen motoren stopper midt i ferieturen og man må stupe ned til dyret for å feilsøke... Så lenge alt fungerer, går det greit, men du verden for en forskjell det er den dagen man blir tvunget til ufrivillig å bruke noen timer sammen med dyret. Regner med at de hvite hanskene henger klare når motorrommet entres. Noen som får dårlig samvittighet når de ser disse fine motorrommene? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 26.August.2003 Del på Facebook Svart 26.August.2003 ........Du har ikke et -før bilde også av hvordan motoren og motorrommet så ut før du gjorde det klinisk rent? Virkelig artig å se at selv om det er brukt, behøver det ikke være helt nedgrodd i møkk og helt rustfarget. Hei Dilla! https://baatplassen.no/i/style_emoticons/default/wink.gif" style="vertical-align:middle" emoid=":wink:" border="0" alt="wink.gif" /> .. er ikke akkurat samme vinkel, men du får da et inntrykk. Bildene er fra forskjellige stadier i prosessen. Det var allerførste bilde (30.Mars 2003) av "dieseldyret" mitt, nede i "bingen" sin! Ikke noe pent syn, nei! :nono: https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3490/MotorRum11.JPG' alt='MotorRum11.JPG'> Er liksom ikke så redd lenger, for å åpne luka til motorrummet, når det er gjester ombord! ....MEN, det gjelder å holde det slik også! Regner med mange, mange kose-timer ennå! Hilsen, Walter_S Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Batdilla Svart 26.August.2003 Del på Facebook Svart 26.August.2003 ...Jo, selvklart har man "før" og "etter" -bilderDette er ikke annet enn imponerende. De som kjenner meg vet at det som oftest skal litt til for å gjøre inntrykk. Her er det jammen lagt ned timer. Motoren din er jo blankere og finere enn min 2GM20 som er gått 170 timer jo. Nå har du ihvertfall lagt lista for hvordan motorrommet mitt skal se ut når jeg kommer så langt. Men hva er det jeg skimter nede hos svinet - har det veltet seg litt for lenge i søla, så det sølevann som ligger under motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 26.August.2003 Del på Facebook Svart 26.August.2003 ....Men hva er det jeg skimter nede hos svinet - har det veltet seg litt for lenge i søla, så det sølevann som ligger under motoren? Hmmm, ......hark, hark, vel..... - hadde ikke regnet med at du har 20 / 20 syn! (har du kikka med lupe? ) Det finnes, om ingen unskyldning, dog en forklaring for det "lille" bunnvannet du har oppdaget ! - det skyldes en dryppende propellaksel, rett og slett. En slik med pakkboks og fettkopp. Fyller fett hver gang jeg er ute, men sannheten er vel heller en utett talgpakning. Må vente til båten tas opp på land for å fikse den, vet du! ...vet ikke helt hvordan det skal gjøres, eller hvordan dette ser ut inni, men det blir nok en ordnings med det også! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Anabelle Svart 27.August.2003 Del på Facebook Svart 27.August.2003 Walter_S: Så vanvittig flott motorrommet ditt ble!! Kunne tenkt meg å herme litt etter deg. Hva heter isolasjonsplatene du har brukt? Hvor får man kjøpt slik??? Anabelle Sitér dette innlegget MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no Link to post
jat Svart 27.August.2003 Del på Facebook Svart 27.August.2003 Har pusset opp motorromet i år jeg også. Jeg gikk noe grundigere til verks. 1. Motor ut. 2. Slipe og ny toppcoat. 3. Ny (brukt) motor inn. Har ikke fått tatt bilde av det ferdige resultatet ennå, mangeler bla. kabler og batterier. Sitér dette innlegget Link to post
Tor_K Svart 27.August.2003 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2003 Hei Jat Hvilken topcoat/grunning har du brukt? Tor Sitér dette innlegget Link to post
jat Svart 27.August.2003 Del på Facebook Svart 27.August.2003 Hei Jat Hvilken topcoat/grunning har du brukt? Tor Jeg brukte ikke grunning, slipet ned til "frisk" polyester og la på 2 lag Jotun toppcoat.Husker ikke nøyaktig merke, fikk noen liter av et verksted. Det var en gul og rød jotun 25 liter. Sitér dette innlegget Link to post
Guest eli-torg Svart 27.August.2003 Del på Facebook Svart 27.August.2003 hei sann. ang oppusing av motorrom vil jeg absolut annbefale topcoat,da det er det som er brukt på alle de båtene jeg kjenner til som er plast båt da.topcoat er det produktet som holder best på plast båter og er olje,bensin,disel osv bestandig...puss flatene du skal smøre med et grovt papir og gjør rent etterpå,pass på at det er tørt før du smører. på vanlig topcoat skal en ha 20gram herder til en kg coat,da er herde tid ca 30min. det finnes merker som jotun,neste og scot bader. selv vil jeg annbefale scot bader... hilsen erfaren båt mann. (bygger og bruker).... Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 27.August.2003 Del på Facebook Svart 27.August.2003 Walter_S: Så vanvittig flott motorrommet ditt ble!! Kunne tenkt meg å herme litt etter deg. Hva heter isolasjonsplatene du har brukt? Hvor får man kjøpt slik??? Anabelle Hei Annabelle!Takk for dét - blush Platene er ikke så vanskelig å få tak i og ikke er det vanskelig å legge / lime heller. De fleste båtutstyrsforretninger har disse på lager. De "beste" ( svindyre) platene heter POROLON, finnes i flere tykkelser fra 1 cm til 5 cm. Kjøpte mine på Biltema, 3 cm tykke (det var ikke plass til 5 cm), med folie på den ene siden (ut mot motoren) og ferdig lim på den andre siden. Kommer i størrelser enkel 50x50 cm og dobbel 50x100 cm. Tror 1 plate på 50 x 100 cm kostet 110,- Nøyaktig tilpasning og en MEEEEEGET skarp kniv (som etterpå er meeeeget sløv!!) er alt som trengs! I mitt tilfelle var faktisk verste jobben å pelle av de gamle platene, skrape av limrester (brukte Lynol) og det å få et glatt underlag for de nye, for at limet skulle feste skikkelig. OBS! Advarsel til alle - selv lærte jeg den harde veien - Når du har kledd hele motorrummet med nye, rene, friske, pene plater - VÆR FOR ALL DEL FORSIKTIG MED FERROBET-SPRAY PÅ MOTOREN!!! (Ferro-bet inneholder fosforsyre) DEN SPISER OPP ALUFOLIEN!!!! Ganske så ergerlig etter den store jobben å se alufolien krølle seg i synlig smerter og forsvinne foran øyne på deg!!! Bare å sette i gang, Annabelle - du blir så fornøyd etterpå, og går og småprater med deg selv om hvor flink du har vært og hvor fint det ble :lol: Båthilsen, Walter_S P.S.: Ikke bare at det blir pent og rent nedi der men det lukter mye bedre også. Slike plater som har sittet lenge suger til seg både støv og lukt!!! Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Cato Svart 28.August.2003 Del på Facebook Svart 28.August.2003 Hei! Dere som har vært så flinke til å "Shine opp", har dere tips om hvordan fjærne flasset maling/rust på motor? Dette må gjøres med motor i båten, og det er mange steder jæ... trangt, og vanskelig å komme til med stålbørste etc. Finnes det noe "vidundermiddel"? Mvh Cato Sitér dette innlegget Link to post
Walter_S Svart 28.August.2003 Del på Facebook Svart 28.August.2003 ....... har dere tips om hvordan fjærne flasset maling/rust på motor? Dette må gjøres med motor i båten, og det er mange steder jæ... trangt, og vanskelig å komme til med stålbørste etc. Finnes det noe "vidundermiddel"?Hei Cato, "vidundermiddel" finnes desverre ikke - ingenting kan erstatte "blod, svette og tårer" Spøk tilside. Det som jeg synes var best å bruke er FERROBET-spray. Finnes forskjellige Ferro-bet'er (blå og rød). Selv brukte jeg blå Ferro-bet. Den "eter" opp rust / oksydasjon, og gir et godt grunnlag for videre behandling. I korte trekk, hvordan jeg gikk frem - har også motoren i båten, og brukte den til turer innimellom slagen...... 1 - vanlig motorvask - la det tørke 2 - behandling med stålbørste, brukte små "tannbørste-type", fåes hos EUROPRIS, 3 stk for 19,- dette for å komme på trange steder. Skylle. 3 - På tørr motor, spray ruststedene med Ferro-bet, la det tørke - rusten blir omdannet til et hvitt pulver. 4 - Enten skylle pulveret med ferskvann og la tørke - har du dårlig tid (ikke å anbefale) børste vekk med myk stålbørste. 5 - Grunne (forutsatt at allt "løst" er borte. Til grunning brukte jeg Jotun sin ARCANOL (hindrer dannelse av ny rust) og tåler 90 grader 6 - 2 strøk med "din" maling - det nytter ikke å bruke sprayboks, nede i motorrummet! Selv brukte jeg Bengalack Aluminiumsmaling, tåler 120 grader. Brukte små "kunstnerpensler" på vanskelig tilgjengelige steder og den smaleste radiatorpensel. Men husk å være forsiktig med FERROBET - den spiser opp det meste utenom rust og stål! Se: OBS! Advarsel til alle - selv lærte jeg den harde veien - Når du har kledd hele motorrummet med nye, rene, friske, pene plater - VÆR FOR ALL DEL FORSIKTIG MED FERROBET-SPRAY PÅ MOTOREN!!! (Ferro-bet inneholder fosforsyre) DEN SPISER OPP ALUFOLIEN!!!! Ganske så ergerlig etter den store jobben å se alufolien krølle seg i synlig smerter og forsvinne foran øyne på deg!!! Bare å sette i gang!! Lykke til! P.S.: Jeg er ingen ekspert på dette! Har bare spurt og lest meg frem til denne prosedyren. Sitér dette innlegget Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag" Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o) HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975 Walter's HJEMMESIDE ><((((º> Link to post
Herman Svart 19.Mai.2006 Del på Facebook Svart 19.Mai.2006 Jeg planlegger en "oppussing" av motoren. Metoden for forbehandling til Walter_S virker fornuftig. Men kan man bruke FERROBET på aluminium? Store deler av VPen er jo laget i aluminium. Hva kan jeg eventuelt bruke istedet? Neste spørsmål: Jeg har et normalt antall tommeltotter, men har aldri gjort en slik jobb før. Hvor lang tid bør jeg beregne på en slik jobb? Er jeg dum hvis jeg starter uka før ferien? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
Suzuki Svart 19.Mai.2006 Del på Facebook Svart 19.Mai.2006 Er jeg dum hvis jeg starter uka før ferien? Ikke dum, men gjør du det, bør du samtidig investere i en lottokupong. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
enter4u Svart 19.Mai.2006 Del på Facebook Svart 19.Mai.2006 Hvorfor ikke prøve min lettvinte variant? Åpne motorluka. Titt ned og tenk: Ua da! Lukk igjen luka og tøff videre som om alt er bare lekkert Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.