Jump to content

Amerikanske båter på Vestlandet


gruff

Recommended Posts

Etter å ha hatt norske, svensk og finske båter, er nå tiden inne til å prøve seg på ameriakansk kvalitet???  Har vurdert å importere, da jeg har bodd "over there" en stund, og har ganske bra kontaktnett.  Noen som vet om det finnes noen av følgende båter  i området mellom Haugesund og Ålesund:  Bayliner 2556, 2858, 2958, eller Sea Ray 300 Sedan Bridge.  Båtene behøver ikke være for salg, jeg er interessert i kontakt med eiere vedr. erfaring med båtene.

Link to post

Heisann !

Jeg er eier av Sea Ray SRV 300 Sedan Bridge og liker denne båten meget godt. For øyeblikket så ligger denne båten i opplag på land i påvente av to nye diesler som skal under dørken. Sea Ray har jo et bra skrog og en flott finsih. Selv om båten min har noen år på hekken så er den utrolig vel gjennomført når det gjelder konstruksjon. Skroget har en bra v-form og fungerer greit i sjøen. Min utgave som er den første generasjon av 300 sedan bridge er litt bred i forhold til lengden, de endret vel litt på dette på midten av 80 tallet. Min er 11.5 for bred og 30.5 fot land. Det gir jo et utrolig volum i båten, men er vel ikke helt optimalt bredde lengdeforhold etter dagens standard. Det er jo mrosomt å ligge ved siden av disse nye båtene på mange og tredve fot, men som nok er betydelig mindre enn Sea Ray sin 30 foter...

 

Løsningen inne er vel som de fleste amerikanske båter fra den tiden... Et stort rom og en køye i forpiggen. Jeg gjør noen små endreinger inne i båten også.... Det er jo greit med en liten ansiktsløfting...

 

Jeg liker i allefall min Sea Ray, selv om den gammel... Med nye motorer så har den et langt liv foran seg ennå...

 

Jeg har ikke kommet meg vestover ennå, men turen til Haugesund og Espevær er allerede planlagt...... Når det blir vet jeg ikke ennå siden jeg for tiden befinner meg langt unna Norge i forbindelse med jobben..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Har en mistanke om at den er et nummer eller to for liten til meg, den ser ganske stor ut på bilder, men det er vel begrenset hva man klarer å skvise inn i 25/26 fot.  Men båten virker ellers velproposjonert, hadde den bare vært et par fort større, for jeg synest den designmessig er mer elegant enn de større Baylinerene.  Men jeg kunne godt tenke meg å ta en kikk på båten din.

Link to post

Sammenlignet med europeiske/Nordiske båter så er USA båtene større/romsligere. Bayliner 2556 har større uteplass enn 2858, men mindre toalett. 2556 er egentlig en amerikansk "fiskebåt" med integrerte fiskestangholdere, fiskekum m/lensepumpe og skap i siden på uteplassen m/skuffer til angler sluker o.l. Det var også montert 6 fiskestangholdere på flybridgen som eg har fjernet. Visning på torsdag !! :cheers:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Link to post

Hvilke motorer skal du montere, og hvilken fart regner du med å oppnå?

Det er ikke helt avgjort, men for tiden så er det 2 Yanmar 222 hk.. Den største 4 sylindringen som ligger an. Venter bare på et oppdatert tilbud fra en leverandør. Litt av årsaken til det kan bli disse er begrenset plass i motorrommet. I lengderetningen er det greit, men høyden kan bli et problem med større motorer. Den nye Volvo D4-210 er også forespurt pris på, vurderer også TAMD41 fra samme leverandør. Har vært innom Steyr også, men disse har jeg blitt frarådet til å kjøpe, disse har vistnok en tendens til knekke ved motorfestene. Det er i allefall informasjonen jeg har livbåtprodusenten på Tromøya. De brukte diise motorene i en del båter og de tålte ikke belastningen.... Motorfestet brakk, og bruddflaten så ut som en stratos. Det er nok mest sannsynlig støpefeil fra leverandøren...

 

Jeg vet ikke hva det blir.. Prisen blir jo avgjørende til slutt.. 2diesler koster jo litt... Selv om jeg bor i utlandet og tar de med avgiftfritt hjem, så blir det jo et par-tre hundretusen..

 

Når det gjelder farten, så har jeg ikke peiling... Men har jeg 440hk under dørken så bør det jo flytte på seg... Klarer jeg å marsje i 23-25 knop så er jeg fornøyd.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...