Jump to content

Vårrengjøring

Combi

Recommended Posts

Hei!

Er seint ute med båtpussen, og var inne på forumet for å se annbefalninger på gode produkter. som ventet så var det mange meninger og erfaringer med diverse produkter, så det var bare å velge. Men det var noen som anbefalte varmt vann og grønnsåpe/zalo i steden for div. kjemikaler/skure/rubbe-produkter.

Det slo meg da at ved storrengjøringer i hjemmet så har vi skifta ut mye av såpeproduktene med en dampvasker, og vi er meget fornød med resultatet. Hva da med å bruke dampvasker på skroget, blir det for varmt etc.??

Er det noen som har erfaringer med dampvasker på båt??

Aldri prøvd dampvasker, hvis du prøver så fortell hvordan det gikk.

Lurer da spesielt på vask av antisklimønster

Selv har jeg brukt Black Stream Remover fra biltema, den syntes jeg var såpass god at jeg havnett op med å bruke den på hele båten utvendigt.

Dampvasker på båt er topp!

Gelcoat'en tålte det uten problemer. Dollbord med antisklimønster har aldri før vært så reint - spruta på flytende vakemiddel først, og dampa på. Brukte bare en rein, oppvridd klut til å tørke med meg igjen sølet.

Ellers er den med stort hell blitt brukt på skaien i båten, kjøleskapet, stuerom mm. Det eneste jeg tror jeg ikke ville ha prøvd den på, er lakket tre/teak, ser for meg at det kanskje ikke er lurt..? På oljet teak funka det supert.

Også suveren til å "ta" leie flekker påtekstiler med!

A'mor er blitt ihuga fan av sin dampvasker - et absolutt vellykket kjøp for min del! :flag:

PS! Kjøpte sjøl en billig (795,-) fra Select, og hittil har den vasket ned to hus, båten samt en masse småtteri - super til flisefuger! Hadde egentlig litt dårlig tru på ting fra Select, men det er vel der som andre steder, noe er bra, annet er søppel.

Ja nå har jeg prøvd dampvasker på båten, og jeg er ikke like fornøyd med resultatet som "Snoopy", men det kan nok bero på hvor langt forfallet hadde kommet. Min båt ble innkjøpt i juli i 2005, og forrige eier har tydligvis ikke vært særlig glad i båtpuss utover vanlig vask etc. (motor var overhalt av merkeverksted årlig, iht. selger, og såg veldig bra ut :yesnod: ). Båten min ble tatt opp seint på høsten (rett før elgejakta) og da bare høytrykkspylt før den ble satt på låven.

Så da jeg gikk på den i helgja med dampvaskeren så var jeg for så vidt fornøyd med resultatet inntil min bror kom bort med en slipepasta og gnikka noen få tak, da fikk jeg se hvorledes den kunne bli.

Så jeg er fortsatt ikke ferdig med båtpussen, men jeg har et "hvitt" fint skrog (og overbygg) som har fått en real omgang med pasta + et lag voks, samt forsatt mye båtpuss/ting som skulle fikses/forbedres og montering av nytt utstyr igjen, samt at når jeg først har brukt så mye tid på å få den fin så har jeg tenkt å spandere på et lag voks til, i håp om at neste år skal bli en kos i sameligning med årets båtpuss.

Som forrige eier av båten, så er ikke jeg heller særlig glad i for mye gniing og gnuking, men når jeg såg potensialet, så kunne jeg ikke la være.

Men tilbake til dampvaskeren så var det skrogets tilstand (gulaktig og seigt) som gjorde at jeg vurderte dampvaskeren, men det var nok for mye å håpe på at den skulle gjøre jobben aleine.

Den fungerte greit på overbygg og antiskli feltene etter å ha fulgt "Snoopys" råd med flytende såpe først, i mitt tilfelle båtshampo (+ litt pasta og tannbørste på noen gjenstridige flekker) og også på striper etter sur nedbør og olje/fett rand. Men gulning/misfargingen måtte taes med pastaen (her hjelpte ikke båtshampoen heller) og mere tålmodighet enn jeg normalt har.

Jeg er en tro ven av dampvaskeren (ihvertfall til normal rengjøring) og jeg tror at ved normal tilgrisning gjennom året når skroget har fått årlig vedlikehold i form av rengjøring og voks, så vil en dampvasker være et godt alternativ til diverse rensemidler, og som "Snoppy" sier så er den også brukans til det meste ellers, med godt resultat.

og forrige eier har tydligvis ikke vært særlig glad i båtpuss utover vanlig vask etc. (motor var overhalt av merkeverksted årlig, iht. selger, og såg veldig bra ut :yesnod:

Var det en veldig dårlig motor dette :confused: Eller hadde ikke forrige eier hørt om olje heller? :lol:

Jeg lurer forresten også på hva slags pasta du brukte...

Redigert av Daffy (see edit history)

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Selv har jeg brukt Black Stream Remover fra biltema, den syntes jeg var såpass god at jeg havnett op med å bruke den på hele båten utvendigt.

Det samme kan eg bekrefte, dette var bra stoff som tok det meste, men ikkje få det på rutene.

Beklager "Daffy" jeg mente årlig ettersyn/oljeskift når jeg skrev "overhalt av merkeverksted årlig" ikke motor overhalling. Er forresten en Yamaha F100 (som etter mitt syn er i toppsjiktet av utenbordsmotorer når det gjelder driftsikkerhet/slitasje).

Jeg husker ikke hva pastaen heter, men jeg skal sjekke det og kommer tilbake med type og fabrikat senere.

Voksen var et Biltema produkt, og jeg synest egentlig ikke det ble blankt nok, derfor tenker jeg på å vokse båten en gang til. Vil ikke påstå at det er voksen til Biltema som ikke er god nok, før jeg har sammenligna den med en annen type/merke (har ikke stor erfaring med vokser fra før, da mine tidligere båter ikke har vært bortskjemte med slikt, til nød fått en omgang med vanlig poleringsvoks for bil).

Tenkte først å prøve å vokse et område en gang til (mulig at et lag voks er for lite etter den omgangen den har fått) og hvis jeg fortsatt ikke er helt fornøyd, kjøpe en annen voks for så å samenligne.

Det blir mye puss detta, men som sagt tidligere, når jeg først har lagt ned såpass mye jobb på pussen, så hadde det vært moro å få det "virkelig" bra.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...