Jump to content

Kjølevannstemperatur på Reodor Felgen vis?


Walter_S

Recommended Posts

Kjølevannstemperatur på Reodor Felgens :cool: vis?

 

Har en 2 sylindret, saltvannskjølt Yanmar 2QM-15 diesel i min 24 år gammel snekke, innkjøpt i vår. Yanmarens instrumenter består, ved siden av tenningslås og startknapp, av en turteller og tre røde varsellys, hvorav én er for varsel av manglende kjølevann (eller er det for høy temperatur?)

 

Har alltid savnet flere instrumenter, så som oljetrykk og -temperatur, og ikke minst én for vanntemperatur. Er alltid redd for motoren og liker å følge med hvordan den har det, spesiellt siden jeg bare har hatt den en sesong og ikke kjenner dens tilstand godt nok. Har av andre her på forum hørt at denne motoren har lett for å få tette kjølevannskanaler og eventuellt sprekk i toppen, av for høy temperatur (manglende kjøling).

Rød varsellampe, sammen med alarm, er liksom et minimum, hvis alarmen går har man allerede oppnådd grenseverdien!Bilde

Vil unngå å komme i denne situasjonen. Heller følge med et instrument og se at noe er i gjære. Hittil har jeg fulgt med kjølevannets mengde visuellt og med kjølevannstemperatur ved "Håndmetoden", rett og slett holdt hånda under ekshaustvannet for å kjenne på tempen der. Det er bare det at, har du kalde finger, så føles 40 grader som fryktelig varm!

 

Nå kommer Rheodor Felgen:

Har festet den vanntette sonden fra et digitalt utetermometer, innover i kjølevanns- / ekshaustutslippet i skroget og kan nå fra styreposisjonen lese kjølevannstemperaturen.

 

Nå kommer mitt 1. spørsmål: (alltid lange, omstendelige innlendinger, hos meg! :seeya:)

 

:wink: Hvor gode verdier er det jeg kan lese av. Hvor reelle er de, mon tro? Er det overhodet noe vits i dette? Temperaturen jeg leser er det vannet som går gjennom lyddemper og ut gjennom skroggjennomføringen.

 

Har kjørt en del tester og kommet til følgende:

Tomgang (ubelastet) = ca 29 - 32 grader

1500 Rpm (belastet) = 36 - 38 grader

2000 RPM (belastet) = 39 - 41 grader

kontinuerlig 2200 RPM (som er min vanlige marsjfart) = rundt 43 grader (varierer mellom 42,8 til 43,2 grader)

 

Kan jeg gå ut i fra at disse temperaturene forteller meg at motoren får god nok kjøling og ikke er overopphetet? Eller lurer jeg meg selv? Er det noe i min Reodor Felgen-teori jeg har oversett? Må vel kanskje regne med et temperaturtap på vei fra selve blokka, gjennom lyddemper og frem til røret ut?

Bilde

Spørsmål 2: Temperaturføleren på motoren (se bilde) har en brun kabel som går på en rundpinne som sitter på giveren. Paralell med denne kontakten, som går fra / til instrument ved styreposisjon er det en ledig kabelstump med en flat "hun"-kabelsko. Denne skoen er "ledig" - d.v.s. den bare henger der i løse lufta. Kan ikke finne noen "han-sko" som skulle til den.

Kan det være at denne ledige skoen er for å koble til et måleinstrument eller temperatur-instrument? Hva skulle den være til? Noen gode forslag, dere eksperter? :smiley:

mange båthilsen,

Walter_S

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Siden ledningen kommer fra samme punkt som ledningen til varsellampen,

er det nok ingenting å hente der. Jeg ville heller limt fast sonden på blokka.

F.eks i nærheten av der giveren til templampen sitter. Sånn du har gjort det nå

leser du vanntempen ut av eksosmanifolden. Det er helt ok sålenge termostaten

er i orden. Svikter denne har du fremdeles varmt/lunkent vann ut eksosen, men blokka

kan ha det fryktelig varmt.

 

Mvh

Ben

Link to post

Hei! Walter_S!

 

Hos meg også er denne flate kabelskoen bare løs og ubrukt. Tror imidlertid min føler har gått i stykker, da den piper uansett. Ble nødt til å koble den fra. Derfor bruker jeg også bare visuell + finger kontroll av kjølevannet. Motoren spruter ut vann som bare det, så ting er nok  iorden, men det er liksom et stort usikkerhetsmoment å kjøre uten noen måler.

 

Kunne tenkt med å montert en skikkelig motor- temperaturmåler. Det er derfor jeg tidligere etterlyste en manual for å finne ut litt om sensortype, gjenger osv. Kanskje vi kunne brukt utstyr fra en bilmotor eller så?

 

Anabelle

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post

Kan jeg gå ut i fra at disse temperaturene forteller meg at motoren får god nok kjøling og ikke er overopphetet?

Overoppheting er ikke et tema på en sjøvannskjølt motor så lenge en kan holde hånden på den. Det viktigste er å holde seg under 55grdC (husker ikke akkurat gradene men det er noe rundt 55) fordi da begynner sjøvannet å felle ut salt som på sikt vil kunne tette kjølekanalene. Motoren i ferskvannskjølt versjon går jo på rundt 85 grdC og liker seg best i dette temp.området.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

  • Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Link to post

Hvorfor bytter du ikke bare ut den giveren som sitter der originalt med en giver som har uttag både til temp. instrument og til varsellampe ? Da har du dekket dine behov på temp siden.

Svein

Hei Svein!

Skulle gjerne gjort det, men hvordan / hvor får jeg tak i passende giver som er avstemt til både eksisterende instrumentpanel (rød lampe og akustisk alarm) og i tillegg kan gi meg en analog temperaturavlesing?

 

Jeg vet at dette spørsmål er av interesse, ikke bare for meg, men flere jeg kjenner til her på Forumet lurer på det samme!

 

Er det slik at den nåværende giveren trigger ved et bestemt temperatur eller bare når kjølevannet blir helt borte?

Har ikke fått dette helt for meg hva som skjer når, skjønner du - er litt treg når det gjelder mekanikk og spesiellt elektronikk! :cheers:

 

Skriver, som et annet medlem her på baatplassen sier,  :yesnod:"Jeg er ikke så flink, men veldig ivrig til å lære!" - eller (den var også god!)  "I am still confused, but on a higher level!"  :blush::lol::cryin:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Heisann

 

En temperaturgiver (eller oljetrykksgiver for den saks skyld) leveres som oftest i to utgaver. Med og uten varsel...

 

Uten varsel:

Giveren gir et kontinuerlig signal til et instrument som viser temperatur eller trykk.

 

Med varsel:

Enkelt fortalt er dette en giver med en bryter inni som gir kontakt ved en nærmere angitt temperatur (eller trykk) og gir et signal til en lampe eller et varselhorn.

Giveren gir et kontinuerlig signal til et instrument som viser temperatur eller trykk.

 

I tillegg til ovennevnte finnes det både 1- og 2-polede givere...

 

Det vanskeligste er ofte å vite hvilke gjenger man skal ha på giveren da dette vanligvis ikke stårt angitt noen plass...det blir liksom prøve/feile metoden...

 

I tillegg er det slik at du må han en giver som passer til instrumentet ditt...de ulike leverandørene har som oftest ulike signaler på sine instrumenter/givere og disse passer derfor ikke om hverandre...som regel...men ikke alltid...

 

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Link to post

....Sånn du har gjort det nå leser du vanntempen ut av eksosmanifolden. Det er helt ok sålenge termostaten er i orden. Svikter denne har du fremdeles varmt/lunkent vann ut eksosen, men blokka kan ha det fryktelig varmt. Mvh Ben

  :smash: Nå har du forvirret meg totalt, Ben!  :yesnod:

 

I min enfold trodde jeg at det var det samme kjølevannet som går gjennom blokka - og avkjøler denne - som kommer ut (enten via thermostat eller ikke) med eksosen??? Og burde ikke dette kjølevannet ha samme temperatur da?

 

Jeg gikk hele tiden ut i fra at samme mengde vann inn i bunnen   :cheers: - samme mengde vann ut i toppen (via eksosmanifoilen)!

 

På min motor har jeg ikke noe annet kjølevannsutløp enn eksosvannet? Hvordan henget det sammen da?

 

Og hva skjer dersom termostaten svikter - som du antyder? (bortsett fra at blokka blir varm, går jeg ut i fra, da).

 

P.S.:  :nonod: Du må gjerne gi meg med teskje, har litt vanskelig for å forstå ting jeg ikke kan se og ta på, skjønner du! :blush: Har heller aldri sett en motor bli tatt fra hverandre for å se dens "innvoller" !

 

Kanskje det hadde vært noe for baatplassen's medlemmer? Gå sammen om å organisere mekkekvelder? En 10 - 12 stk. f.eks. som tar noen kvelder, eller en weekend for å få demonstrert av en motorkyndig, hvordan en dieselmotor virker, hvordan den ser ut innifra, og hva som påvirker hva, osv.

Jeg hadde meldt meg på øyeblikkelig!

Vi hører jo stadig vekk om missfornøyde båteiere som har blitt flådd / lurt / loppet av mer eller mindre seriøse aktører på verkstedfronten. Jeg heller til den oppfatning, og der har jeg sikkert mange med meg, at SELVGJORT er VELGJORT, forutsatt at du vet hva du gjør! Man tar ingen snarveier med sin egen motor! :cryin:

 

Mange hilsen,

Walter_S

:lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

...I min enfold trodde jeg at det var det samme kjølevannet som går gjennom blokka - og avkjøler denne - som kommer ut (enten via thermostat eller ikke) med eksosen??? Og burde ikke dette kjølevannet ha samme temperatur da?

Jeg prøver meg på en forklaring. Tror jeg forstår hva Ben mener. Poenget til Ben tror jeg er at du vil ikke kunne registrere på temperaturen ut om termostaten fungerer eller ikke. Har aldri sett en motor fra innsiden. Men slik jeg har forstått det, grovt sett, kommer kjølevannet inn, går igjennom motoren, og er det behov, dvs termostaten åpner, tar noe av kjølevannet veien innom noen ekstra kanaler, og på veien ut fra disse kanalene blander kjølevannet fra "termostatkanalene" seg igjen med det øvrige kjølevannet som uansett går igjennom motoren, før alt kommer ut igjen der hvor du har tenkt å måle. Poenget til Ben er at det er ikke sikkert du vil kunne måle av kjølevannet som kommer ut, som består av summen av kjølevannet som uansett går igjennom motoren og i tillegg evt. den delen av kjølevannet som går igjennom ekstra kanaler når termostaten er åpen, om noe av vannet har vært igjennom de ekstra kanalene som termostaten åpner for, eller ikke.

 

Metoden vil således innebære en usikkerhet mht om termostaten fungerer eller ikke.

 

Her er jeg på skikkelig tynn grunn, men det blir artig å se om teorien min holder... :cheers:

Link to post

Hei Walter_S.

 

I korthet(skal prøve ialle fall).

Sjøvannet som blir pumpet inn til motoren går

ikke gjennom blokka når motoren er kald. Kun

i gjennom eksosmanifolden. Når blokka varmes opp

åpner termostaten og slipper kjølevannet gjennom denne

og videre ut  via eksosen. Nekter termostaten å åpne, blir

blokka(motoren) varm, etterhvert veldig varm. Men det kjølevannet

du måler nå, er like lunkent. En veldig varm motor har det ikke godt. Blir

det ordentlig ille, skjærer den seg. Den stopper rett og slett. Hva det

koster kan du jo bare gjette. Billig er feil ord.

Vanligvis går litt vann gjennom blokka selvom termostaten er stengt.

Men ikke på langt nær nok, når motoren belastes.

Hjalp dette???

 

Mvh

Ben

Link to post

Hei !

 

Enig i at man kan bli lurt her. På min gamle Yanmar 12SB gikk faktisk den såkalte "bypass" kanalen i en slange på utsiden av motoren. Mao. inntil motoren var så varm at den trengte kjøling, gikk kjølevannet fra vannpumpa til en y-kopling opp til termostathuset og rett ut i eksosen derfra. Det du ville lese av da var badevannstemeraturen lunket litt av eksosen.

 

Når så motortemperaturen øker, åpner termostaten for utvannet fra motorblokka, og stenger bypassen. Kjølevannet tar da den andre veien gjennom y-koplingen, og går gjennom motoren og kjøler.

 

Om termostanen ikke fungerer går det som Ben beskriver, det er greitt, men hva som skjer hvis kjølevannsutløpet fra motorblokka tetter seg (det skjedde hos meg etpar ganger) er jeg litt usikker på. Da får du unormale trykkforhold, og noe vann vill nok finne veien ut via bypass'en. Men imidlertid mener jeg å huske at kjølevannet ut av eksosrøret forsvant, og at det kom  vanndamp ut med eksosen, og at du sannsynligvis ville sett det klart på reodorn din.

 

End of story må være at det ikke er gunstig å måle kjølevannet i eksosslangen, men at eksostemperaturen for sin del er interessant nok. Antakelig vil nok bortfall av kjølevann merkes raskere i eksosslangen enn på blokkmåleren. Så ja takk- begge deler.

 

-koh

Link to post

 :eek:

Eller lurer jeg meg selv? Er det noe i min Reodor Felgen-teori jeg har oversett?

Jeg går til det uvanlige skritt og siterer meg selv her........

 :lol:  :lol:  :blush:  :smash:  :nonod:  :lol:

Ja, selvfølgelig har jeg oversett noe så elementært som at alt vann ikke først går gjennom blokka, men splittes opp av termostaten, avhengig av motorens (kjølevannets) temperatur!!!  :cheers:

 

Så jeg har målt temperaturen på "BLANDEVANN!" og trodde jeg var smart.  :yesnod:

 

                   :lol: må dog unnskylde Reodor Felgen litt, han er jo bare en skarve SYKKELREPARATØR!!!! :lol:  :lol:  :lol:

....  og på veien ut fra disse kanalene blander kjølevannet fra "termostatkanalene" seg igjen med det øvrige kjølevannet som uansett går igjennom motoren, før alt kommer ut igjen der hvor du har tenkt å måle.

Takker for forklaringen din, Dilla, du er inne på noe vesentlig her!  :lol:!

 

.....Sjøvannet som blir pumpet inn til motoren går ikke gjennom blokka når motoren er kald. Kun i gjennom eksosmanifolden. Når blokka varmes opp åpner termostaten og slipper kjølevannet gjennom denne og videre ut via eksosen. ......Hjalp dette??? Mvh Ben

Jo takk Ben,  :lol: det hjalp! :cryin:

 

....End of story må være at det ikke er gunstig å måle kjølevannet i eksosslangen, men at eksostemperaturen for sin del er interessant nok......-koh

 :lol: Ser nå tydelig Reodors Felgens begrensning der, ja. Takk skal du ha, koh  :smash:

 

En spesiell takk også til

Lars-Inge

Som på en utførlig og enkel (forståelig for en amatør) måte har beskrevet de forskjellige følere's virkemåte. Takk, der har jeg lært mye  :nonod: !!

 

Konklusjon: Ikke prøv å finne opp hjulet én gang til! Eller, hvis Reodors teori var så god som han trodde, hvorfor har ingen annnen funnet på dette før?

 

EtBilde har gått opp for meg, plutselig skjønner jeg litt mer om kjølevannets "uransakelige" vei gjennom pumpa, blokka, termostaten, eksosmanifoilen, osv; osv;

:lol: En hjertelig takk til alle, for gode råd, forklaringer og overbærenhet!! :lol:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Hei igjen !

 

Synes ikke det var dumt - det du har montert er en eksostemp føler, og på større motorer er det mange som har det i tillegg til kjølevannstempføler. Det var det jeg mente med "ja takk begge deler". Faktisk tror jeg at den føleren du har laget vil være vesentlig kjappere til å varsle dersom kjølevannet uteblir - enten det nå er brennmanet i vanninntaket eller kaputt impeller. Uten kjølevann i eksosen stiger temperaturen antakelig mye fortere der enn det  den gjør i kjølevannskappa.

 

Så ved enkelte feilsituasjoner vil løsningen din være den som varsler raskest, og i andre situasjoner vil som andre har vært inne på tidligere det være den ordinære kjølevannsvarsleren som raskest gir beskjed.

 

 

 

-koh

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...