perhaug Startet 23.Mai.2006 Link til dette innlegget Startet 23.Mai.2006 Jeg har en GM 6.2L 85-mod som trøbler litt. Etter å ha kjørt den nå i ca en halv time, uten problemer , stoppet jeg den og ventet noen minutter. Så når jeg prøvde å starte den igjen gikk den i ca 5-10 sek og stoppet, for så å ikke starte igjen. Den har ikke den minste antydning til å starte. Jeg har renset tanken, skiftet filtre, luftet, sjekket glødeplugger, sjekket at shut-off solenoid klikker når jeg setter strøm på. Starter går rundt som den skal. Da har ikke jeg mer å finne på. Er det noen der ute som har noen ideer på hva dette kan komme av. per Sitér dette innlegget Link to post
urabus Svart 23.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2006 Komptest? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2006 Luft en gang til. luft til slutt på dysene. Disse motorene kan være vanskelige. Til samme motoren kjøpte jeg nå elektrisk fødepumpe og arrangerte slik at pumpen setter vannutskiller/grovfilter og finfilter under trykk. Sitér dette innlegget Link to post
perhaug Svart 23.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2006 Til urabus : Jeg har ikke foretatt komptest, bør jeg det og hva vil den vise ? Til Hulda : Men det er merkelig at den starter greit når den er kald. Og kan det være luft i systemet etter en halvtimes gange da ? Hvilken pumpe har du satt inn, og hvordan har du gjort det (skisse?). Sitér dette innlegget Link to post
urabus Svart 23.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2006 Nei, det var vel berre eit 'longsjott' kombinert med spørsmål om dette var gjort. Kompresjonstest vil avsløre om sylindertrykket er som det skal vere, og eventuelt avsløre den/dei sylinderane som er lekk. Ulike måleverdiar kan då tyde på utette ventilar, stempelring, toppaking... Men det er vel litt styr på ein diesel med mykje kompresjon... Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 23.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2006 du skal kunne kjenne tydelige slag i dieslerørene når du drar på starteren om dysetrykket er normalt. hvis ikke kan det tyde på at dieseltrykket av en eller eannen grunn mangler/er for dårlig. elektrisk? (temp giver feil etc) mekanisk? (dieselpumpe med alle (u)muligheter? Sitér dette innlegget Link to post
RITS Svart 23.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2006 Kan det være dieselpumpeproblematikken som 6,5en er belemret med? Min Suburban døde når turtelleren passerte 2000 omdreininger men ulikt din startet den alltid som normalt, kald og varm. Fuel driver(el. styringsenhet) og pumpa ble byttet på GM's utvidede world wide fuel pump warranty og dieseldyret gikk som en klokke etterpå. Vet dog at membran og andre detaljer som magnetventiler kan skape lignende symptomer. Amerikansk diesel låter bra men krever sitt av lommeboka. Lenge leve japsediesel! Sitér dette innlegget Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500 - Ex 1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP 2003 Fairline Squadron 55 VP D12-715 Link to post
Trophy Svart 23.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2006 Forty788 skrev: Kan det være dieselpumpeproblematikken som 6,5en er belemret med? Min Suburban døde når turtelleren passerte 2000 omdreininger men ulikt din startet den alltid som normalt, kald og varm. Fuel driver(el. styringsenhet) og pumpa ble byttet på GM's utvidede world wide fuel pump warranty og dieseldyret gikk som en klokke etterpå. Elektronisk blir sjelden brukt på båtmotorene. Hvis motoren er lettstartet når den er kald og normal glødetid så er nok kompresjon god. Hvis ikke....... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
slettet Svart 23.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2006 (redigert) mener at gm forhandleren jeg snakket med nevnte 170 000 km som rimelig driftslenge i bil før problemer var "iminent". i båt blir det vel et antall timer men, hvis motoren har sittet i bil først...... vet at 2 av firmaene som mariniserer slike motorer bytter pumpene til en annen og mer robust? type (mekanisk) som passer bedre til marint bruk - tror navnet inneholder dyne.. eller noe slikt.. Redigert 23.Mai.2006 av The Scrutinizer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 23.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2006 Stenadyne. Var det på min i hvertfall Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
slettet Svart 23.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 23.Mai.2006 Sitat "High performance Standadyne marine DB4 mecahnical fuel injection pump" Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2006 Pumpen jeg satte inn heter Carter P74143, pris 810 kroner hos Aarnes tlf.: 69971900. Pumpen suger fra tanken, dytter inn på filtrene. Fra filtrene går fuelslange frem til toppen av motoren. Jeg har lagt rør under innsugsmanifolden og frem til høytrykkspumpen. Sitér dette innlegget Link to post
perhaug Svart 24.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2006 Hulda: Kuttet du bare forbindelsen til den mekaniske pumpa da, og lar den bare gå 'på tomgang', en kan vel ikke fjerne den. Til dere andre : Det er en Standadyne Injection Pump som står i, tror ikke det er noe galt med den (håper det i alle fall). Tror mer på at det er en luftlekkasje som kommer inn etter at motoren er stoppet og som når pumpa etter noen sekunder. Sitér dette innlegget Link to post
slettet Svart 24.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2006 hmm... har du sjekket at luftingen til tanken ikker er blokkert? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2006 perhaug skrev: Hulda: Kuttet du bare forbindelsen til den mekaniske pumpa da, og lar den bare gå 'på tomgang', en kan vel ikke fjerne den. Du lar bare den mekaiske pumpen stå i. Trikset er å blokkere sugesiden på pumpen, jeg bruker slangestump med 10 mm rundjernbit i den åpne enden av slangen og to klemmer. Da går den bare og fomer i sitt eget vacuum og utfører ikke noe arbeide. Jeg har også blokkert utløpet på samme måte. Merk at de pumpen jeg har kjøpt har kapasitet til å løfte 24 inch (ca. 60 centimeter). Trykkhøyde er ikke noe praktisk problem. Aarnes har ikke slangefittings til denne pumpen, merk deg det. Selv om de skulle hevde det. Sitér dette innlegget Link to post
Goddis77 Svart 24.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2006 Hulda skrev: Luft en gang til. luft til slutt på dysene. Disse motorene kan være vanskelige. Til samme motoren kjøpte jeg nå elektrisk fødepumpe og arrangerte slik at pumpen setter vannutskiller/grovfilter og finfilter under trykk. Bruker du denne pga svakheten til den mekaniske, eller er det andre årsaker? Har hørt at den mekaniske kan begynne å lekke, med diesel inn/ut av motor... Regner med at dette er etter en stunds bruk, altså noen år... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 24.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2006 Kjøpte den fordi jeg var plaget av luft. Trolig kommer dette fra grovfilter/vannutskiller. Gad ikke å mekke mer... Sitér dette innlegget Link to post
Trophy Svart 24.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2006 Foregår det en sammenblanding av dieselpumpe og matepumpe/fødepumpe !! Stenadyne er SELVE dieselpumpen, carter pumpen er vel en mate/fødepumpe som erstatter den mekaniske fødepumpen som står like foran/ved styrbord motorfeste ( fremre)... Sitér dette innlegget Maxum 4100 scb, Chenette III Link to post
Brutus Svart 24.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 24.Mai.2006 (redigert) 6,2l fikk aldri den elektroniske pumpa som var i 6,5TD'en, så det skulle ikke være noe problem. Mest sannsynlig et fødepumpeproblem. Klarer ikke opprettholde trykk. Men nå har amrikene erstattet 6,5TD'en med en 6,6 Duramax produsert av Isuzu, og vips! Japsediesel..! Men den har ikke steinknuser-lyden før den får opp oljetrykket skikkelig.. Redigert 24.Mai.2006 av Brutus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 25.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2006 Trophy skrev: Foregår det en sammenblanding av dieselpumpe og matepumpe/fødepumpe !! Stenadyne er SELVE dieselpumpen, carter pumpen er vel en mate/fødepumpe som erstatter den mekaniske fødepumpen som står like foran/ved styrbord motorfeste ( fremre)... Neida, Hulda er helt klar på dette. Stenadyne er høytrykk som forer dysene. Carter (elektrisk) AC (mekanisk) (og andre) forer Stenadyne med diesel. Sitér dette innlegget Link to post
LALUNA II Svart 25.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2006 Hm ...minner omen Audi motor som IKKE ville gå når den ble lunken varm der var det en feil med glødingen så den ville ikke gløde ...kan det være samme problemet her hadde en bilmotor av samme slagen og den startet ikke uten gløding .... tricket for å få den i gang da var en håfrin sprut med startgas beregnet for dieselmotor ellers heller jeg til at den produserer luft en plass ,,,men da skulle den ikke starte når den ble kald igjen Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Loma Svart 25.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2006 Kjenner ikke denne motoren spesielt, men prøver meg med eit langskudd eg og. Har denne motoren returdiesel tilbake til tank eller går returdieselen tilbake til toppen på filteret, som feks perkins. Viss du har løysinga med returfilter tilbake til filter og har ei dyse sim er defekt (produserer luft). Lufta vil da hope seg opp i filtereret med dei problemene det fører med seg. Enkelte motorer er eit sant helv..te å lufte. Eit anna problem kan vere viss den er utstyrd med autostopp ved manglande oljetrykk, (vanleg på dieselaggregat men ikke båtmotorer) Motoren vil da vanligvis starte men stoppe etter ca 5sek. Håper du finner ut av dette. Sitér dette innlegget Link to post
GMC 2500 Svart 25.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2006 Sjekk den mekaniske fødepumpen. Den føder bare på lavt turtall. Når turtallet passerer ca. 11 -1300 rpm så suger injection pumpen direkte fra tanken. Den kalles Transfer pump og sitter i hovedpumpen. Om den mekaniske fødepumpen er på tur til å kolapse, kan du risikere at Transfer pumen suger luft fra den mekaniske pumpen, eller fra dieselfilter Les av info på Injection pumpen og legg det ut her. DB 28xx 4xxx sitter på venstre side av pumpen. Så kan vi ta det fra der. Injection pumpen er selvluftende. Den beste måten å lufte disse motorene, om man kjører tom for diesel, er å ta ut alle glødeplugger. Da går den lett rundt. Prøver du å kjøre opp diesel med full komp, så kan du risikere å brenne startmotoren. Sitér dette innlegget V8 Diesel Tech Link to post
perhaug Svart 26.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2006 GMC 2500: Skal ta meg en tur ned for å sjekke nummer på pumpa etter jobb i dag. Sitér dette innlegget Link to post
perhaug Svart 26.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2006 Da har jeg vært nede og sjekket nr på innsprøytningspumpa, noe kronglete å komme til, men det gikk da. De er som følger: Modell no & R.P.M : A5 DB2831 5088 J Serial no & MFG no : 8120596 10229115 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.