Jump to content

GM 6.2L stopper etter noen sekunder når den er varm

perhaug

Recommended Posts

Jeg har en GM 6.2L 85-mod som trøbler litt. Etter å ha kjørt den nå i ca en halv time, uten problemer , stoppet jeg den og ventet noen minutter. Så når jeg prøvde å starte den igjen gikk den i ca 5-10 sek og stoppet, for så å ikke starte igjen. Den har ikke den minste antydning til å starte.

Jeg har renset tanken, skiftet filtre, luftet, sjekket glødeplugger, sjekket at shut-off solenoid klikker når jeg setter strøm på. Starter går rundt som den skal. Da har ikke jeg mer å finne på.

Er det noen der ute som har noen ideer på hva dette kan komme av.

per

Til urabus :

Jeg har ikke foretatt komptest, bør jeg det og hva vil den vise ?

Til Hulda :

Men det er merkelig at den starter greit når den er kald. Og kan det være luft i systemet etter en halvtimes gange da ?

Hvilken pumpe har du satt inn, og hvordan har du gjort det (skisse?).

Nei, det var vel berre eit 'longsjott' kombinert med spørsmål om dette var gjort. Kompresjonstest vil avsløre om sylindertrykket er som det skal vere, og eventuelt avsløre den/dei sylinderane som er lekk. Ulike måleverdiar kan då tyde på utette ventilar, stempelring, toppaking...

Men det er vel litt styr på ein diesel med mykje kompresjon...

du skal kunne kjenne tydelige slag i dieslerørene når du drar på starteren om dysetrykket er normalt.

hvis ikke kan det tyde på at dieseltrykket av en eller eannen grunn mangler/er for dårlig.

elektrisk? (temp giver feil etc)

mekanisk? (dieselpumpe med alle (u)muligheter?

Kan det være dieselpumpeproblematikken som 6,5en er belemret med?

Min Suburban døde når turtelleren passerte 2000 omdreininger men ulikt din startet den alltid som normalt, kald og varm. Fuel driver(el. styringsenhet) og pumpa ble byttet på GM's utvidede world wide fuel pump warranty og dieseldyret gikk som en klokke etterpå.

Vet dog at membran og andre detaljer som magnetventiler kan skape lignende symptomer.

Amerikansk diesel låter bra men krever sitt av lommeboka.

Lenge leve japsediesel!

Ex 1963 Furuholmen 52 Detroit V8-71 - Ex 1986 Fairline Forty VP TAMD 60C 

Ex 1994 Bayliner 4788 Pilot House Hino WO6D-TI - Ex 1984 Coronet 38.1 Mediterranean VP TAMD 70E

Ex 2006 Bavaria 42 Sport VP D6-310 IPS 500

1997 Fairline Squadron 50 VP TAMD122 HP

Kan det være dieselpumpeproblematikken som 6,5en er belemret med?

Min Suburban døde når turtelleren passerte 2000 omdreininger men ulikt din startet den alltid som normalt, kald og varm. Fuel driver(el. styringsenhet) og pumpa ble byttet på GM's utvidede world wide fuel pump warranty og dieseldyret gikk som en klokke etterpå.

Elektronisk blir sjelden brukt på båtmotorene. Hvis motoren er lettstartet når den er kald og normal glødetid så er nok kompresjon god. Hvis ikke....... :cryin:

Maxum 4100 scb, Chenette III

mener at gm forhandleren jeg snakket med nevnte 170 000 km som rimelig driftslenge i bil før problemer var "iminent".

i båt blir det vel et antall timer men,

hvis motoren har sittet i bil først......

vet at 2 av firmaene som mariniserer slike motorer bytter pumpene til en annen og mer robust? type (mekanisk) som passer bedre til marint bruk - tror navnet inneholder dyne.. eller noe slikt..

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

Pumpen jeg satte inn heter Carter P74143, pris 810 kroner hos Aarnes tlf.: 69971900.

Pumpen suger fra tanken, dytter inn på filtrene. Fra filtrene går fuelslange frem til toppen av motoren. Jeg har lagt rør under innsugsmanifolden og frem til høytrykkspumpen.

Hulda:

Kuttet du bare forbindelsen til den mekaniske pumpa da, og lar den bare gå 'på tomgang', en kan vel ikke fjerne den.

Til dere andre :

Det er en Standadyne Injection Pump som står i, tror ikke det er noe galt med den (håper det i alle fall). Tror mer på at det er en luftlekkasje som kommer inn etter at motoren er stoppet og som når pumpa etter noen sekunder.

Hulda:

Kuttet du bare forbindelsen til den mekaniske pumpa da, og lar den bare gå 'på tomgang', en kan vel ikke fjerne den.

Du lar bare den mekaiske pumpen stå i. Trikset er å blokkere sugesiden på pumpen, jeg bruker slangestump med 10 mm rundjernbit i den åpne enden av slangen og to klemmer. Da går den bare og fomer i sitt eget vacuum og utfører ikke noe arbeide. Jeg har også blokkert utløpet på samme måte.

Merk at de pumpen jeg har kjøpt har kapasitet til å løfte 24 inch (ca. 60 centimeter). Trykkhøyde er ikke noe praktisk problem.

Aarnes har ikke slangefittings til denne pumpen, merk deg det. Selv om de skulle hevde det.

Luft en gang til. luft til slutt på dysene. Disse motorene kan være vanskelige. Til samme motoren kjøpte jeg nå elektrisk fødepumpe og arrangerte slik at pumpen setter vannutskiller/grovfilter og finfilter under trykk.

Bruker du denne pga svakheten til den mekaniske, eller er det andre årsaker?

Har hørt at den mekaniske kan begynne å lekke, med diesel inn/ut av motor...

Regner med at dette er etter en stunds bruk, altså noen år...

Foregår det en sammenblanding av dieselpumpe og matepumpe/fødepumpe !!

Stenadyne er SELVE dieselpumpen, carter pumpen er vel en mate/fødepumpe som erstatter den mekaniske fødepumpen som står like foran/ved styrbord motorfeste ( fremre)...

Maxum 4100 scb, Chenette III

6,2l fikk aldri den elektroniske pumpa som var i 6,5TD'en, så det skulle ikke være noe problem. Mest sannsynlig et fødepumpeproblem. Klarer ikke opprettholde trykk.

Men nå har amrikene erstattet 6,5TD'en med en 6,6 Duramax produsert av Isuzu, og vips! Japsediesel..! Men den har ikke steinknuser-lyden før den får opp oljetrykket skikkelig.. :lol:

Redigert av Brutus (see edit history)

Foregår det en sammenblanding av dieselpumpe og matepumpe/fødepumpe !!

Stenadyne er SELVE dieselpumpen, carter pumpen er vel en mate/fødepumpe som erstatter den mekaniske fødepumpen som står like foran/ved styrbord motorfeste ( fremre)...

Neida, Hulda er helt klar på dette. Stenadyne er høytrykk som forer dysene. Carter (elektrisk) AC (mekanisk) (og andre) forer Stenadyne med diesel.

Hm ...minner omen Audi motor som IKKE ville gå når den ble lunken varm der var det en feil med glødingen så den ville ikke gløde ...kan det være samme problemet her :confused:

hadde en bilmotor av samme slagen og den startet ikke uten gløding ....

tricket for å få den i gang da var en håfrin sprut med startgas beregnet for dieselmotor

ellers heller jeg til at den produserer luft en plass ,,,men da skulle den ikke starte når den ble kald igjen

Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Kjenner ikke denne motoren spesielt, men prøver meg med eit langskudd eg og. Har denne motoren returdiesel tilbake til tank eller går returdieselen tilbake til toppen på filteret, som feks perkins. Viss du har løysinga med returfilter tilbake til filter og har ei dyse sim er defekt (produserer luft). Lufta vil da hope seg opp i filtereret med dei problemene det fører med seg. Enkelte motorer er eit sant helv..te å lufte.

Eit anna problem kan vere viss den er utstyrd med autostopp ved manglande oljetrykk, (vanleg på dieselaggregat men ikke båtmotorer) Motoren vil da vanligvis starte men stoppe etter ca 5sek. Håper du finner ut av dette.

Sjekk den mekaniske fødepumpen.

Den føder bare på lavt turtall.

Når turtallet passerer ca. 11 -1300 rpm så suger injection pumpen direkte fra tanken.

Den kalles Transfer pump og sitter i hovedpumpen.

Om den mekaniske fødepumpen er på tur til å kolapse, kan du risikere at Transfer pumen suger luft fra den mekaniske pumpen, eller fra dieselfilter

Les av info på Injection pumpen og legg det ut her.

DB 28xx 4xxx sitter på venstre side av pumpen.

Så kan vi ta det fra der.

Injection pumpen er selvluftende.

Den beste måten å lufte disse motorene, om man kjører tom for diesel, er å ta ut alle glødeplugger.

Da går den lett rundt.

Prøver du å kjøre opp diesel med full komp, så kan du risikere å brenne startmotoren.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...