Jump to content

navigare neccesse est - vivere non est necesse

Gunga Din

Recommended Posts

Liten reflektion,

Tenk vad mycket man missar när man färdas i  445 knop!

Igår åkte jag fra Oslo till Köpenhamn på  50 min !

Ingen Oslofjord, inga Hvaleröar eller Koster, ingen kryss ut mot Tjurpannan,

ingen motorgång genom Sotenkanalen, ingen middag på Pettersons på Kärringön,

ingen skön slör utsidan Orust, eller en fin läns genom Kyrkesund med en kall öl,

ingen nyfångad makrill, inga tumlare....................inget,inget

bara smörgåsar i plast o en liten flaska vin o vips var man der !

Jag säger bare det  

" Navigare neccesse est "  

Livet er mycket härligare i 5 knop !  :wink:

:smiley:

S/Y Gunga Din

Joda Gunga Din, stort sett. Men jeg har hatt noen fine sightseeing turer med Widerøe fra København til Sandefjord med Dash-9. På klare høstdager kan det være litt av en tur. Etter at man er ferdig med avrenningen fra Vestfoldraet kan man kikke ned på Skagen og etter hvert ser man både Bohuslen og Sørlandet. Man kikker bort på Hvaler og Koster og gjerne Jomfuland, før man går inn for landing over Stauper.

Men for all del. En frisk seilas over fjorden avsluttet med en stor stark og reker på Strandkanten slår alt.

Store Norske Kullseilingskompani.

Du må bare fly lenger, så får du bedre tid, t/r Kanariøyene på en dag så får du se hvor god tid du har, (11-12 timer) da skulle man ønske man kunne fly i 800 knop. Selv om man kan se hele europa på en en dag i fint vær. Anbefalt tur Oslo- Alesund i fint vær, jostedalbreen, geirangerfjorden osv.

Kristian

Du må bare fly lenger, så får du bedre tid, t/r Kanariøyene på en dag så får du se hvor god tid du har, (11-12 timer) da skulle man ønske man kunne fly i 800 knop. Selv om man kan se hele europa på en en dag i fint vær. Anbefalt tur Oslo- Alesund i fint vær, jostedalbreen, geirangerfjorden osv.

Jostedalsbreen på kurslinjen Oslo Gardermoen - Ålesund?

Serveres drinkene så raskt på den turen at man får hallusinasjoner? Jostedalsbreen ligger vel fortsatt godt ut i Sogn og fjordane? :diving :diving :diving

Hei Pan Pan

Joda, drinker får du ikke på innlandsflygning, men Jostedalsbreen ser du godt, på den ene siden, du får sette en strek mellom oslo og ålesund så ser du at man er ganske nær, og jotunheimen også. Du vet det at utsikten  :cool:blir god når man har litt høyde, for å sammenlikne så ser man sverige, danmark og norge fra 4000m og oppover når man flyr oslo-kristiansand i fint klart vær. Til Alesund flyr man ofte i over 10000m høyde, og da ser man et stykke.

kristian

til Kristian

Nu var det ju inte precis så jag menade i min lilla reflektion,

Tror du missade hela poängen!

Det gäller ikke att ha farit över så stor yta som möjligt utan att få med sig lite

av omgivningarna,upplevelsen, själva resan etc

"Du må bare fly lenger, så får du bedre tid"     Den var go' den..., som vi säger på götebosska

Det er precis omvänt ju mer jag flyger desto mindre tid får jag till livets väsentligheter

nämligen vad jag skrev i rubriken,

navigare neccesse est                

S/Y Gunga Din

Til Alesund flyr man ofte i over 10000m høyde, og da ser man et stykke.

kristian

Sitter her og tenker på at det er 11md til neste sommerferie, så med forbindelse til det om høyde, "Er det noen som vet hvilken fugl som flyr høyest i verden?" - Tar like så godt svaret med det samme: "Høna (til flyvertinnen)"!

Lars H.

(smekk på munnen til meg, fy, fy!)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars da, ferien er over nå! :cool:

Nei, båtferien er over, men jeg skal ikke på jobb før mandag. Og jeg har skrivekløe etter 4 uker uten PC. (tok forresten litt tid å komme igang etter mye antivirus og Windows oppdatering)

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...