Sabrina Startet 26.August.2003 Link til dette innlegget Startet 26.August.2003 I forbindelse med lyd isolering / demping av motorrom lurer jeg på om det er nødvendig med lyddempingsplater mot glassfiberbunnen av båten. Alternativt om det finnes andre materialer som er bedre egnet for å få best mulig lyddemping. Mvh Sabrina Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 26.August.2003 Link til dette innlegget Svart 26.August.2003 Hei! Jeg ville ikke hatt lydemping eller andre former for plater el.l. i bunnen av båten. Dette med tanke på renhold. Hvis du søler olje eller andre ting i bunnen, får du problemer med å samle det opp igjen. Mange typer isolasjon er rene svampen, og umulige å holde rene. Det vil sikkert bli mere lukt også, hvis isolasjonen blir gjennomtrukket med olje eller diesel. + mulig brannfare, kanskje. Ville bare ha lagt isolasjon så langt ned på sidene det går an. Sitér dette innlegget Link to post
Lars-Inge Svart 26.August.2003 Link til dette innlegget Svart 26.August.2003 All lyddemping hjelper...men jeg ville kanskje ikke lagt noe i bunnen av båten på grunn av vann-, olje- og dieselsøl. Skulle jeg lagt noe ville jeg i så tilfelle brukt blymatter eller lignende som benyttes i bil. Porolon vil vel over tid trekke til seg vann og slikt når folien etter en tid sprekker opp. mvh Lars-Inge Sitér dette innlegget mvh Lars-Inge Link to post
Krapyl Svart 26.August.2003 Link til dette innlegget Svart 26.August.2003 Jeg vill brukt Sopremas Stickson. Fåes i flere tykkelser, med og uten lim og med og uten aluminium. Bra på å stoppe strukturstøy. Sitér dette innlegget Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
JRK Svart 26.August.2003 Link til dette innlegget Svart 26.August.2003 Hei, Tror faktisk ikke at hjelper så mye heller, Flaten som ligger mot vannet er rimelig avdempet av dette. I tillegg er det støpt in motorfester og gjerne noen knekker i skroget. Det som det kan hjelpe mot er støy som reflekteres fra bunnen og opp mot gulvet og det tror jeg er mer av akademisk iterresse. Sitér dette innlegget Link to post
Ingvar J., Redningsselskapet Svart 26.August.2003 Link til dette innlegget Svart 26.August.2003 Hei! Enig med de som advarer. Den eneste øvelsen jeg har vært gjennom når det gjelder isolering i bunnen, var et forsøk på å dempe propellstøy akterut. Resultatet ble blandet, heller dårlig. Overgang fra tre - blader til fire - blader var langt mer effektivt - i hvert fall på støyen. Sitér dette innlegget Ingvar Johnsen, Redningsselskapet. Link to post
Vega Svart 26.August.2003 Link til dette innlegget Svart 26.August.2003 Jeg skiftet propell til en med større diameter, og fikk en masse støy. Dette ble enkelt dempet med 4mm asfaltplater som var beregnet til støydemping i bil. Jeg la dette over og rundt propeller. I tillegg la jeg inn tetningslister i alle plater som lå treverk mot treverk. dette ga en helt tilfredsstillende demping. Vega Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 26.August.2003 Link til dette innlegget Svart 26.August.2003 Har selv inntrykk av at endel av støyen ombord kommer fra eksosutslippet bak i hekken. Er det et poeng å føre eksosen ned under vann ved hjelp av et bend. Ser at noen har gjort dette, men vet ikke om det hjelper Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.