Jump to content

Lyddemping mot bunnen

Sabrina

Recommended Posts

Hei!

Jeg ville ikke hatt lydemping eller andre former for plater el.l. i bunnen av båten. Dette med tanke på renhold.  Hvis du søler olje eller andre ting i bunnen, får du problemer med å samle det opp igjen. Mange typer isolasjon er rene svampen, og umulige å holde rene. Det vil sikkert bli mere lukt også, hvis isolasjonen blir gjennomtrukket med olje eller diesel. + mulig brannfare, kanskje.

Ville bare ha lagt isolasjon så langt ned på sidene det går an.

All lyddemping hjelper...men jeg ville kanskje ikke lagt noe i bunnen av båten på grunn av vann-, olje- og dieselsøl.

Skulle jeg lagt noe ville jeg i så tilfelle brukt blymatter eller lignende som benyttes i bil.

Porolon vil vel over tid trekke til seg vann og slikt når folien etter en tid sprekker opp.

mvh

Lars-Inge

mvh

Lars-Inge

Hei,

Tror faktisk ikke at hjelper så mye heller, Flaten som ligger mot vannet er rimelig avdempet av dette. I tillegg er det støpt in motorfester og gjerne noen knekker i skroget. Det som det kan hjelpe mot er støy som reflekteres fra bunnen og opp mot gulvet og det tror jeg er mer av akademisk iterresse.

Hei!

Enig med de som advarer. Den eneste øvelsen jeg har vært gjennom når det gjelder isolering i bunnen, var et forsøk på å dempe propellstøy akterut. Resultatet ble blandet, heller dårlig. Overgang fra tre - blader til fire - blader var langt mer effektivt - i hvert fall på støyen.

Ingvar Johnsen, Redningsselskapet.

Jeg skiftet propell til en med større diameter, og fikk en masse støy. Dette ble enkelt dempet med 4mm asfaltplater som var beregnet til støydemping i bil. Jeg la dette over og rundt propeller. I tillegg la jeg inn tetningslister i alle plater som lå treverk mot treverk. dette ga en helt tilfredsstillende demping. :smiley:

Vega

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...