Jump to content

Olje i bensinen på moderne totakters utenbordsmotorer?

John Doe

Recommended Posts

Skal det brukes olje i bensinen på moderne totakts utenbordsmotor som f.eks. Evinrude E-tec og Tohatsu TLDI? Jeg vurderer å kjøpe en båt med moderne totakts utenbordsmotor. På en eldre Evinrude totakts utenbordsmotor jeg har bruker jeg olje i bensinen, men på en ny gressklipper bruker jeg ikke olje i bensinen...

På forhånd takk!

John Doe

ALLE 2-taktere skal ha olje i bensinen , men de fleste nye motorer har egne blande systemr som ordner blandings forholdet selv ( etter turtall/belastning/behov), eneste du som bruker må huske på er å etterfylle olje på oljetanken ( kan være egen seppeat oljetank eller integrert under dekslet på motoren .

men på en ny gressklipper bruker jeg ikke olje i bensinen...

Kjøper du da ferdig blandet bensin? eller er det en egen oljetank ??? hvis det er en 2-takter MÅ den ha olje blandet bensin .

Arne Kjetil

Kjøper du da ferdig blandet bensin? eller er det en egen oljetank ??? hvis det er en 2-takter MÅ den ha olje blandet bensin .

Arne Kjetil

Alle påhengsmotorer med to-takt må ha olje innblandet, enten direkte i bensintanken eller via innebygget oljetank.

Ang. luftkjølte motorer på gressklippere, de fleste av typen Briggs and Stratton, trenger ikke olje i bensinen. I alle fall har min Stiga gressklipper gått i 20 år uten oljeinnblanding i bensinen, men den har jo egen tank for motorolje, inkl. peilepinne, tappeplugg, etc.

Dere som er motorkyndige her, kan kanskje gi en utfyllende forklaring på forskjellen på gressklippermotorer og påhengsmotorer? :wink:

Ang. luftkjølte motorer på gressklippere, de fleste av typen Briggs and Stratton, trenger ikke olje i bensinen. I alle fall har min Stiga gressklipper gått i 20 år uten oljeinnblanding i bensinen, men den har jo egen tank for motorolje, inkl. peilepinne, tappeplugg, etc.

Dere som er motorkyndige her, kan kanskje gi en utfyllende forklaring på forskjellen på gressklippermotorer og påhengsmotorer? :wink:

Briggs & Stratton motoren på klipperen din er en 4-takts motor , er 99% sikker :yesnod: .

Om 2-takts motoren .

Forklare forsellen på en gressklippermotor og påhengsmotor ??? kan være samme motoren på begge det :wink: , men påhengsmotoren er lettere å feste på båten .

Arne Kjetil

Sittet og lest på howstuffworks.com i en time nå... Takk!

Siden mange båtmotorer er bilmotorer har jeg noen spørsmål...

TDI hos VW har direkte innsprøytning, dvs. at luft og diesel kommer inn separat i sylinderen. En innsprøytningsmetode som brukes i bensinmotorer er inndirekte innsprøytning, dvs. at bensin dusjes i portene på motoren og at luft og bensin kommer inn blandet i syllinderen. Er FSI fra VW direkte innsprøytning som TDI, men for bensin? Er det direkte eller inndirekte innsprøytning i dagens bil og båtmotorer?

Mvh.

John Doe

I den senere tid har det vært få spørsmål angående forbrenningsmotorer, og det tyder på at folk lærer og husker, men endelig føler jeg at jeg kan bidra med noe igjen. :flag:

TDI: Turbo Diesel Injection

Direkteinnsprøytning i en turboladet dieselmotor

SFI: Stratified Fuel Injection

Direkteinnsprøytning i en ottomotor

Stratified betyr lagdelt. Ottomotor er vanligvis det vi kaller bensinmotor, men det er unntak som lystbåteiere normalt ikke behøver å bry seg om.

Trekke strikken enda litt lengre... Noe for Motordoktoren? ;-)

Hvilke andre bilprodusenter enn VW med sin FSI-motor har direkte innsprøytning i bensinmotorer?

BMW og Honda kom i fjor med sine Valvatronic-motorer der luftspjelet er erstattet med en reguleringsventil og som førte til en reduksjon på 20% i drivstofforbruket... Er disse motorene direkte innsprøytning eller inndirekte innsprøytning/portinnsprøytning? Veeeeeldig rart om VW skulle komme med noe som ikke BMW har hatt for lenge siden.

Bonusspørsmål...

Hva er forskjellen på PDI og commonrail TDI? Forskjellen mellom TDI og commonrail TDI er at dysetrykket er høyere, mellom innsprøytning, dreibare turbinskovler og flere ventiler. Strengt tatt har bare dyretrykket og mellominnsprøytningen med commonrail å gjøre mens det andre følger av generell utvikling av TDI-motorene... Samlet sett bedre forbrenning og mindre vibrasjoner... Så hva er PDI?

Mvh.

John Doe

Så vidt jeg vet er vel ALLE gressklippermotorer 4-taktere. Jeg har i alle fall ikke vært borti 2-takts gressklippermotorer. (aldri en regel uten unntak). På bensindrevne trimmere og hekksakser derimot, er det vanlig med 2-taktsmotorer. Men la oss ikke prate mere om hageredskaper nå! :cheers:

Så hva er PDI?

Mvh.

John Doe

Det er vanligvis en forkoresle for Pumpedyse Direct Injection.... med andre ord at hver dyse har sin egen høytrykkspumpe som forøvrig ikke er noe nytt..

men PDI står jo ogspå for mya annet rart da...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hva er forskjellen på PDI og commonrail TDI? Forskjellen mellom TDI og commonrail TDI er at dysetrykket er høyere, mellom innsprøytning, dreibare turbinskovler og flere ventiler. Strengt tatt har bare dyretrykket og mellominnsprøytningen med commonrail å gjøre mens det andre følger av generell utvikling av TDI-motorene. Så hva er PDI?

Mvh.

John Doe

Det er vanligvis en forkoresle for Pumpedyse Direct Injection.... med andre ord at hver dyse har sin egen høytrykkspumpe som forøvrig ikke er noe nytt..

men PDI står jo ogspå for mya annet rart da...

John Doe har vel selv svart på et av sine spørsmål til meg, men litt spøkefullt kan jeg minne om at PDI også står for Pain Disability Index, Performance Diesel Inc. og Pumpe Düse Unit Injector (det er en skikkeliog språkblomst!), men det er sistnevnte som er aktuell her, og sydvesten har definert PDI riktig.

Den prinsipielle forskjell på TDI og common rail er at førstnevnte betegner en turbodiesel med direktinnsprøytning (ikke forkammer eller hvirvelkammer) mens sistnevnte er et system med felles tilførselsrør for brennolje til alle injektorene. Fra dette fellesrøret (common rail) er det grenrør til hver injektor, og på hvert grenrør er det vanligvis en elektro/hydraulisk ventil som styres av en mikroprosessor. Det ligger ikke i navnet at common rail skal operere med høyt innsprøytningstrykk, men det gjøres alltid. Trykket varierer mellom motorene, og ligger vanligvis i området 1500-1900 bar.

Enhver dieselmotor med common rail har TDI. Å kombinere common rail og forkammer ville være idioti sett fra et energiøkonomisk synspunkt.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...