Jump to content

Black varnish, eller ?

Dalton

Recommended Posts

Har noen av Båtplassens høystærede medlemmer hørt om et stoff som heter Icotol/sa? Og kan dette benyttes som en slags erstatning for Black varnish, som er vanskelig og skaffe herover? Icotol er en slags flytende asfalt som er beregnet for priming av betong før legging av f.eks takpapp. Jeg fikk noen kanner av dette stoffet for et par år siden, og tenkte kanskje at det kunne benyttes utvendig under vannlinja som primer for bunnstoff.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

• 3 måneder senere...

Løfter denne opp igjen i staden for å starte ein ny tråd.

Lurer på å smøre bv under vasslinja på båten min, men tatt i betraktning at det er kreftfremkallande og knapt mulig å få tak i så begynner eg å lure om det er vert det. Men viss eg bestemmer meg for å smøre bv kan eg då sløyfe bunnstoff? Korleis vil bv/bunnstoff reagere med kvarandre? Har aldri vore brukt bv på båten før, berre vanlig kobber-bunnstoff, men no er det så mykje småsprekker at det hadde vore greit med noko seig gugge å sause den inn med :wink:

Håper det er nokon som kan hjelpe meg.

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

Anbefaler Ikke å bruke det under vann..har dårlig erfaring fra den tiden jeg jobbet med båt. Stoffet ble mye brukt i gamle dager som underlag for bunnsmurning på trebåtene og dekket med kobberstoff. Di nye primestoffene viser seg og ha bedre holdbarhet er min erfaring. Vi brukte den til å prime aluminium innvendig i overbygg..........hindret kodens!

Redigert av kgt (see edit history)

kgt

Sprikker var kanskje litt fjollete sagt av meg, tenker heller på små gliper nede med kjølen.

Trudde poenget med bv var at det skulle konservere treet eg? Men viss det berre er ein slags primer så går det vel ann med spesiallaga primer. Men uansett om eg velger primer eller bv så lurer eg på kva som skal på først? Skal eg smøre owatrol/D1 før primer/bv eller skal eg ikkje smøre D1 i det heiletatt der det kjem bunnstoff.

De har endå ikkje skreve noko om kor farlig bv er, sparer de det beste til slutt? :wink:

Redigert av Sinten (see edit history)

my_ads.gif

Primer før bunnstoff. Hva er D1? lakk,olje?

Farlig og farlig, man må bruke skikkelig maske, ikke slik vanlig støvmaske.

Lagt til; til de sprekkene kan du sikkert bruke Farm, men det har jeg ikke noe erfaring med.

Hvis du bare skal tette inntil båten er trutnet kan du bruke grease (fett) eller margarin f.eks

Redigert av bastard30000 (see edit history)

har tettende egenskaper ja er jo steinkulltjære.MEGET GIFTIG (YL-gruppe 1)

litt om bruken:

Man trenger kun to strøk med middelet. Første strøket skal helst varmes opp til mellom 25 og 40 grader, slik at den blir lettere å legge på. Andre strøket trengs ikke å varmes opp, men skal legges på før første strøket er helt tørt, men det skal heller ikke være for vått. Stoffet er svart så du bør ha på svart bunnstoff også, fordi bunnstoffet vil trekke inn i Black Varnishen uansett.

Redigert av kgt (see edit history)

kgt

Primer før bunnstoff. Hva er D1? lakk,olje?

D1 er vel tilnærmet det samme som ovatrol 1. D1 er Jotun sitt system der du bruker D1 på samme måten som owatrol 1 Altså metter opp trevirket med denne

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Har hatt to båter med BV under vannlinjen (i ferskvann).

BV bevarer treet meget bra, men jeg har aldri fått det til

å tette sprekker i skroget.

Jeg har til og med varmet opp gamle lag med BV og dyttet det inn

i sprekkene, men det lakk like godt...

Sprekkene tetter du med Roof7 eller annen masse som ikke

herder. Da tyter den ut under trutningen uten å sprenge.

Jaså, tråden min kom til nytte igjen. :yesnod: Jeg spurte litt rundt omkring etter at jeg startet denne tråden. Snakket med et par båtbyggere, og fikk til svar at i ferskvann, er bv og bunnstoff unødvendig. Vanlig oljemaling under vannlinja gjør jobben.

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Sprekkene tetter du med Roof7 eller annen masse som ikke

herder. Da tyter den ut under trutningen uten å sprenge.

Kva er Roof7? Går ut i frå at det er same gjengen som lager Tec7, men akkurat kva er det?

Farm, vert det hardt omtrendt som sparkel? Trur det er noko slikt på den andre trebåten.

Elles lurer eg på kor mykje bv eg treng og om biltema-maske er grei nok å bruke under påføring?

Redigert av Sinten (see edit history)

my_ads.gif

Litt om 7 familien

Denne maska bør være grei nok

Farm blir nok ikke like hard som sparkel, men Farm har jeg ikke noe erfaring med. Jeg bruker fett o.l til tetting av småsprekker som vil trutne.

Bv er ganske drøy om du setter boksen i ett vannbad med varmt vann, da blir den tynn som suppe og kan påføres med pensel eller rulle.

Nå vet ikke jeg hvor mye du skal dekke, men tipper at det holder med en liters boks

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...