Jump to content

Vann i Volvo Penta MD5A?

ivarha

Recommended Posts

Jeg er redd jeg har klart å få kjølevann inn i motoren, en Volvo Penta MD5A. Båten står på land, og jeg har problemer med å starte den. Har kinnet lenge, med kjøleinntaksslangen i en bøtte med ferskvann. Jeg tenkte ikke på at jeg ikke ble kvitt vannet. Hvilken skade kan skje ? Hvordan blir jeg kvitt vannet ?

Ivarha

Det samme har skjedd meg med min yanmar 1gm10 (1 sylinder). Hvis stempelet står fast, må du få vannet ut. Du må IKKE pråve å starte motoren med starteren, for da kan du risikere å slå veiva skeiv fordi vannet stopper stempelet. Det jeg gjorde var å ta av eksosslangen på manifolden og tømte ut vannet som lå i slangen. Deretter dreide jeg motoren for hånd slik at jeg fikk ut alt vannet fra sylinderen, Deretter koblet jeg til eksosslangen igjen og startet motoren fort som fy. Dette for å få ut alle vannrester. Det ruster fort inni sylinderen. Deretter lot jeg motoren gå lenge som mulig for å få den gjennomvarm. Motoren lever i beste velgående fortsatt.

s/y "Arnegrut", Asker

Hvordan har du fått dette til da? Om motoren suger vann selv opp fra en bøtte blir det jo samme forhold som om båten er på sjø. Men om du bruker trykk på vannet kan det jo gå inn i motoren.

Om du ikkje vil skru så mykje på motoren er vel kanskje dette det enkleste: 1. skru av dysene. 2. Tapp av olja. 3. Fyll opp sylindrene med diesel, prøv å få det opp med vacumkanne. 4. Fyll så opp motoren med diesel, gjerne flere ganger for å vaske godt. 5. Fyll på ny olje og monter dysene. 6. Start motoren og kjør i 10 min. 7. Ta eit nytt olje og filter skift. Klar til start.

Jeg er ikke helt sikker på om vannet er kommet inn i sylinderen, men jeg forstår at det kan være en fare for det hvis man prøver å starte for lenge, mens man lat kjølevannspumpen suge vann. Uansett så har jeg problemer med å få startet. Motoren gikk fint siste sesong. Dieseltanken ble tatt ut og renset grundig før forrige sesong. Den har vært fyllt helt opp i vinter. Jeg har skiftet dieselfilter, og luftet etter vanlig prosedyre, også høytrykksiden. Batteriet har vært toppladet. Jeg har også prøvd å varme innsugningsluften med varmluftspistol, men den viser ikke tegn på å ville starte. Bruker vanlig kaldstartprosedyre med fullt gasspådrag i fri, kaldstartspaken ute, og stopphåndtaket naturligvis inne.

Du får ikke vann i sylinderen ved å forsøke å starte en motor, selv om det tar tid. Du kan få vann i sylinderen, som nevnt, hvis du har vanntrykk inn på vannpumpen, eller hvis toppakningen er gått. Ta en titt på peilepinnen, er oljen grå og kremete har du vann i oljen og også vann inn i sylinderen.

For meg høres det ut som at du har et startproplem, ikke et vannproblem.

mvh

M.

Marna

Dette med å kunne få vann i sylinderen er noe jeg har lest om i tidligere innlegg i forumet. Selv har jeg svært lite greie på dette. Jeg har ikke hatt vanntrykk inn på pumpen. Når det gjelder oljen så byttet jeg denne og filteret før opptak sist høst, og den ser helt fint ut nå. Du har nok rett i at jeg har et startproblem. Noen som har ideer om hva det kan skyldes ?

Ivarha

Hvis du kjører for lenge på selvstarteren, kan du få vann i motoren. Jeg regner med at eksosslangen har en svanehals som ligger høyere enn eksosmanifolden.

Hvis du får vann i motoren/har misstanke om dette, ikke start. Det kan føre til bøyde råder og overhaling av motoren.

Gjør så:

Bytt olje/filter.

Ta eksosslangen av manifiolden å la vannet renne ut.

Ta ut dysen(e) og kjør på starteren for å blåse evetuelt vann ut av sylinderen(e). Gjør dette med stengt kran på sjøvannskjølingen.

Sett sakene tilbake på plass og start.

La motoren gå en times tid slik at den blir skikkelig varm.

Eventuelt bytt olje og filter en gang til.

Hvis motoren ikke har stått lenge med vann i sylinderen(e), er den sannsynligvis like god som før uhellet.

Har stempelet(ene) rustet fast i sylindrene, er prosedyren å overhale motoren med honing av sylindre, bytte stempelfjærer, bytte råde- og bærelagere på veiva. Andre mer lettvinte løsninger vil ofte gi senere problemer.

Det viste seg at det ikke var kommet vann inn i motoren. Eksosslangen har ingen svanehals som ligger høyere enn eksosmanifolden. Motoren startet etter at jeg løsnet på trykkrørsmutteren og fikk luftet ut der. Så nå er båten endelig på vannet, og jeg ser frem til å få luftet seilene igjen. Forøvrig takk for alle tips for å få vannet ut av motoren. Heldigvis slapp jeg å bruke dem.

Hei.

Min motor har samme problemet. Jeg kjøpte båten med en skjev råde. Skiftet denne selv. Jeg er meget påpasselig med å stenge bunnkranen med en gang jeg stopper motoren, da vannet ellers vil sige opp i manifolden og inn på sylindrene. Skummelt!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...