Jump to content

Gir som henger seg opp + brygge = dårlig kombinasjon

naumar.no

Recommended Posts

For å ha det klart, det jeg egentlig lurer på her er hvor enkelt det er å fikse skader i glassfiberskråg på en gammel snekke. Jeg har altså en Scand 20, eldre plastsnekke som jeg hadde en ille opplevelse med i dag. Meg og en kamerat var på vei inn mot en gjestebrygge (begge helt edru:) på tilnærmet tomgangsfart, var vel en 2-3 meter fra kanten vi skulle inn til, som da er i betong, i det jeg trekker spaken bakover for å bakke... til å begynne med skjønner jeg mindre da det har så godt som inget utslag, smeller den helt tilbake for full effekt og opplever bare høyere turtall på motoren og det som for oss virker som akselerering mot kanten. I 1-2 paniske sekunder klarer jeg å rope HELVE* HOLD DEG FAST! etterfulgt av noen lyder og smell jeg ikke orker å tenke på. Baugen rett inn i en horisontal betongkant er noe som høres akkurat så ekkelt ut som det er, men heldigvis, overraskende nok i forhold til smellet, bråstoppet og alt annet av opptøyer det ble, så ble skadene absolutt minimale. Stålet som følger baugen har fått seg en kraftig smell, med litt påfølgende sprekk og hakk i glassfiberen, men det er godt over vannlinjen og faktisk så lite at jeg måtte kikke litt for å se det. Kan også så vidt se litt avskalling bak (fra innsiden av båten).

Ting jeg gjerne vil vite:

- Jeg regner ikke med det er noe hensikt å reparere dette med en gang, kan heller pusse og sparkle litt når jeg tar den opp til høsten? Eller er det noe jeg bør vite om dette?

- Er overnevnte problem et kjent problem med styrekonsoller i snekker? Alt så fint ut når vi startet igjen så den eneste teorien jeg har om hva som skjedde er at friknappen på spaken på en eller annen måte har fridd seg mens båten går, evnt. akkurat i det jeg har spaken i nøytral for så å sette den videre i reverse og at det som for oss virket som akselerasjon, kun var pga. panikken da vi skjønte at vi ikke hadde noe vi kunne gjøre, annet enn å se bryggen komme mot båten eller vice verca.

Jeg vet iallefall at jeg kommer til å passe på friknappen og teste bakk-responsen i god tid før jeg legger til et sted neste gang. Vil gjerne ha teorier rundt hva som kan ha skjedd da jeg ikke har lyst til å kjøre rundt å være nervøs for at noe slikt kan skje igjen.. tenker med gru på hvordan det hadde blitt om det lå en 32' Princess foran meg der...

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

..... tenker med gru på hvordan det hadde blitt om det lå en 32' Princess foran meg der...

Ja, det kunne nok ha blitt et problem for Princesseieren, men neppe for deg - slik er nemlig sjøloven . . . .

Ellers må jeg få lov til å ønske velkommen i dette utmerkede forum og takke for en livaktig beskrivelse av hendelsen; det er nesten slik at man hører glassfibersalaten bli tilberedet :wink:

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hei og velkommen til denne siden hvor mangt og mye blir diskutert.

Den opplevelsen du hadde har jeg hatt noen ganger tidligere....

"Sikt på den billigste båten" har jeg følt på kroppen. Du føler deg lmaktesløs når du står midt oppi situasjonen.

Jeg fant ut hva årsaken var: Skruer som holdt strømpen til gearwiren slakket seg opp under gange. De ble skiftet ut med litt kraftigere.

Men etterpå har jeg gjort det til en regel å alltid sjekke at motoren slår bakk før jeg går til kai. Det reddet meg fra å skrape opp hele skogsiden for 3 år siden. da var jeg klar over at den ikke slo bakk og tok mine forholdsregler.

Manøverboksene forsvant på land og nye Morse ala viksund, nb og viknes sine ble montert, aldri problemer etterpå.

Men om dette hjelper deg så mye er en helt annen sak......

Hei, Sten Thorstensen!

Velkommen ombord og takk for levede fortalt heldelse med jevn stigning i dramatikk og spenning - jeg merket at jeg holdt pusten en liten stund - helt til det smalt!

Håper at du finner ut hva som hendte - det er ingen god følelse å være utrygg på hva som måtte skje neste gang!

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Ting jeg gjerne vil vite:

- Jeg regner ikke med det er noe hensikt å reparere dette med en gang, kan heller pusse og sparkle litt når jeg tar den opp til høsten? Eller er det noe jeg bør vite om dette?

Jeg ville ha fikset skaden med en gang. Det vil lett trenge vann i en sprekk og skaden vil lett bli større.

Takk for mange intressante innlegg her! Tror jeg kommer til å følge Pete sitt råd om gaffa i sommer da det er veldig høyt opp (maks 10cm under fenderkant).

Noen som har noen nyttige linker til akkurat det å reparere små glassfiberskader? kan det være at det er store innvendige skader i skroget, f.eks langsgående sprekker inni som man ikke ser, eller er dette ganske utenkelig? Har iallefall skjønt det at det vertikale jernet som følger baugen er mer enn til pynt nå :)

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Det sies at slike skader kan spre seg ganske langt, så det kan kanskje være en ide å få det undersøkt.

Vet ikke hva en slik undersøkelse koster eller hvordan de gjør det.

Sikkert en måte å måle på.

Er nok ikke spesielt oppløftende dette, men i og med at du sier du hørte ordentlig knas og ikke så skaden etterpå, kan det jo høres ut som at det er noen skjulte skader der :rolleyes:

Føler uansett med deg for en slik hendelse er ikke noe man vil oppleve og det der er en vemmelig lyd

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

I dag hadde jeg den samme opplevelsen. Båten skulle opp for den årlige sjekk og puss av undervannsskrog + skifting av noen ventiler. Jeg hadde ligget og drevet litt fram og tilbake utenfor brygga hvor jeg skulle heises opp, så giret var i prinsippet sjekket flere ganger bare sekunder før. Rett før jeg skulle opp, skulle en annen båt ut, uten at jeg på forhånd var klar over det. Jeg som hadde lagt meg til måtte derfor flytte meg litt for at han skulle få plass. Med pålandsvind og lite manøverrom la jeg opp til å gå fra bryga med spring. Alt gikk fint. Jeg lå helt på enden av brygga, og båten dreide fint slik at jeg endte opp med å ligge på kortsiden av brygga. Bakover var det åpent vann, 1 meter forut var det en steinfylling. Jeg setter motoren i fri så det er mulig å løse opp springet. Så gir jeg gass akterover, dvs det var det jeg trodde. Siden jeg ikke fikk noen effekt av tomgangshastigheten, ga jeg på litt ekstra. Da først skjønte jeg at giret stod i forover, og jeg hadde ingen mulighet til å stanse ferden rett i mot steinene. Heldigvis hadde jeg ikke fått noen særlig fart før det smalt. Ankeret og stevnjernet tok av for mye av skadene, men jeg får en pen jobb med å fikse skadene under vannlinja. Stjevnjernet slutter ca 10 cm under vannlinja, og nedenfor dette traff jeg en stein. Det viste seg at det ligger godt med sparkel der etter en plastpestjobb for noen år siden, så det ser muligens verre ut enn det er. Men noen god følelse var det ikke. Litt glassfiber har også gått, men laminatet er så tjukt at jeg satser på å bare sparkle det igjen etter at jeg har slipt bort løse fiber.

Jeg har ikke funnet feilen enda, fikk bare sjekket at girvaieren fremdeles satt fast på giret. Da er det girhendelen neste, eventuelt brudd i vaieren eller en skade i selve giret. Jeg håper på det første, men frykter det siste!

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Med referanse til denne tråden Skip kjørte inn i fire båter - Vil forholde seg til sjøloven, så regner jeg med at dere får fikset problemene deres før enn dere legger fra kai igjen. :wink:

Vi andre ønsker ikke å få dere inn gjennom skutesiden vår for deretter og sitte med svarteper bare fordi shit happens. :nono: :wink::lol:

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Bare for å nevne det, problemet med fartøy som kjører forover av seg selv er også ett problem med bil. En bekjent sto med bilen i gir og klutsjen inne i påvente av at det skulle bli grønt lys. Han fant da ut at han skulle justere setet litt bakover.. Ettersom han jo satt og sparket beinet mot kløtsjen forsvant setet til bakerste posisjon når han dro i hendelen, med det resultat at bilen hoppet inn i bilen foran...

Tror ikke det var tvil om skyldsspørsmålet der, men hadde kanskje vært annerledes med en båt? :lol:

Med referanse til denne tråden Skip kjørte inn i fire båter - Vil forholde seg til sjøloven, så regner jeg med at dere får fikset problemene deres før enn dere legger fra kai igjen. :wink:

Det største problemet ditt, om du gambler på å ikke ha kasko, er nok de som ikke har opplevd dette tidligere.

Jeg har ikke opplevd det selv, men jeg vil tro det er en ytterst selsom opplevelse å oppleve at båten skyter fart forover mot brygga/andre båter når man legger inn reversen. Slikt sitter nok i, ja.

Det største problemet ditt, om du gambler på å ikke ha kasko, er nok de som ikke har opplevd dette tidligere.

Jeg har selvsagt kasko. Ellers hadde jeg ikke tørt å legge fra kai gang med fare for å bli rent i senk uten erstatning. Har også utstyrt meg med ansvarsforsikring i tilfelle jeg skulle komme til å gjøre skade på passasjerer eller annen part. Forstår at dette ikke alltid vil hjelpe den skadelidte når Sjøloven kommer til anvendelse. Redigert av Arnstein (see edit history)

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...