Jump to content

Storebro Storø 34, erfaringer?


Syvert

Recommended Posts

Hei Jan

Hyggelig at du er tilbake igjen på baatplassen! Skulle jeg konvertert til motorbåt står storø øverst på lista. Flotte båter.

Heisan Gunga Din og Lasse  :smiley:

Først takk til Gunga Din for linken. Jeg gleder meg til å gå inn og se nærmere på den! Takk til Lasse for hyggelig hilsen. Jeg er innom Baatplassen daglig, og av og til flere ganger om dagen, men i det siste har det ikke vært saker hvor jeg synes at jeg har noe å bidra med. Dessuten vil jeg jo ikke oppfattes som påtrengende og "mase" i tide og utide.

Følgende sak blir forresten lagt inn på web-siden vår med det første:

 

Ny erfaringsdatabase for båter!

www.baatplassen.no er blitt et viktig møtested for båtfolk og nettstedet er nå i ferd med å bygge opp viktige informasjonsbaser. Den siste tilveksten er en erfaringsdatabase hvor båteierne legger inn sine erfaringer med forskjellige båter. Hittil er det lagt inn 110 bidrag på basen, som vokser i omfang fortløpende.

Her kan du se på erfaringsdatabasen (legg inn linken)

 

Jeg holder koken!

Hilsen Syvert  :cheers:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

En kjempefin båt som går fint i alle fartsområder. Hvis du har valgmulighet, så finn deg et eksemplar som har byttet ut de originale motorene med f.eks 2 x TAMD40. Det er trangt i motorrommet, men med tilpasning av den ene drivstofftanken og litt nedsenking, har de flest fått til en grei montering. Da har du krefter nok og kan cruise uanstrengt opp til 20 knop. Toppfart rundt 24.

 

Mahogny underskroget er fint, men krever sitt. De er dessuten utsatt for råte på enkelte områder. Sjekk hjørnene av teakakterspeilet nøye. Det samme gjelder treverket under baugbeslaget. I enkelte tilfeller er det nødvendig å felle inn nye bord i baygpartiet pga råteproblemer. Sjekk spant. Noen er sikkert brukket og må skiftes ut. Det er mye jobb fordi du må lage nye formstøpte spant med epoxy og ørten tynne treremser i riktig fasong. En ulempe med båtet er de 2 fritthengende propellene. Kjører du først på, kan det bli dyrt - for forsikringsselskapet.

 

For omlag en halv million eller litt mere avhengig av alder, motorinnstallasjon og tilstand, får du mye båt for pengene dine, men du må være villig til å også legge i mye arbeide og litt av sjela di.

 

Håper du kommer over et passende eksemplar.

 

MVH

Lotus

Link to post

Tusen takk Lotus!  :smiley:

Det var mange gode tips å få. Den båten jeg vurderer har 2XTAMD40. Båten er en 1970-modell. Selgeren forlanger 545.000, som jeg nok synes er en stiv pris. Båten vil bli gjennomgått av en fagmann og jeg sender dine fine tips til han. Tusen takk igjen! Dette er nok et av mange eksempler på verdien av å ha et nettsted som Baatplassen!  :blush:

Hilsen Syvert

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Hei Syvert.

Jeg har en Storø 34 1972 modell som jeg stort sett er fornøyd med.

Eller for å si det sånn: Båten liker jeg kjempegodt, men jeg har dessverre VP MD32

ombord. Disse går greitt og har gjort det siden jeg kjøpte den i 2000. Men det er

et svare strev med å skaffe reservedeler. Derfor er jeg enig med LOTUS, finner du

en med andre og nyere motorer kjøp heller den. Koster sikkert mer enn den som

ligger på Finn. Likevel tror jeg det er vel anvendte penger. Også enig med LOTUS

og hans betraktninger om Mahognyversjonene, har de samme erfaringene.

Med MD32 cruiser du 9-10 kn, og topper rundt 14. Dersom du vil vite mer kan du sende

meg en IM.

 

Mvh

Ben

Link to post

Her er en svensk salgsside med noen storebroer til salgs. Sier litt om pris men den som er her på 34 fot er med plastskrog. du sier ikke noe om tre eller plast.

 

 

http://www2.blocket.se/search?q=Storebro++...gory=18&where=3

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post

Heisan bmo, camcha og jonkare  :seeya:

Takk for meget verdifull informasjon, hjelp og bistand! Du verden hva de går glipp av alle dem der ute i båtverden som ikke har fått med seg nytten av gleden av Baatplassen! Jeg kommer tilbake til dere så snart jeg har funnet en Storebro Storø 34 som tilfredsstiller alle krav og ønsker! Nå vet jeg jo mye mer om hva jeg skal se etter og legge vekt på! Takk til dere!

Hilsen Syvert  :smiley:  

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post
  • 2 uker senere...

Hei Syvert! :sailing:

 

Jeg har selv en Storø 34 1974 modell med 2stk Ford 2704ET som totalt yter 360hk.

En ypperlig kombinasjon som gir båten en toppfart på 27 knop. Dette er ikke hensikt med mer fart da båten når skrogfarten sin på ca 25 knop. Etter det blir den litt ustabil. Jeg kan marsje fint i 23 knop, men med et noe høyt diselforbrukpå 45L/H. Dersom jeg lar den gå i 20 knop går båten meget pent og rolig samtidig med at jeg får et utrolig lavt dieselforbruk på 28L/H.

 

Motrene er montert orginalt fra storebro i 1974. Dersom du trenger opplysninger om denne installasjonen er det bare å ringe til  Storbro verftet i Sverige og refere til byggenummer 2186(min båt)

Noen data: 2stk Ford 2704 ET. 2stk Twindisc type 502 utveksling 1:54-1. Nevinkling 10grader.

1.stk propell LH 23X23. 1.stk propell RH 23x23. Akseldiameter 40mm.

 

Min båt har plast skrog som etter min mening er en fordel. Dersom du skulle velge et slikt skrog skal du være obs på faren for plastpest. Både en bekjent av meg og jeg selv fikk oppleve den ubehagligheten ved kjøp av våre Storebro 34. Jeg brukte en hel vinter på fjærne dritten :sailing:, men med et suverent resultat. Båten er som ny under vanlinjen. Etter at jobben var gjort smurte jeg på med 5 lag med antipest. Det kommer aldrig mer pest i den båten.

For øyeblikket er motorene på vei ut av båten p.g.a defekt gearkasse. Samtidig skal jeg overhale den ene motoren. Den har sittet i siden 1974 uten å ha vært gjort noe med. Den andre motoren og gearkassen ble totalt renovert i 1999. Det blir også en oppgradering av motor rommet i vinter.

 

Jeg kunne muligens tenke meg å selge dersom jeg får et akseptbelt bud. Båten er ikke lagt ut for salg, men jeg har fått snusen i noe annet, så litt fristet er jeg.

 

Dersom du ønsker bilder og linker, så har jeg en masse. Du kan nå meg på mail: erik.ulvin@efa.no eller dersom du ønsker en storø prat kan du ringe 91 63 32 09.

 

Han en fin dag. :diving

Link to post
  • 7 år senere...

Hei.

Storebro 34 er på alle måter en fantastisk god båt.Jeg har hatt Storebro siden 1988. Først en 31 og de siste årene en 34. Den er fra 85 med 2 x 60 c motorer.

Anbefaler at du kjøper modellen fra 76 og nyere. Modellene før har det gamle overbygget som har problemer med lekkasje i vinduene. 60 motorerne er også å anbefale. Dette er de beste motorene volvo har laget og de er omtrent evigvarende. Videre gir de en rolig gange og gir båten 20 kn + allerede ned 1800 omdr og relativt lavt forbruk. Toppfart er 29 - 30 kn. Da er båten over fartsområdet den er konstruert for og kan føles ustabil. Jeg kjører sjeldet over 25 kn. Der går båten fint.

Anbefaler at du sjekker det Svenske markedet. Der er utvalget stort og båtene er oftest penere behandlet enn her hjemme. Se www.blocket.se Kjøpte selv i Sverige. Har god erfaring med det. Viken Yachtsenter.

Det kreves innendørs vinteropplag av denne båttypen ellers blir det mye tre og lakkarbeid hver vår.

Har du en velholdt 34 kan det bli plagsomt mye positiv oppmerksomhet i havnene. Liker du det ikke så skaff deg noe annet.

Kan mye om denne båttypen. Trenger du mer hjelp så svarer jeg deg gjerne.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Hei. Vi har nå i helgen kjøpt en storø 34. noen som har litt informasjon om hvor jeg kan få skaffet en ny fenderlist og div deler.. dette er en 76 mod med plastskrog.. kom gjerne med info.

Hei Pia Christin,

Gratulerer med ny flott båt! Det var jo litt artig å se at denne gamle tråden er dukket opp igjen. Jo takk, jeg er veldig godt fornøyd med min Storebro 31 Biscay. M/B "Skibet" er nå på "båt-SPA" på Mågerø Marina hvor den blir tatt vare på etter alle kunstens regler og vel så det. Mitt råd til deg er å ta en telefon til Arnulf L'Orsa på Mågerø Marina. Hvis han ikke selv kan skaffe det du trenger av deler, vet han sikkert hvor du kan få tak i det du har behov for.

Lykke til!

Hilsen Syvert :thumbsup:

knbf.no For et bedre båtliv for alle"
Link to post

Hei,

 

Ta kontakt med Klas på Storebro, de har masse deler til eldre båter også, samt genuin kunnskap om båtene:

 

 

För att beställa reservdelar och tillbehör eller få ytterligare upplysning om Storebro reservdelar

vänligen kontakta Storebro Bruks AB

Klas Pettersson tel. +46492-195 30, fax. +46492-301 60 eller e-post klas.pettersson@storebro.se.

 

Reservdelsavd. kan behöva dessa uppgifter:

Båtmodell och byggnummer.

Motorfabrikat och modell.

 

Telefontid:

Mån-tors 13:00 - 16:00

Fre 7:00 - 12:00

Link to post

Gå til Storebro.se. se under deler, der finnes fenderlist (25 meter).

Der finner du deler til det meste. Står et nummer til kontaktperson.

Min erfaring er å ringe, da får du service. Send varer til Strømstad eller et annet svensk sted.

Da slipper du "tull og annet fjas".

 

Faxen :flag_sw:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...