Jump to content

forsikring av gammel båt?


kvast

Recommended Posts

Hadde jeg vært deg, vile jeg forsikret båten du driver å pusser opp... husk på at du antagelig har lagt ned ufattelig mange timer jobb i dette... alt dette er helt forgjeves om den plutselig bare går ned.

 

Hadde selv en båt som forliste i fjor (på fortøyningen av alle steder), om jeg ikke hadde hatt forsikring, ville jeg nok fortsatt sittet på svaberget der å hulket mine vedmodige tårer og irritert meg over at ikke ikke gadd å forsikre båten.

 

LODDA

Link to post

Om du ikke vil forsikre din egen båt, så skylder du i allefall andre båteiere å tegne ansvarsforsikring (forholdsvis rimelig forsikring) på din båt. Det kan fort bli dyrt å ramme en annen - kanskje helt ny, båt........... :o/

 

I min båtforening plikter alle å ha gyldig ansvarsforsikring (skade på bryggeanlegg + andre båter) på båten sin. Det nye i år er at det faktisk blir kontrollert. Alle som skal sjøsette båt, må fremvise kopi av gyldig forsikringsbevis til kranfører.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post

Det er en del forskjeller på bilforsikring og båtforsikring. Blant annet så må du oppgi verdi på båt/motor og så vil premie avhenge av forsikringssummen. Oppgi riktig verdi eller litt i overkant for du får igjen det gjenanskaffelsprisen vil være, men aldri mer enn båten er forsikret for! Ansvar, brann og tyveri koster ikke allverdens for din båt! For å dekke havari så må du tegne kasko, neppe verdt pengene for din båt.

:sailing:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post

Kan det være noe å lure på, da?

Delkasko på en slik båt vil kanskje komme på drøye tusenlappen?

(Nå tipper jeg, men om verdien er påca. 20-30 000,- så havner du der tipper jeg).

Redigert av vikers (see edit history)

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post

Har fullkasko-forsikring på 50.000 for en Scand 20 i Sparebank1 og betaler 1100.-/år

http://naumar.no - Seil- og båtutstyr

 

1994 SeaRay 270 Sundancer m/330hk 7,4L Mercruiser<p>'86 With Vital 1500 m/ 35hk Yamaha | '65 Herwa Star 15' m/ 1986 50hk Johnson | '85 Scand 20' m/ 1985 BUCK dv10m | Silver Viking 14' m/ 2000 15hk Johnson

Link to post

Ta vare på kvitteringene for alle kostnadene med oppussingen.

 

Da har du dokumentasjon for hva båten har kostet og det er reel anskaffelseskost.

 

 

 

I tillegg har du jo noe å vise frem hvis den skal selges en gang...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

...Og viktig å huske på, det er en stor forskjell mellom bil og båt forsikring !!

 

Dersom du med bil kjører på en annen bil, vil en eller begge av partene ha skyld, og dekke motparts skader helt eller delvis over ansvarsforsikringen. (Følger objektivt ansvar i følge bilansvarsloven.)

 

Dersom en båt rammer en annen, og dette skyldes et uhell, f eks gir vaier som hopper av, er ikke denne erstattningspliktig overfor skadet båt. Denne må bruke egen kasko forsikring fpr å dekke skaden. Har denne delkasko, sitter man i gjenn med skadet båt og ingen erstattning, hverken fra eget elskap eller den som kjørte på.

 

Ansvarsgrunnlaget for båtforsikring ligger i skadeerstattningsloven, og skadevolder må ha opptrådt uaktsomt for at båtfører skal blir erstattningspliktig.

 

Viktig å være klar over ved valg av dekning, og det er mange kjapt opplærte forsikringsselgere som ikke er klar over dette.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...