Jump to content

Solenoid for skifting av posisjon

Sydvesten

Recommended Posts

I forbindelse med reduskjon av antalll kontrollspaker i Stauden så er jeg kommet til samleskinnene. Har 4 stykker av disse som kobler sammen henholdsvis gass og gear fra begge posisjoner og til begge motorer/gear....

For gass er det rimelig greit... her det kun to kabler inn og en ut som går til dieselpumpa....

Men for gear er det en sikkerhetsplat som skal hindre at utilsikte beveglese fra ikke brukt styreposisjon skal kunne skje.... Det er enkelt og greit en plate som er tiltenkt å bevege seg via en kablel/wire fra en posisjon... man flytter platen slik at den posisjon som ikke er i bruk blir låst.... Når har jeg allerede mere en nok kabler/wire i båten.. og vurderer å bruke et solenoid her som kan skifte posisjon sammen med at jeg skifter posisjon for instrumenter.... slaglengden må være 25mm..

Spørsmål 1.... Hvor i all verden kan jeg finne noe slikt ?

Spørsmål 2.... Trenger jeg dette eller kan jeg enkelt fjerne hele platen så den blir lik den for gass.. noen som har erfaring her..

Bilde

Den øverste platen er for gass, mens den nedre er for gear med den omtalte platen... som kan bevege seg.....

Redigert av sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Løfter denne igjen.... er det ingen som vet hvor jeg kan finne et solenoid for 12 Volt med en slaglengde på rundt 25 mm..... skulle hatt denne for å skifte melom posisjoner fra flybridge og nede... Teleflex sitt system er basert på kabler for å låse gearvelger i en gitt posisjon(oppe eller nede)... slik at en ikke kan tukle med det fra den andre posisjonen..

Det må da være en elektrobutikk som forhandler slike duppeditter...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Synes dette høres litt skummelt ut jeg.

Hva hvis dette slår ut feil mens du sitter på den posisjonen som blir sperret?

Eller er ikke det mulig?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Da har jeg nesten bestemt med for type solenoid... ender nok opp med 2 stk. fra Woodward, dyre men skal være bra...

Spørmålet er da... bør jeg gå innom et rele for å betjene denne.... Den har en max strøm på 30A i det tiendels sekundet det trekker (er i bruk ved skifte av posisjon), og ellers 0,7A som holdestrøm.... Skal operere begge solenoidene fra samme bryter... anbefalt kabeltversnitt fra produsent er 2,5mm2 for de kablelengdene jeg vil ha.

Hei

Hele konseptet ditt virker noe komplisert=Feil oppstår når du nærmer deg en dyr båt i havna :cryin: .

Har aldri sett disse platene før, men det kan være skummelt når noen er å fingrer med hendlene på styreposisjonen som du ikke har kontroll på.

Alt dette er løst på moderne elektroniske hendler, men der er prisen ikke så "grei" desverre.

Har vært borte i solenoider i forbindelse med hydraulikk ventiler. Det som skjedde der var at når strømmen hadde stått på i nok timer så ville ikke solenoiden lengere bevege seg. Det er en stor spole i denne som virker som en varmovn over tid.

Det var skummelt, men ikke farlig....men i ditt tilfelle kan det bli veeeldig spennende.. :confused:

Jeg er dog ikke uenig i det kan oppstå feil... men jeg velger solenoid av ypperste klasse.... industristandard Woodward?.... og har selvsagt lagt inn en "fail to safe" funksjon...... uansett hva som hender med solenoidet, enten det fungerer eller ikke så vil motoren alltid kunne frikobles... det er bare å dra av på gassen og sette den i fri..... ved en feil på solenoidet...

Det ikke trekker(normal funksjon svikter) kun nedre hovedstyreposisjon vil fungere... den fungere uten solenoid også... i dag

Den ikke vil returnere til hvileposisjon( er dobbel fjærfunksjon her pluss tyngdekarften(som alltid virker der hvor jeg er)... da må jeg fortsatt sitte på øvre posisjon og styre til feilen er utbedret... les manuelt satt tilbake..

Det eneste som kan oppstå er at solenoidet ikke holder mens jeg manøvrerer fra toppetasjen, og fristiller gearvelgeren... da vil jeg kunne risikere at jeg ikke får maskineriet i gear igjen og må ta leiderne ned og benytte denne posisjonen... Det er klart dette kan meføre noen situasjoner som ikke er ønskelig om en har god fart inn i en havn og skal slå bakk..... så da bør en jo unngår dette om solenoidene skulle feile akkurat da...

Nå er ikke solenoider noe som feiler tilstadighet.... da hadde de nok ikke vært benyttet i industrien i så stor grad..... og såp har jeg jo to stykker da... helt separat.... og begge to må feile samtidig.... Det er vel mindre sannsynlig som at jeg får kabelbrudd på en de 12 kablene som jeg har i båten..., 3 gear kabler til hver motor og 3 gasskabler til hver motor og med to motorer skulle det bli rundt regnet 12...

Det som jeg ikke skjønner er hvordan dette er løst med elektroniske hendler...... det er jo solenoider der som styrer absolutt alt.... og de er avhenig av strøm for å fungere, men det er ikke jeg... jeg kan alltid benytte nedre posisjon så lenge kontrollkablene ikke brekker... eller kontrollerne svikter..

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...