kvast Startet 26.Mai.2006 Link til dette innlegget Startet 26.Mai.2006 Sitter her og skal bestille lakk til båten min, fikk nettop et tips om at biltema hadde billige topcoater Topcoat fra Biltema 1 liter topcoat til 189,- Dette er halv pris i forhold til jotuns Hardtop. noen som har erfaringer med disse produktene? Sitér dette innlegget Prosjekt: Selco Selfleet 1962 Link to post
Sebaldus Svart 26.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2006 Slengte på et lag av denne innvendig i en jolle jeg har. Var fin i konsistensen og grei å jobbe med. Du kan dog ikke sammenlikne denne på hardtop som er en blank lakk som helst må påføres må sprøyte. Dette er en matt to komp maling som gir en matt men tilgivende finish hva gjelde riper og penselmerker. Planlegger å bruke denne både innvendig og utvendig på en rosjekte i plast jeg skal fikse opp i vinter. Sitér dette innlegget Link to post
kvast Svart 26.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2006 det står jo på hjemmesiden til biltema at den skal være blank, hadde tenkt å bruke den istedet for hardtop, med tanke på blank finish bør jeg ikke bruke denne da? Sitér dette innlegget Prosjekt: Selco Selfleet 1962 Link to post
Sebaldus Svart 26.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2006 Kanskje noen kan forklare dette bedre enn meg? Den er jo forsåvidt blank men topcoat har vel litt mer malingpreg enn lakkpreg? Sitér dette innlegget Link to post
Sabeltann Svart 26.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2006 Kjenner ikke til Biltema sin kan derfor ikke utale meg om denne. MEN; har brukt Jotuns Hardtop på en gammel RANA 17, OG DET VIRKER. halte garn, teiner, unger, kona, telt, ølflasker, ja vet ikke hva oppi den båten, lakken HOLDT!! Sitér dette innlegget Link to post
kvast Svart 27.Mai.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2006 Kanskje noen kan forklare dette bedre enn meg? Den er jo forsåvidt blank men topcoat har vel litt mer malingpreg enn lakkpreg? Er det biltema sin du har brukt da? Har også brukt en topcoat innvendig i båten som ikke er av lakktypen, men som er tilsatt litt voks. Ut fra beskrivelsen til biltema ser det mer ut som beskrivelsen av en "hardtop" tar jeg feil eller? Sitér dette innlegget Prosjekt: Selco Selfleet 1962 Link to post
Sebaldus Svart 27.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2006 Er sikker på at det er den fra Biltema jeg har brukt ja. Og jeg synes denne hadde akkurat denne "innvendige" finishen som du snakker om. Har brukt HardTop før og denne er langt mer tynntflytende. Sitér dette innlegget Link to post
Boywonder Svart 27.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2006 Har også brukt en topcoat innvendig i båten som ikke er av lakktypen, men som er tilsatt litt voks.Topcoat er gelcoat, som er tilsatt den voksen du snakker om. Sitér dette innlegget En gang trodde jeg at jeg ikke hadde rett, men jeg tok feil... Link to post
Suzuki Svart 3.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2006 skal male maskinrommet mitt, og satser på denne. Maskinrommet så ut som et helv... men er vasket med zalo & varmt vann i ørten omganger. Har nå tenkt å gå over med acetone og filler, og skrubbe vekk iste rest av fett og møkk. Så skal jeg male, med Topcoaten fra Biltema, som egentlig ikke er en Toppcoat, men en tokomp. polyurethanmaling. Så til saken; bør jeg grunne med noe ? Kjøpte etpar bokser epoxygrunning, tenkte kanskje at denne ga bedre vedheft mot " tvilsomme " overflater, særlig innvendig i de gamle GRP kanalene og andre steder der det blir vanskelig å få det 100% rent. Har på andre flater, inni skap og neddi stuerom grunnet med Jotun heftgrunn, og dette sitter jo som styggen sjøl.... Har dette noe for seg, eller er det bare å bruke den topcoaten rett på det gamle underlaget ? Eller bør jeg velge mindre kritisk maling, bengalac, Jotun Lady eller rett og slett skaffe meg en ny hobby ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Sinten Svart 3.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2006 Slenger på eit spørsmål: Korleis er Topcoaten til biltema kontra Bengalac? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Suzuki Svart 3.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2006 vedr #9; er det andre alternativer som kan duge fint i maskinrom ? Mener å ha fått med meg at det har vært forsøkt det meste blandt medlemmene, men hva er langtidsvirkningene av sånn " kjappe-seg-kur" ? Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
ok67 Svart 4.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2006 Neon som har erfaring med denne. ClasOhlson selger den for 98,- pr liter. og beskriver den som følger: Båtmaling, Interlux Super. Tradisjonell blank, hvit båtmaling. Meget UV-resistent på både tre og metall. Slitesterk, elastisk og værbestandig. Velegnet også til annet i hus og hage. Skal lakke/male en smal hvit stripe liker over vannlinjen, og vurderer å bruke denne, eller Biltema sin to komponent, eventuelt Jotun sin. Men av teksten på boksen til Jotun kan det se ut som den er meget tyntflytende og kun i utgangspunktet beregnet på sprøyting. Enkomponent er enklere å ha med å gjøre, men ofte ikke så holdbar som to-komponent. Noen som har erfaringer med noen av disse produktene ? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 4.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2006 Eller bør jeg velge mindre kritisk maling, bengalac, Jotun LadyDu må bruke 2-komp. Vanlig lufttørrende lakk liker ikke olje/diesel søl...Ville også spandert ett strøk grunning, polyuretan lakk sitter ikke særlig godt på gel/top-coat. Ingen annen lakk heller for den saks skyld... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 4.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2006 skal male maskinrommet mitt, og satser på denne. Maskinrommet så ut som et helv... men er vasket med zalo & varmt vann i ørten omganger. Har nå tenkt å gå over med acetone og filler, og skrubbe vekk iste rest av fett og møkk. Suzuki Hva med å bruke noe sånt som Epifanes Bilge maling ? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Suzuki Svart 4.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2006 Ingar, du er nok sent ute. Lakken er påført; UTEN grunning. Egen banne-tråd blir opprettet ved behov. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Sebaldus Svart 4.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 4.Juni.2006 Hva anbefales som grunning for denne da? Jotun anbefaler jo antipest før hard top. Kanskje biltemas to-komp primer? Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 15.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2006 Veit dette er litt gamal tråd men eg håper at nokon får det med seg alikevell. Eg ser at biltema har fått ein spesialtynnar som KUN kan brukast til biltema sin eigen topcoat. Er det nokon som veit kva denne inneheldt. For i så fall kunne det jo gått ann å funne eit alternativ som eg ikkje treng å reise 50km for å kjøpe Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Qrt Svart 15.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 15.Juni.2006 Veit dette er litt gamal tråd men eg håper at nokon får det med seg alikevell. Eg ser at biltema har fått ein spesialtynnar som KUN kan brukast til biltema sin eigen topcoat. Er det nokon som veit kva denne inneheldt. For i så fall kunne det jo gått ann å funne eit alternativ som eg ikkje treng å reise 50km for å kjøpe Eventuelt kunne du ha fått noen av baatplassens utmerkede medlemmer tsom bor nær en Biltema butikk å sende deg litt tynner. Vil tro det skulle la seg ordne? Jeg bor desværre et stykke unna selv. Hadde jeg vært i nærheten ville jeg ha gjort det!! Oppfordringen er sendt til folket! Sitér dette innlegget Link to post
kvast Svart 16.Juni.2006 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2006 50km er vel ikke noen avstand, jeg bor 1150km fra nærmeste biltema Sitér dette innlegget Prosjekt: Selco Selfleet 1962 Link to post
Qrt Svart 16.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2006 50km er vel ikke noen avstand, jeg bor 1150km fra nærmeste biltema Tenk om den Biltema gjengen kunne ha åpnet en nettbutikk!! Det eneste de tilbyr er å sette opp en handleliste du kan skrive ut, og den er lang som ett ondt år, og koster ett middels stadsbudsjett i sentral afrikanske land hver gang jeg tar turen. Blir dårlig med WAF faktor av slikt!!! :nono: :nono: :nono: (WAF = Wife acceptance factor) Sitér dette innlegget Link to post
Draco17 Svart 16.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2006 Hvis det er ting man absolutt vil ha fra Biltema, kan jo vi som bor i nærheten være behjelpelige :-) Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 16.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2006 absolutt, men ikke start med forsendelser av ADR gods på egenhånd. Oppdages det hva du har sendt, blir det bot & bedring, vann & brød... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Sinten Svart 16.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 16.Juni.2006 50km er vel ikke noen avstand, jeg bor 1150km fra nærmeste biltemaNei, men så har vel du kanskje bil også Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
ok67 Svart 19.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2006 Lakkerte en hvit stripe like over vannlinja nå i helga. Den ser veldig blank og fin ut. Er nok ikke "topcoat" men to-komponent lakk. Det eneste jeg misslikte var at lokket på herderen satt så fast at det måtte ødelegges og skrelles av med en tang for å få åpnet boksen. Det som jeg da fikk til overs kan nok ikke brukes senere. Sitér dette innlegget Link to post
Sinten Svart 19.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2006 Det eneste jeg misslikte var at lokket på herderen satt så fast at det måtte ødelegges og skrelles av med en tang for å få åpnet boksen. Boksen min var sånn og. Det er jo veldig plagsomt, spesielt viss ein har tenkt å berre bruke litt av boksen om gongen . Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.