Jump to content

Topcoat fra Biltema, erfaringer?

kvast

Recommended Posts

Det eneste jeg misslikte var at lokket på herderen satt så fast at det måtte ødelegges og skrelles av med en tang for å få åpnet boksen.

Boksen min var sånn og. Det er jo veldig plagsomt, spesielt viss ein har tenkt å berre bruke litt av boksen om gongen :sad: .

Mitt lokk var ikke sånn, denne har jeg åpnet og lukket flere ganger.

Hei folkens...

Vil bare si (som maler) at mye er bra, og mye er dårlig... Vedheft har mest med forarbeid å gjøre.

Det største problem som maler kan være hvilket produkt å bruke. Og som dere her også opplever, er det mye å velge mellom. Og det er fordi det er mye som er bra. Mye som fungerer her.

Men har noen av dere vurdert evt å bruke gulvbelegg? I motorrom osv. Kjøp noe som er homogent, dvs ikke kjøp noe som kun har et tynt lag av beskyttende flate/belegg. Når det ser for skittent ut, så bare bytter du belegg. Kan festes med lim som ikke fester alt for godt. Og det er faktisk billigere enn maling ville jeg tro. Og selvsagt fåes i alle farger / mønstre.

Motorrom så fungerer mye. Men man kan ikke sammenlikne tokomponent maling, og andre typer. Benga er en alcyd maling, evt poly-alcyd. Til dere som sverger til epoxi er ikke alltid dette best. Det krever som regel optimalt forarbeid. Tokomp holder stort sett lenger enn malinger ala Benga. Men jeg foretrekker Bengalac av fler grunner: at jeg må male oftere gir meg mulighet til å få oversikt over tilstanden området jeg maler på er i, og som regel med oftere behandling jo finere overflate. Møkka vil heller aldri sitte flere år, før det igjen må gjøres noe. Og mest av alt, jeg har alltid benga tilgjengelig i garasjen. Viktigere for meg å bruke minnst mulig tid på det. Da blir det sjelden noe "ork" for meg.

Men jeg er vel i andres øyne små-gal når det kommer til finish. Jeg klarer ikke flater som trenger maling/sparkel, teak som trenger olje, eller annet treverk som trenger noe lakk..

Nå skal jeg kjøpe sprøyteutstyr, så nå kommer jeg sikkert henge meg opp i penselstrøk, ujevn inntrenging i tre. Og til slutt selge båten for at det blir for lite å gjøre på den :D

Joda, Vannvidd jeg har full forståelse for ditt problem, men det er jo for galt at du skal bli nødt til å kvitte deg med en ellers utmerket båt som Expessen er. Nei jeg sier; behold Expressen og la arbeidslysten få spillerom på båten min :cool: ! Skal garantere deg at du ikke synes det blir for lite å gjøre på en stund :lol:

Redigert av hallaron (see edit history)

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

• 2 uker senere...

å si hvor mye den skal tynnes, er vel umulig. Det er det temperatur osv som bestemmer. Mener de fleste "proffer" bruker en slags " trakt med målebeger" og ser hvor raskt fludiummet som skal sprøytes renner gjennom....

Med den varmen vi har nå om dagen, tror jeg det er spent umulig å sprøyte denne utendørs i plasttelt el.l i alle fall. Har en følelse av at " pot-life" var relativt kort, selv med korrekt blandeforhold. ( for ikke å snakke om da jeg blandet 1:2 ved en feiltagelse, kosten satt fast i underlaget, og blandebegeret tok nesten fyr...

Suzuki

No boat needed..

Ser ut som om de fleste er på sjøen nå

Det forklarer jo ein del. Har dei siste dagane sett trådar med 0 innlegg i som det ellers på året hadde vore 30 innlegg i. :lol:

Men tilbake til TopCoat. Her har du ein tråd som handlar om det same som din. Håper du får litt svar der.

https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=21657

"Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær"

my_ads.gif

• 8 måneder senere...

Fikk selv et fint resultat med Biltemas grunning og topcoat, men "mohair"-rullene som Biltema anbefaler er det tryggest å styre unna. Den to-komponente smørja får rullene til å gå i oppløsning, og de legger fra seg store dotter med pels. Bruk heller et par tiere ekstra og kjøp Jotuns ruller el. liknende.

Er det forresten mulig og åpne lokket på herderen til Biltema ? Har selv måttet stikke hull på alle de tre boksene jeg har brukt....

• 2 måneder senere...
Sitter her og skal bestille lakk til båten min, fikk nettop et tips om at biltema hadde billige topcoater

Topcoat fra Biltema

1 liter topcoat til 189,-

Dette er halv pris i forhold til jotuns Hardtop.

noen som har erfaringer med disse produktene?

Har tenkt å male den gamle rangien'n min selv med kost, og det virker som om Biltnma topcoat- tar siste stikk. Den tåler selv overlakkering med klarlakk, som er nødvendig fpr å få forseglet bokstavene.

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...