Panasync Svart 19.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2006 Boksen min var sånn og. Det er jo veldig plagsomt, spesielt viss ein har tenkt å berre bruke litt av boksen om gongen . Det var også tilfelle på min Jotun topcoat, så det kan skje me alle, ikke bare biltema Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 19.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2006 nåja, et brukt taco, syltetøy eller sursøte agurker-glass, er vel dugandes til å oppbevare en rest herder eller tre ? Holde dette unna ungene, varer det lenge ( nok ) for meg. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Tore B Svart 19.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2006 Jeg sandblåste og behandlet fribordet på stålbåten med de nevte produkter fra Biltema, so far so good. Sitér dette innlegget Link to post
o.b.lix Svart 19.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2006 Det eneste jeg misslikte var at lokket på herderen satt så fast at det måtte ødelegges og skrelles av med en tang for å få åpnet boksen. Boksen min var sånn og. Det er jo veldig plagsomt, spesielt viss ein har tenkt å berre bruke litt av boksen om gongen . Mitt lokk var ikke sånn, denne har jeg åpnet og lukket flere ganger. Sitér dette innlegget Link to post
Vannvidd Svart 19.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2006 Hei folkens... Vil bare si (som maler) at mye er bra, og mye er dårlig... Vedheft har mest med forarbeid å gjøre. Det største problem som maler kan være hvilket produkt å bruke. Og som dere her også opplever, er det mye å velge mellom. Og det er fordi det er mye som er bra. Mye som fungerer her. Men har noen av dere vurdert evt å bruke gulvbelegg? I motorrom osv. Kjøp noe som er homogent, dvs ikke kjøp noe som kun har et tynt lag av beskyttende flate/belegg. Når det ser for skittent ut, så bare bytter du belegg. Kan festes med lim som ikke fester alt for godt. Og det er faktisk billigere enn maling ville jeg tro. Og selvsagt fåes i alle farger / mønstre. Motorrom så fungerer mye. Men man kan ikke sammenlikne tokomponent maling, og andre typer. Benga er en alcyd maling, evt poly-alcyd. Til dere som sverger til epoxi er ikke alltid dette best. Det krever som regel optimalt forarbeid. Tokomp holder stort sett lenger enn malinger ala Benga. Men jeg foretrekker Bengalac av fler grunner: at jeg må male oftere gir meg mulighet til å få oversikt over tilstanden området jeg maler på er i, og som regel med oftere behandling jo finere overflate. Møkka vil heller aldri sitte flere år, før det igjen må gjøres noe. Og mest av alt, jeg har alltid benga tilgjengelig i garasjen. Viktigere for meg å bruke minnst mulig tid på det. Da blir det sjelden noe "ork" for meg. Men jeg er vel i andres øyne små-gal når det kommer til finish. Jeg klarer ikke flater som trenger maling/sparkel, teak som trenger olje, eller annet treverk som trenger noe lakk.. Nå skal jeg kjøpe sprøyteutstyr, så nå kommer jeg sikkert henge meg opp i penselstrøk, ujevn inntrenging i tre. Og til slutt selge båten for at det blir for lite å gjøre på den :D Sitér dette innlegget Link to post
Hallaron Svart 19.Juni.2006 Link til dette innlegget Svart 19.Juni.2006 (redigert) Joda, Vannvidd jeg har full forståelse for ditt problem, men det er jo for galt at du skal bli nødt til å kvitte deg med en ellers utmerket båt som Expessen er. Nei jeg sier; behold Expressen og la arbeidslysten få spillerom på båten min ! Skal garantere deg at du ikke synes det blir for lite å gjøre på en stund Redigert 19.Juni.2006 av hallaron (see edit history) Sitér dette innlegget Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005. Link to post
Fjøslukt Svart 2.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2006 Ser at Biltema selger Topcoat og kan brukes som lakk på bil. Skal lakkere båten, noen som vet/erfaringer med Biltemas Topcoat og hvor mye skal den evnt blandes/tynnes før sprøyting? Vet at det er 4:1 base/hærder, men står ikke noe om hvor mye den skal tynnes... Link: http://www.biltema.no/products/produ...iItemId=104650 Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 2.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2006 Ser ut som om de fleste er på sjøen nå, men du finner endel ved å søke på "+biltema +topcoat". (Uten anførselstegn) Kan imidlertid ikke huske at det har vært noe snakk om sprøyting. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 2.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 2.Juli.2006 å si hvor mye den skal tynnes, er vel umulig. Det er det temperatur osv som bestemmer. Mener de fleste "proffer" bruker en slags " trakt med målebeger" og ser hvor raskt fludiummet som skal sprøytes renner gjennom.... Med den varmen vi har nå om dagen, tror jeg det er spent umulig å sprøyte denne utendørs i plasttelt el.l i alle fall. Har en følelse av at " pot-life" var relativt kort, selv med korrekt blandeforhold. ( for ikke å snakke om da jeg blandet 1:2 ved en feiltagelse, kosten satt fast i underlaget, og blandebegeret tok nesten fyr... Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Sinten Svart 3.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2006 Ser ut som om de fleste er på sjøen nåDet forklarer jo ein del. Har dei siste dagane sett trådar med 0 innlegg i som det ellers på året hadde vore 30 innlegg i. Men tilbake til TopCoat. Her har du ein tråd som handlar om det same som din. Håper du får litt svar der. https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=21657 Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
OT-flyktning Svart 3.Juli.2006 Link til dette innlegget Svart 3.Juli.2006 Slår likegodt trådene sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Suzuki Svart 29.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2007 svarte ¤#"X¤&& ble konklusjonen når jeg oppdaget at Biltema Toppcoat kokte opp når jeg påførte den oppå grunningen i samme serie. Lurer egentlig på hvorfor ? Ikke var den grå heller, selv om det sto " grå " på boksen. Var heller beige i fargen. Biltema altså Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Sinten Svart 29.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2007 Det ironiske er at eg har ikkje grunna når eg har brukt denne, og det funka heilt fint. Snakk om å bli belønna for latskap Er du sikker på at grunninga var herda nok før du påførte "topcoaten"? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Suzuki Svart 29.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2007 Er du sikker på at grunninga var herda nok før du påførte "topcoaten"? Selvsagt. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Sinten Svart 29.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2007 Hmm... Biltema er merkelige greier. Men korleis ser resultatet ut no då? Må du gjere alt om igjen? Sitér dette innlegget "Hadde gud ment at det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plast trær" Link to post
Suzuki Svart 29.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2007 det ser ut til å årne seg. Mulig jeg må ta om igjen et lite felt. Nå gjenstår bare utfordingen med at den grå toppcoaten var beige. Suzuki Sitér dette innlegget No boat needed.. Link to post
Falk Svart 29.Mars.2007 Link til dette innlegget Svart 29.Mars.2007 Fikk selv et fint resultat med Biltemas grunning og topcoat, men "mohair"-rullene som Biltema anbefaler er det tryggest å styre unna. Den to-komponente smørja får rullene til å gå i oppløsning, og de legger fra seg store dotter med pels. Bruk heller et par tiere ekstra og kjøp Jotuns ruller el. liknende. Er det forresten mulig og åpne lokket på herderen til Biltema ? Har selv måttet stikke hull på alle de tre boksene jeg har brukt.... Sitér dette innlegget Link to post
Harry Hare Svart 22.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2007 Sitter her og skal bestille lakk til båten min, fikk nettop et tips om at biltema hadde billige topcoater Topcoat fra Biltema 1 liter topcoat til 189,- Dette er halv pris i forhold til jotuns Hardtop. noen som har erfaringer med disse produktene? Har tenkt å male den gamle rangien'n min selv med kost, og det virker som om Biltnma topcoat- tar siste stikk. Den tåler selv overlakkering med klarlakk, som er nødvendig fpr å få forseglet bokstavene. Sitér dette innlegget Link to post
Selco18 Svart 23.Juni.2007 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2007 Ser tidligere i inlegget noen som nevnte bengalakk!!! Styr unna dette om det noen gang skal lakkeres over for den reagerer voldsomt med annen lakk, og jeg tror ikke polyesteren i glassfiberen eller gelcoaten liker begalakk heller. Bruk for eks hempel lightprimer etter anvisning med evt to-komponent lakk oppå ved lakkering Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Løfter denne tråden litt eg. Det som begynte med en kjapp tur på land for vask og olje bytting, har utviklet seg veldig. Båten er snart ferdig slipt ned, og biltemas "topcoat" er kjøpt inn, planen er å rulle dette på med rulle anbefalt og handlet av billakk forhandler. Planen er å lakke/male imorgen Sitér dette innlegget Link to post
tb55 Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Og vi venter sef. i spenning på bilder fra det ferdige resultatet......... Sitér dette innlegget Link to post
slogmåken Svart 8.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Juni.2010 Brukte selv produkter fra biltema i vinter da jeg pusset opp en askeladd 14, både inn og utvendig. Pusset ned, grunnet og malte med topcoat, resultatet ble veldig bra, og båten har allerede hatt garn, ruser og unger ombord uten at noen forringelse.Fortsatt er den blank og fin uten avskallinger e.l. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordland Svart 10.Juni.2010 Link til dette innlegget Svart 10.Juni.2010 (redigert) Her er noen bilder fra Biltemas "topcoat" Da jeg verken har tolmodighet, øye for detaljer eller tid, så er det ikkje lagt veldig mye jobb i grunnarbeidet... gammal båt:) Får se når eg kommer hjem fra sjøen om eg går over båten med maskin og rubber den litt før polering. Redigert 10.Juni.2010 av Fjord21dc (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.