hanse42 Startet 26.Mai.2006 Del på Facebook Startet 26.Mai.2006 Hei, Har fundert litt på hvordan jeg skal løse den ulempen det er å ha VHF inne når man selv sitter i cockpit. Ved seiling fungerer det greit, da hører jeg om det skjer ting på radioen, men ved motorkjøring blir dette umulig. En løsning jeg så for meg var å sette en ekstern høytaler, helst med mic, i cockpiten, men skulle gjerne hatt inspill på denne idéen. Er dette brukbar plan, eller kan problemet løses bedre på andre måter ? Sitér dette innlegget Link to post
GeirT Svart 26.Mai.2006 Del på Facebook Svart 26.Mai.2006 Jeg hadde behov for det samme. Solgte gamle VHF'en og har byttet til Navman 7110, som er en fin billig løsning og som har de funksjonene jeg ønsker. Den har hovedapparat med håndmic som er montert ved kartbordet. Håndsett som har LCD display og full betjening av VHF'en inkl. DSC plugges i vær-tett kontakt i cockpit. Høyttaler er montert samme sted. Både hovedapparat og håndsetter vanntette (IP67). Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
hanse42 Svart 26.Mai.2006 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mai.2006 Hei, Glimrende! Akkurat noe slikt jeg så for meg. Takker for tipset. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 29.Mai.2006 Del på Facebook Svart 29.Mai.2006 GeirT: Jeg har spurt både forhandler og andre båteiere om det er mulig å skru volumet ned på hovedapparatet samtidig som det er vanlig lydstyrke i cockpit. Ingen har kunnet gi meg et overbevisende svar. Kan du bekrefte dette? Altså at ikke hovedapparatet virker som volum-master for håndsettet. Kjekt når frivakta skal sove. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
GeirT Svart 29.Mai.2006 Del på Facebook Svart 29.Mai.2006 Kan du bekrefte dette? Altså at ikke hovedapparatet virker som volum-master for håndsettet.Regner med at den nye kommer i posten imorgen.Så jeg kan ikke bekrefte dette 100% - før jeg har testet det. Men ifølge manualen, skal volumknappene fungere uavhengig av hverandre. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
GeirT Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 Kan du bekrefte dette?Fikk testet VHF'en idag. Joda, det funker som det skal. Volum på hovedapparat og håndsett virker uavhengig av hverandre. NB! Lyden i ekstern høyttaler styres av volumknapp på hovedapparat. Men det er god guffe i håndsettet, så utendørs høyttaler trengs ikke. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Herman Svart 31.Mai.2006 Del på Facebook Svart 31.Mai.2006 Hvis jeg skjønner deg riktig har du både ekstra håndsett (m/høyttaler) og i tillegg ekstra separat høytaler ute. Volumet i håndsettet styres individuelt, mens lyden i den ekstra høyttaleren styres fra hovedapparatet. Det var jo gode nyheter. Jeg får vel ønske meg en slik. Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
GeirT Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Jeg får vel ønske meg en slik.Belag deg på lang ventetid fra leverandør. Hos Pronav (importør) snakket de om tidligst leveranse i juni/juli. Jeg var heldig å finne tak i ett eksemplar hos en forhandler i Trondheim. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Gunga Din Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 Icom har ju sin Commandmic som passer til M402 M502 o M602 men om Lars_Hermans spm, om man kan ha tyst nere i båten o bare lyd i cockpit vet jag ikke! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
GeirT Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 men om Lars_Hermans spm, om man kan ha tyst nere i båten o bare lyd i cockpit vet jag ikke! Håndsettet ser heller ikke ut til å ha DSC funksjoner. Dumt å måtte gå inn å betjene stasjonen om man blir anropt vha. DSC. Geir Sitér dette innlegget Geir Link to post
Gunga Din Svart 1.Juni.2006 Del på Facebook Svart 1.Juni.2006 (redigert) nej det er riktigt handsettet har ikke DSC........ http://www.icomamerica.com/products/marine/hm127/ men jag ser inte riktigt nyttan av DSC "mitt i natten oppe i cockpit",.......... det er ju bare för rorsman på nattsegling skall kunna ropa opp någon båt/fartyg som kansje kommer för nära........annars önskar man ju största möjliga tystnad ombord när besättningen ligger o sover! (har ikke själv denne radion men lurer på o kjöpe den!) Redigert 1.Juni.2006 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.