Jump to content

Hydraulisk styring på Rana 530?


beertrip

Recommended Posts

Hei!

Jeg tror denne tegningen er rett--- men; jeg husker dette ikke, og kan pt ikke gå å se på min båt. Husker at jeg stusset litt over noe som virket ulogisk da jeg monterte min pumpe. Du kan jo kappe kablene like lange og ta ut slakken inne i scandekket for dermed å kunne bytte om på fittingsene på selve sylinderen hvis du skulle bomme.

 

Du har nå fått løftet "hornene" og sylinder maksimalt i mot motor. Jeg er redd det blir for dårlig plass for hornene og sylinderender når du tilter. Her må det tenkes lurt.... Se om du kan komme i mål med å heve motoren 2 hull på akterspeilet hvis det bare er litegrann plass som mangler. Av bildene ser det ut som om kavitasjonsplata ligger litt under flukt mot bunnlinjen. Ellers syns jeg det ser greit ut, pass på å få på en glatt skive mellom mutter og ratt. :smiley:

 

P.S -Hvorfor står ikke turtelleren din på null? :confused:

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Ja det er jo ikke værre enn å bytte om.

Nå hadde seatronic lagt ved 4 stk syrefaste vanlige slangeklemmer,så det er jo bare å ta av slangen og bytte. Tror faktisk jeg får nok plass til å tilte motoren (skal prøve i morgen)

Det jeg er litt engstelig for er om skruen i midten vil ta i sylinderen når jeg tilter (selv om jeg kutter denne) ? se siste bildet

Måtte ta ut slangene i framkant av brynnen for å få minst mulig belastning på niplene. Har god slakk så det er ikke noe problem.

Det med turtelleren lurte jeg også på. Selger er en god kamerat av meg,og jeg husker da han kjøpte denne motoren (brukt i fjor) at han lurte på det samme.

Kontaktet da mercuryforhandler og de sa at turtelleren stemmer når den får strøm. (Noe som stemmer) :rolleyes:

Fikk også hydraulikk olje i kveld,så da spørs det om ikke jeg får testet ut styringa i morgen.

Mvh beertrip

Link to post

Nei, det med skruen tror jeg går bra. - Du kan jo bare sette på 12V på motoren å prøve tilten med en gang, litt spennende dette....

 

Forresten; veldig godt tips det med å surre gjengene med ståltråd før tanga ble brukt - dro ned i "furtebua" og testet det ut i går kveld... :flag:

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Hei

Har da fått testet tilten og .... :flag::flag::flag::cheers:

God plass :rolleyes::wink:

Trodde jeg skulle få en med meg å luftet styringa,men må nok vente til seine kvelden eller morgendagen.

Her er et bilde som viser hvor jeg tar ut hydraulikkslangene

Bilde

Lurer på en ting (eller to)

først det er en kabel som kommer fra turteller og som går inn i en 5 pins kontakt på gass/gearhendel. Det er greit med den 5 pins kontakten,men det er en brun tynn kabel som kommer ut også. Hva skal denne gå til? (se bildet)

Bilde

Bak på motor er det også to ledninger "ledig" (Hvis jeg ikke husker feil så er disse brun og mørkebrun/sort) se til venstre i bildet.

Hvor skal disse? event hva er disse til?

Bilde

Mvh beertrip

Link to post

Huffameg, du er nå jammen uheldig også :nonod: Var lekkasjen i overgang stempel/sylinder, eller mellom yttekant sylinderrør/føringsflens? Har du fått noe tilbakemelding i fra Seatronic? -Trakk du forresten stempelstanga flere ganger frem og tilbake tørr? - og hvilken olje benyttet du?

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Hei

Det lekker i overgangen mellom stempel og sylinder.

Jeg trakk ikke stempelstanga tørr fram og tilbake.(annet enn å midtstille under montering da sylinderen sto til ene siden da jeg fikk den)

Jeg bruker nå esso ATF D-3 oljen tilsvarende dexron III

Har ikke snakket med seatronic,skal gjøre det i morgen tidlig

Mvh beertrip

Redigert av beertrip (see edit history)
Link to post

Hei!

Snakket akkurat med Belamarin, som er en annen importør av LS. Det er angitt en viskositet på maks 22 på styringen. De anbefaler DXII til sine kunder, så ingen kan si noe på ditt valg av olje vil jeg tro. Men nå har Seatronic send en ny sylinder, så da er vel saken iorden vil jeg håpe...

 

Edit; Hjemmesiden til LS sier anbefalt SAE 22 eller DX III

Redigert av rago63 (see edit history)

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post

Hei

Takker for svar.

Har en kamerat som var å søkte etter rett olje i Hammerfest.

Det eneste han fant var denne esso ATP D-3

Finner ikke noe om viskositet på denne flasken med olje,men det var den som ble anbefalt.

Ja det var en hyggelig samtale med seatronic,og de skulle sende ny sylinder.

Trenger heldigvis ikke å ta av motor for å skifte,tar bare løs fra akselen og lar "hornene" sitte på motoren.

Håper bare posten får den fort oppover,men så heldig som jeg er så er den nok ikke her før etter helgen :nonod:

 

EDIT: ser nå nede på side 10 på denne linken fra LS:

pdf fr LS pompes

Her står følgende: We recomend oil type DEXRON III or oil viscosity ISO 22

Så da burde det jo være rett

Mvh beertrip

Redigert av beertrip (see edit history)
Link to post
  • 10 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...