bph Startet 26.August.2003 Link til dette innlegget Startet 26.August.2003 Sjøfartsdirektoratet: Vil innføre alkoholforbud til sjøs Norske sjøfartsmyndigheter ønsker å innføre totalt alkoholforbud for fiskere, sjøfolk og kapteiner på lasteskip. Årsaken er dagens regler somgjør det mulig å seile med en promille på 1,5 uten at vedkommende vil bli dømt etter en ulykke. les resten på :http://www.boarding.no/art.asp?id=8933 Tenk på alle de som da må på "avrusing". men ellers er det på tide det blir en promillegrense på båter over 15 meter også. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 26.August.2003 Link til dette innlegget Svart 26.August.2003 Dette må da være fornuftig....... Sitér dette innlegget Link to post
torerikb Svart 26.August.2003 Link til dette innlegget Svart 26.August.2003 Støtter forslaget! Ankerdram er en ting, men når du er underveis, både i yrke og fritid kan du ikke tillate deg å være påvirket av rusmidler. Sitér dette innlegget Link to post
Frank v. Svart 26.August.2003 Link til dette innlegget Svart 26.August.2003 Greit nok med forbud på store fartøyer mht promille,men jeg for min del synes det er greit med en kjørepils når man forflytter seg i varmen. Man skal da få kose seg!!!!!Kunne ikke tengt meg å vært foruten...Samme hvor mye forbud det blir,skal ingen få ta i fra meg den kosen,det er helt sikkert. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 26.August.2003 Link til dette innlegget Svart 26.August.2003 .....,men jeg for min del synes det er greit med en kjørepils når man forflytter seg i varmen. Men kjørepilsen kan du vel ta dersom du må, uten å overstige 0,8 grensa som fortsatt vil gjelde for mindre fritidsbåter. Men det må kanskje ikke bli en kjørepils så ofte som dette: Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 26.August.2003 Link til dette innlegget Svart 26.August.2003 Hørte litt på radioen i dag hvor en fra Sjøfartsdirektoratet ble intervjuet. Direktoratet har ønske om å få utrede saken. Man skal ikke se bort fra at de vil ta for seg bestemmelser for *alt som flyte kan*. :diving Derfor tror jeg man bør avvente hurra-rop, innretningen kan bli annerledes enn mange tenker seg. Ellers er jeg nok av den formening at det ikke er bra at man faktisk kan føre et stort fartøy uten å bli rammet av loven med promille oppunder 1,5 %. Sitér dette innlegget Link to post
jada Svart 26.August.2003 Link til dette innlegget Svart 26.August.2003 Man skal ikke se bort fra at de vil ta for seg bestemmelser for *alt som flyte kan. Derfor tror jeg man bør avvente hurra-rop, innretningen kan bli annerledes enn mange tenker seg. Har ikke noe tro på 0-grense for småbåtførere. Mitt utgangspunkt er vel at en ikke skal kombinere alkohol og føring av motoriserte fremkomstmidler, enten det er båt, bil eller andre ting, men det er jo ikke kjørepilsen i snekka som er så farlig. Det er jo når det begynner å gå fort at en etter min mening må holde seg edru Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 26.August.2003 Link til dette innlegget Svart 26.August.2003 Har ikke noe tro på 0-grense for småbåtførere. Mitt utgangspunkt er vel at en ikke skal kombinere alkohol og føring av motoriserte fremkomstmidler, enten det er båt, bil eller andre ting, men det er jo ikke kjørepilsen i snekka som er så farlig. Det er jo når det begynner å gå fort at en etter min mening må holde seg edru Er jo enig med deg om at slik bør det være. Men duverden, duverden. Etter hva jeg har hørt var det engang et forslag fra direktoratet om at man i småbåt skulle ha vest på hele tiden, uansett. Dette argumenterte KNBF i mot og fikk gehør for, heldigvis! ...... so what to come remains to be seen .... Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 26.August.2003 Link til dette innlegget Svart 26.August.2003 Heisan! Barre sånn for ordens skyld; justisminister Dørum har klart sagt at det ikke er noe ønske i regjeringen om å endre den nåværende 0,8 promillegrensen for førere av fritidsbåter. Denne grensen er vedtatt i Stortinget og en eventuell endring må derfor opp til ny behandling i Stortinget. Selv Kristelig Folkeparti stemte i sin tid for 0,8! I tillegg ble det vedtatt i Stortinget et nødvergeretten skulle tolkes mer liberalt på sjøen enn på land. Av og til kan politikerne være fornuftige, selv når det gjelder promille, med god hjelp fra KNBF...i all ubeskjedenhet. Dette bare for å gi litt bakgrunnsinformasjon slik at dere ikke behøver å diskutere "pavens skjegg"... Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
PanPan Svart 26.August.2003 Link til dette innlegget Svart 26.August.2003 Dette bare for å gi litt bakgrunnsinformasjon slik at dere ikke behøver å diskutere "pavens skjegg"... Pavens skjegg kan vi ta en titt på når det vises frem, akkurat det er også mitt poeng! Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 27.August.2003 Link til dette innlegget Svart 27.August.2003 Promillelov på sjøen er en lov som ikke er mulig å håndheve, og som skaper lovbrytere! Det finnes lovverk som gjør at politiet kan gripe inn ved uansvarlig oppførsel til sjøs, uten å benytte noen promillelov. Det er grenser for hvor mye skade man kan gjøre på andre med en snekke som går i 5knop! Og enten det går i 5 eller 30 knop så har politiet full mulighet til å gripe inn hvis man ikke er skikket til å føre båten på en ansvarlig måte. Jeg anser ikke at man er noen fare for omgivelsene ved å dorge rundt i 2-3 knop med en sixpack som selskap, det tror jeg heller ikke politiet gjør, men slik det er nå så er de forpliktet til å gripe inn. Det er jo bare for dumt å bruke ressurser på slikt! Overformynderi! Sitér dette innlegget Link to post
Regent Svart 27.August.2003 Link til dette innlegget Svart 27.August.2003 Kan ikke se problemet med att nyttetrafikken blir underlagt en begrensning når det gjelder alkohol til sjøss. Jobber selv på passasjerbåt og har ikke problem med å innordne meg lov om pliktmessig avhold. Foe en gangs skyld kan jeg ikke se att det skulle innskrenke vår livsnytelse i småbåt. det må vel også kunne vises til episoden med han som seilte under Varoddbroa for noen år siden der han fikk bot for uaktsom navigering og ingen ting for 1,2 i promille(så vidt jeg husker). Ha en strålende kveld på land og sjø Sitér dette innlegget Hei og hå Regent Link to post
jkirkebo Svart 27.August.2003 Link til dette innlegget Svart 27.August.2003 Er jo enig med deg om at slik bør det være. Men duverden, duverden. Etter hva jeg har hørt var det engang et forslag fra direktoratet om at man i småbåt skulle ha vest på hele tiden, uansett. Dette argumenterte KNBF i mot og fikk gehør for, heldigvis! Synes det høres ut som et godt forslag, om man begrenser det noe. F.eks underveis, ved opphold utendørs i planende båter under 25 fot elns. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 27.August.2003 Link til dette innlegget Svart 27.August.2003 Synes det høres ut som et godt forslag, om man begrenser det noe. F.eks underveis, ved opphold utendørs i planende båter under 25 fot elns. Det blir for dumt å legge restriksjoner på slike ting! Man må gå ut fra at folk er i stand til å vurdere sånt selv. Ellers kan man liksågodt påby vest under bading og surfing osv også. Det er en kalkulert risiko å la være å bruke vest i båt, akkurat som hvis man stuper fra ett høyt fjell eller legger på svøm langt fra land. Skal det også forbys..? Det nytter ikke å leke barnehage overalt!! :nono: Sitér dette innlegget Link to post
jkirkebo Svart 27.August.2003 Link til dette innlegget Svart 27.August.2003 Det blir for dumt å legge restriksjoner på slike ting! Man må gå ut fra at folk er i stand til å vurdere sånt selv. Ellers kan man liksågodt påby vest under bading og surfing osv også. Det er en kalkulert risiko å la være å bruke vest i båt, akkurat som hvis man stuper fra ett høyt fjell eller legger på svøm langt fra land. Skal det også forbys..? Det nytter ikke å leke barnehage overalt!! :nono: Så du mener f.eks det er dumt med påbud om bruk av sikkerhetsbelter i bil ? En ganske sammenlignbar sak spør du meg. At folk ikke er i stand til å vurdere slikt selv får vi massevis av eksempler på hver eneste sommer. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 27.August.2003 Link til dette innlegget Svart 27.August.2003 Så du mener f.eks det er dumt med påbud om bruk av sikkerhetsbelter i bil ? En ganske sammenlignbar sak spør du meg. At folk ikke er i stand til å vurdere slikt selv får vi massevis av eksempler på hver eneste sommer. Nei, for all del, sikkerhetsbelte er greit å ha! Men det er ikke på langt nær like farlig å kjøre båt uten vest som bil uten belte! Dessuten blir man ikke noen utgiftspost for samfunnet om man går i vannet uten vest, enten overlever man, eller så gjør man det ikke. Satt på spissen.. Men jeg synes ihvertfall det er greit å ha valget selv. På en varm sommerdag i skjærgårdsjeepen innaskjærs bruker jeg ikke vest. Når jeg er ute i havgapet på jakt eller fiske på vinteren er det en selvfølge med vest! Sitér dette innlegget Link to post
jkirkebo Svart 27.August.2003 Link til dette innlegget Svart 27.August.2003 Nei, for all del, sikkerhetsbelte er greit å ha! Men det er ikke på langt nær like farlig å kjøre båt uten vest som bil uten belte! Dessuten blir man ikke noen utgiftspost for samfunnet om man går i vannet uten vest, enten overlever man, eller så gjør man det ikke. Satt på spissen.. Men jeg synes ihvertfall det er greit å ha valget selv. På en varm sommerdag i skjærgårdsjeepen innaskjærs bruker jeg ikke vest. Når jeg er ute i havgapet på jakt eller fiske på vinteren er det en selvfølge med vest! Det er beregnet at hver trakfikkdød koster samfunnet 19 millioner kroner, tror neppe drukningsulykker er vesentlig annerledes slik. Synes du det blir varmt med vest så må vel en oppblåsbar være saken. Tror faren er vel så stor innaskjærs bl.a pga. trafikkmengde (kollisjoner) og mer urent farvann. Sitér dette innlegget Link to post
klikk Svart 27.August.2003 Link til dette innlegget Svart 27.August.2003 Det er beregnet at hver trakfikkdød koster samfunnet 19 millioner kroner, tror neppe drukningsulykker er vesentlig annerledes slik. Synes du det blir varmt med vest så må vel en oppblåsbar være saken. Tror faren er vel så stor innaskjærs bl.a pga. trafikkmengde (kollisjoner) og mer urent farvann. De 19 millionene tror jeg dreier seg om hvor mye penger det koster staten å fø opp en person, og som de ikke får noe "avkastning" i form av skatt fra.. eller noe slikt. Kanskje staten er villig til å sponse meg med ett par mill mot at jeg bruker vest Jaja, samme det. Jo, jeg bruker oppblåsbar vest, når jeg ser behovet for å ha på vest. Men poenget er at jeg vil ta nødvendige forhåndsregler selv, ikke få tredd regler over huet av lover som grer alle over en og samme kam. Det er jo hakke meg helt idiotisk å krabbe opp i båten etter ett bad ute i havgapet for så å ta på seg vesten og kjøre videre..! Å påstå at det er uansvarlig å kjøre åpen båt uten vest på rolige dager synes jeg er feil! Vil påstå at f.eks. dødmannsknapp er langt viktigere enn å ha på seg svømmevest! Så lenge man kan svømme skikkelig så er det ikke noe problem å ramle i vannet uten vest, og blir man slått bevistløs så er det ikke noe annet enn skikkelige HellyHansen redningsvester som hjelper! Og hvis båten synker, ja så får man ta på seg vesten som ligger under benken for sikkerhets skyld og svømme til land da. :diving Sitér dette innlegget Link to post
jkirkebo Svart 28.August.2003 Link til dette innlegget Svart 28.August.2003 De 19 millionene tror jeg dreier seg om hvor mye penger det koster staten å fø opp en person, og som de ikke får noe "avkastning" i form av skatt fra.. eller noe slikt. Kanskje staten er villig til å sponse meg med ett par mill mot at jeg bruker vest Jaja, samme det. Jo, jeg bruker oppblåsbar vest, når jeg ser behovet for å ha på vest. Men poenget er at jeg vil ta nødvendige forhåndsregler selv, ikke få tredd regler over huet av lover som grer alle over en og samme kam. Det er jo hakke meg helt idiotisk å krabbe opp i båten etter ett bad ute i havgapet for så å ta på seg vesten og kjøre videre..! Å påstå at det er uansvarlig å kjøre åpen båt uten vest på rolige dager synes jeg er feil! Vil påstå at f.eks. dødmannsknapp er langt viktigere enn å ha på seg svømmevest! Så lenge man kan svømme skikkelig så er det ikke noe problem å ramle i vannet uten vest, og blir man slått bevistløs så er det ikke noe annet enn skikkelige HellyHansen redningsvester som hjelper! Og hvis båten synker, ja så får man ta på seg vesten som ligger under benken for sikkerhets skyld og svømme til land da. :diving Kan til dels være noe enig med deg der, men det er på siden av poenget. Eksempelets makt er stor. Og problemet består f.eks av båter fulle av ungdommer "på tur". Da er det gjerne ikke så "tøft" å være den første til å ta på seg vest. Ved et påbud blir dette mye lettere. Samme gjelder bruk av hjelm i slalombakker. Selv om mange sikkert kunne tenkt seg å bruke det lar de være for ikke å bli sett på som snåle. Om alle bruker hjelm (selv om noen sikkert ikke trenger det like mye som andre) blir det en helt naturlig sak for alle å bruke det. Da mener jeg det er et lite offer at alle _må_ bruke det. Sitér dette innlegget Link to post
PanPan Svart 28.August.2003 Link til dette innlegget Svart 28.August.2003 Kan ikke denne debatten om vestpåbud eller ikke tas til egen tråd? Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 29.August.2003 Link til dette innlegget Svart 29.August.2003 Etter mitt syn viser disse artiklene tydelig hvorfor en klar promillegrense kan være på sin plass. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...rticleID=614112 http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article179186 http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article179249 På meg virker denslag lite betryggende - og det er ikke et isolert HSD-fenomen! mvh Poseidon Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
klikk Svart 29.August.2003 Link til dette innlegget Svart 29.August.2003 Etter mitt syn viser disse artiklene tydelig hvorfor en klar promillegrense kan være på sin plass. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...rticleID=614112 http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article179186 http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article179249 På meg virker denslag lite betryggende - og det er ikke et isolert HSD-fenomen! mvh Poseidon Fullstendig enig! Men hva er det HSD driver med?? De må jo være fullstendig nedsnødde som ikke klarer å skjerpe seg..!? Sitér dette innlegget Link to post
Lijanka Svart 29.August.2003 Link til dette innlegget Svart 29.August.2003 Dessverre så må nok regler til. Slike saker som dette gjør meg bare mer overbevist om at klare promillegrenser, obligatorisk opplæring etc. er et nødvendig "onde". De aller fleste av oss båtfolk har de riktige holdninger og kunnskaper, men dessverre så er det dem som ikke har det... Vi har klare regler på veien og i luften - hvorfor ikke på sjøen? Hadde vi følt oss mer frie dersom vi fikk mer "fri flyt" på veien (dette er argumentasjonen for sjøen...)?? Men vi har vel diskutert dette før... Jeg blir uansett sterkere og sterkere i min overbevisning (dessverre!). Sitér dette innlegget Link to post
Syvert Svart 29.August.2003 Link til dette innlegget Svart 29.August.2003 Så du mener f.eks det er dumt med påbud om bruk av sikkerhetsbelter i bil ? En ganske sammenlignbar sak spør du meg.Heisan folkens Det er kanskje en fordel med en smule "edruelighet" også når det gjelder flyteplagg (selv om tråden egentlig gjelder promille). Det er ca. 400.000 fritidsbåter i Norge som er større en 4,5 meter. Det skjer ca. 30 drukningsulykker fra fritidsbåter pr. år! Ca. halvparten av disse hadde flyteplagg på seg. Det er selvfølgelig 30 for mange, men dog allikevel.... Til tross for sikkerhetsbelter skjer det hundretalls dødsulykker i trafikken. Det er vel ingen rimelighet i at det samlede båtfolket skal påtvinges å ha på seg flyteplagg i 30 graders varme på flatt hav for å bidra til å redusere en drukningsstatistikk som i hovedsak gjelder åpne landstedbåter og joller? Det er svært sjelden noen faller over bord fra lukkede fritidsbåter. Når værforholdene er slik at det er grunn til å ta på flyteplagg så gjør vel de fleste vettuge båtfolk nettopp det. Jeg tror det en fordel i dette samfunnet vårt at vi gir folk muligheten til å ta vare på seg selv uten å måtte komme med nye lover, regler og forskrifter? Jeg bare spør..... Hilsen Syvert Sitér dette innlegget knbf.no For et bedre båtliv for alle" Link to post
bph Svart 30.August.2003 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.August.2003 Etter mitt syn viser disse artiklene tydelig hvorfor en klar promillegrense kan være på sin plass. http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...rticleID=614112 http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article179186 http://www.bt.no/lokalt/hordaland/article179249 På meg virker denslag lite betryggende - og det er ikke et isolert HSD-fenomen! mvh Poseidon Det nye forslaget er faktisk ikke rettet direkte mot passasjer trafikken, men det vil selvfølgelig skjerpe gjellende regler for passasjer trafikk. Dagens regler sier kort, at på passasjerferge skal man ikke drikke alkohol minst 8 timer før vakt, og promille grensa er på 0,5. Mange rederier har egne strengere internregler med totalforbud og 0 grense, deriblant Color line. Promillegrensa for Norske skip med passasjer sertifikat er definert i denne forskriften(FOR 1963-10-11 nr 3795): http://www.lovdata.no/for/sf/nh/xh-19631011-3795.html Det nye lovforlaget er rettet mot er tilfeller av dette slaget: http://www.p4.no/txo/92069.asp Personlig er jeg tilhenger av et par kalde pils om bord i saktegående snekker etc. Men jeg ser at det dessverre mange ikke nøyer seg med noen få pils, og tar heller ikke hensyn til båten størrelse eller fart. Derfor er ser jeg promillegrensa som nødvendig og respekterer nå den. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.