Jump to content

Bluechart vs. c-map

945

Recommended Posts

Noen liker mora, andre dattera! :nono:

Jeg bøyer av og vil i år montere kartplotter. GPS og papirkart har holdt, og holder fortsatt, men vil i år ha mer leketøy i båten, men så var det da altså: hvilke system bør jeg velge og hvorfor.

Dette har sikkert vært oppe før, men fant ikke noen direkte sammenligninger.

mvh

Tønnesea

Jeg har erfaring med Garmin 192C og 2010C sammen med BlueChart og er godt fornøyd.

Kartene til Bluechart syns å være riktige og jeg har ikke registrert noen avvik i forhold til båtsportkartene. Garmin-plotterne har kjapp oppstart og oppdaterer kjapt i forhold til andre plottere av samme generasjon som jeg har prøvd.

En deltalj man venner seg til, men som jeg kunne vært foruten - er at kartene er sydd sammen av flere kart, og de forskjellige kartene har forskjellige "zoom-level". Målestokken er selvfølgelig lik, men etter som ferden går og man kommer over en kartsøm og inn i et nytt kart, så kan man eksempelvis oppleve å måtte zoome inn for å få samme detaljinformasjon. Vet ikke om det siste der var en forståelig redgjørelse, men det var det jeg fikk til ved hjelp av ord. har ikke skjermbilder som viser dette for hånden.

Som du sier - noen liker mora og noen liker dattera. Uansett hva som velges vil svært mange i ettertid forsvare sitt valg. Den slags ser man plenty av i dette forumet, og dette innlegget føyer seg tilsynelatende således inn i rekken av disse :wink:

Har selv en 182Ci og er meget godt fornøyd med den.

Men nå er neste "generasjon" av Bluechart kommet - nærmere bestemt Bluechart g2. Og får 182Ci være med på den moroa?

Nå er det ikke noe nytt at nye generasjoner av kart kommer, men jeg liker ikke å være "i lomma" på en leverandør som har monopol på både kart og plottere med den utviklingen som nå skjer. Jeg tror de som produserer kartplottere for NAVIONICS og C-MAP kart vil være mere innstilt på å oppgradere plotterne til å ta nye generasjoner kart enn monopolisten Garmin vil være.

Furuno's kartplotter NAVnetVx2 kan kjøre NAVONICS eller C-MAP. Hvorfor det da? Konkurranse!!

Så min neste plotter blir neppe en Garmin! :nonod:

Redigert av PanPan (see edit history)

Jeg bruker ikke Garmin kartplotter i båten, men er imponert over hvorledes Garmin har bygd opp et brukervennlig system for oppgradering av software i utstyrene de leverer (kartplotter for bil, joggeplottere, GPS, dybdemåler).

Garmins kart er i dag like gode som systemene fra bl.a. C.map og Navionics. Kartdatabasen er den samme for alle tre.

Jeg har Garmin 3010 med ekkolodd.... fungerer helt supert og har overhodet ikke merket noen feil med dette systmet.... Blue chart helt topp som kartsystem... 3010 har mere enn nok prosessorkraft til å oppdater kartbildet så kjapt som man trenger.... også om en velger kurs opp.... Skal du ha et sikkert og stabilt mottak så sørg for at antennen står helt fritt.... Jeg er ikke i tvil om at ekstern antenne er å anfale om det er mulig på din båt.....

Den gangen jeg kan ha motta satelittsignaler på parabolen montert inne i huset skal jeg kjøpe gps med innvendig antenne.... men ikke før....

Jeg kan ikke uttale med om de andre siden jeg ikke har prøvd disse kartsystemene...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Jeg har hatt en GArmin 182Ci og Simrad CX 44. Jeg får snart min andre Simrad. Har C-map NT+ i Sirmad plotterne.

Jeg opplever at begge kartene fungerer bra. Utfordringen til Simrad er at MAX kartene går tregt på CX plotterne deres (de sier det selv også). Andre plottere fungerer bedre med MAX kartene.

er imponert over hvorledes Garmin har bygd opp et brukervennlig system for oppgradering av software i utstyrene de leverer (kartplotter for bil, joggeplottere, GPS, dybdemåler).

Er da ikke helt enig. Skulle oppgradere kartene til nyeste på en Quest, og da måtte kartene sendes på CD!!!

Hvorfor i alle huleste ikke kunne laste dette ned? Tungvindt er det i alle fall :headbang:

På Sjøen for alle i mars kikket jeg på kartplottere fra Furuno, Raymarine og Simrad.

Simrad og Raymarine hadde en finesse jeg gjerne skulle hatt. Man kan splitte skjermen og ha et kartutsnitt i hver halvdel. Poenget er at det ene kartutsnitte kan vises i stor målestokk og det andre i liten. Ergo holder man øye med detaljer nær til båten i det ene utsnittet, mens det andre brukes til å får oversikt fremover. :smiley:

Får man denne finessen med en Garmin plotter?

Jeg har nylig kjøpt en Garmin GPSmap 298, og den kan vise to kartutsnitt samtidig. Jeg regner med at "lillebroren", GPS map 292 også har samme funksjonalitet. Eneste forskjell mellom 292 og 298 er at sistnevnte også har innebygget ekkolodd.

Jeg har nylig kjøpt en Garmin GPSmap 298, og den kan vise to kartutsnitt samtidig.

Har selv en 182Ci, den har samme skjermstørrelse som 298. Jeg synes kanskje denne skjermen, som har en diagonal på 5", - blir for liten til to kartutsnitt. Jeg ville nok da helst hatt en "liggende skjerm" (hvor bredden er størren enn høyden) når skjermen skal splittes i to bilder. Tror nok diagonalen helst bør være minimum 10" også, helst 12" som Raymarine C120 har. Men desverre flagrer 1000-lappene da....

Disse to kartutsnittene på GPSmap 298, kan de vises i forskjellig forstørrelse samtidig også?

Redigert av PanPan (see edit history)

Kartdatabasen for både Bluechart, C-map og Navionics er fra Sjøfartsverkets database. Alle tre produsentene har kjøpt den digitale versjonen. Hvorvidt de bruker den, og hvordan de overfører den til sine systemer varierer endel. Så vidt jeg har erfart var det visstnok Bluechart som først brukte basen i sin helhet.

C-map og Navionics har hatt flere varianter av hvorledes de har produsert sine kart.

Inneværende år (2006) har jeg sammenlignet C-map Max kartet og Navionics Platinum 15 P for endel områder jeg kjenner rimelig bra og ser nå at de er ganske identiske, men unntak av at de håndterer skvalpeskjær og endel andre forhold noe forskjellig. Dette er ganske synlig i Syd-Koster området.

Hvor har du det fra?

Alle kartene er vel basert på Sjøkartverket sine kart?

Klippet fra Statkart sin hjemmeside:

Sjøkartverket har ansvaret for oppmåling av norskekysten, norske havområder inkludert polare farvann. Det utarbeider og oppdaterer elektroniske og trykte sjøkart og farvannsbeskrivelser over disse farvannene.

Divisjonen gjennomfører tidevannsundersøkelser og strømobservasjoner og utgir tidevannstabeller for norskekysten med Svalbard. Sjøkartverket driver også sjøkartsenteret Primar, som leverer elektroniske sjøkart over norske og flere andre europeiske lands farvann til internasjonal skipsfart.

Arbeidet med å dekke norskekysten med elektroniske sjøkart og papirkart basert på moderne målinger innen utgangen av 2006 har høyeste prioritet. Dette vil være et betydelig bidrag til bedre sikkerhet for skipsfarten langs norskekysten.

Redigert av larshans1 (see edit history)

Hvor i all verden har Mulligan det fra at C-map har sin egen database for kart for Norge?

For mange år siden var jeg i kontakt med C-msp Italia. Fikk ikke samsvarende informasjon fra dem.

Ber Mulligan presisere opplysningen, så lærer jeg noe nytt.

For mange år siden var jeg i kontakt med C-msp Italia. Fikk ikke samsvarende informasjon fra dem.

Tja, hvis du har sjekket er det jo greit.

Jeg er fremdeles ikke skråsikker.

C-Map er svære greier som leverer kart til mangt og meget, ikke bare brikker til Nintendoen.

C-Map har egen kartdatabase for hele verden. Datagrunnlaget er engelske (BA)- russiske- og nasjonale papirkart. For norskekysten er det således hovedsakelig de gode gamle papirkartene som er C-Maps datagrunnlag. Navionics og Garmin (Transas) benytter derimot S57 data fra Statens Kartverk Sjø som sitt datagrunnlag.

Redigert av Seabiscuit (see edit history)

Bilde

Joda, jeg kan også lese CM93 og S57.

Og NT+ og ARCS og Mapmedia og f---- og hans tante.

Og lese ut hvor data kommer fra, horisontal datum, datum for dybder og datum for høyder og-----

Men det står da vitterlig ikke noe i innlegget ditt som sier om data er fra papirkart?

Er jeg blitt blind?

Det står at data har kommet over i S57.03.1.

S57 sier jo ikke noe om data er tatt opp ved hjelp av loddline eller LADS. Eller om det er autokonturert eller tolket til papir.

Nei, du har nok ikke blitt blind. Hvis du studerer informasjonen vedrørende CM93/3 kartet ser du at det har navn, nummer og kompileringskala (1:50000) som samsvarer med papirkartet (i dette tilfelle kart nr 2). ENC cellen for en del av det tilsvarende området derimot, mangler navn og har kompileringsskala 1:22000. Det igjen stemmer med informasjon fra Primar i Stavanger.

Uansett, kanskje det enkleste vil være å ringe C-Map?

Redigert av Seabiscuit (see edit history)

Og hva er din kilde for dette?

Lars H.

...Uansett, kanskje det enkleste vil være å ringe C-Map?

Kanksje jeg kan hjelpe til med en oppklaring? Jeg tror Seabiscuit kan ha rett - dog med forbehold om hvordan det er nå i nyere tid.

For en del år siden hadde jeg vanlige CMap-brikker (Wide hadde vel kommet relativt nylig, men jeg hadde altså ikke dette). Oppdaget to feil i farvann hvor jeg ferdes mye og er godt kjent. Det ene var feil farve/type på stake (min kartplotter var sort/hvit, men jeg kunne hente ut beskrivende tekst). Videre var det en relativ ny pir (og ganske liten) i tilknytning til kaiområdet som var merket som et frittstående skjær.

Kontaktet så CMap på Lindesnes, og forklarte saken. Feil staketype godtok han uten videre, men piren mente han fortsatt var utydelig på sitt kart, og ville ha meg til å verifisere. Han sendte over sitt kartgrunnlag (utskrift fra PC), og i fellesskap (over tlf) ble vi enige om at vi snakket om samme sted. Han godtok da at dette var pir, og at den skulle legges inntil land. Rettelse ble gjort relativt umiddelbart, og to-tre uker senere fikk jeg gratis oppdatert kartbrikke som "premie" i posten (ok, jeg "maste" litt for å få den).

For meg er det ingen tvil om at overføringen til CMAP sine brikker - i alle fall den gang - var manuelt basert. (Noen forklarte meg at det var vanlig at (førstegangs) tegning/overføring til digitalt medie ble foretatt i Øst-Europa pga. billig arbreidskraft. Har imidlertid ikke fått akkurat det verifisert).

Ronald

Redigert av Ronald (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...