Jump to content

Bluechart vs. c-map

945

Recommended Posts

Hei.

For en del år siden hadde jeg vanlige CMap-brikker

Hvordan verden var for "en del år siden" er vel ganske så uinteressant? Det er lenge siden standard NT-brikker forsvant og vi fikk NT+ brikker. Så kom NT+ wide, og nå har vi MAX i både Wide og Megawide. Dessuten er nå MAX Pro ("MAX Pro bridges the gap between the cartridge based cartography found on smaller dedicated chart plotters and the S57 ENC data found on larger commercial shipping.") på trappene.

Så det som er interessant er hvilke kilder C-map bruker for de kartbrikkene som er på markedet nå. Dessverre går det ikke an å få svar på dette hos C-map i Egersund da de ikke lenger tar hånd om kart for lystbåtsegmentet. På deres hjemmeside står det: "From January 1st. 2006 C-MAP Corporate Headquarters in Italy will manage marketing, distribution and support for the Scandinavian Light Marine market. http://www.c-map.it". Jeg har hatt kontakt med dem om et par ting, men servicen er ikke like god som da C-map Norway håndterte dette.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

wide, super wide etc er hvor mye kartdata du får med når du kjøper en brikke, dvs hvor stort område den dekker

C-map ha så ulike kartformater der informasjonsmengden varierer

NT+ er de gamle kartene først og fremst sjøkart

MAX er nye kart der man kombinerer sjøkart med landkart, bilder av havner, 3 D visning av kartet m.m

Jeg tror det er lurt å rydde opp i de forskjellige synspunktene her.

Når det gjelder C-map Max ble det opplyst i mail i fjor fra C-map Italia at denne baseres på databasen S57 fra den nasjonale kartdatabasen.

Hvorvidt dette er korrekt er bestredet fra enkelte.

Selve bruker jeg nå Navionics Platinum - og Navionics opplyser at denne er basert på S57.

Videre er det opplyst fra Nautisk forlag at Bluechart var den første leverandøren som i sin helhet baserte sine kart på S57.

Vi trenger nok en opprydding fra kvalifiserte som har skikkelig kunnskap om dette temaet, og ikke ryktebasert oppfatning.

Svar på innlegg #27: Jeg har to systemer, i det ene (MaxSea) benytter jeg CM93/3 og i det andre bruker jeg ENC (S57) direkte fra Primar.

Til innlegg #28: CM93/3 er de profesjonelle kartene, altså for de store gutta. NT+ og Max er for oss småbåtfolk. Tidligere var det en markant forskjell i mengeden informasjon i de to systemene. Denne forskjellen har nok blitt mindre etterhvert, ettersom prosessorene i plotterne har blitt kraftigere og at NT+/Max kartene også kan benyttes på vanlige datamaskiner.

Innlegg #30

Det er nok riktig det du sier om Bluechart. Garmin benytter Transas kart, og Transas var en av de første (Euronav/SeaPro 2000 var muligens tidligere ute) som benyttet data direkte fra Sjøkartverket

(altså ikke fra papirkart).

Til slutt, teksten i bildet under forteller vel med all tydelighet at C-Map Italia benytter papirkart som grunnlag for sine lystbåtkart. Fant denne informasjonen på C-Maps hjemmeside.

Bilde

Redigert av Seabiscuit (see edit history)

, og ikke ryktebasert oppfatning.

Hadde det bare vært så vel... så hadde både BP og verden vært enklere... :wink:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

efter vad jag hört......

så använder sig både CMap o Transas av digitala data där det finns tillgängligt, men ikke alla

'Sjöfartsverk' (jorden runt) har digitala data, utan endast papirkart

så CMap/Transas er en kombination av digitalt/papir!

Transas vet jag, var tidigt ute o digitaliserade papirkart (arbetet gjordes i St Petersburg)

dette gjorde dom langt innan Sjöfartsverket hade digitala data tillgängligt.

En av anledningarna till att Sjöfartsverket 'låg efter' var att man ikke kunne enas, i IMO om hur S57 standarden skulle se ut !

jag är ikke sikker på att det finns S57 för alla nordiske farvann, tror man prioriterer handelssjöfartens behov her...någon som vet?

S/Y Gunga Din

Snakket med Transasfolk på en messe og de fortalte meg at de benytter data fra sjøkartverket (S57) i norske farvann. Antar da at Garmin/Bluechart gjør det samme. Det kan jo lett sjekkes ved at man ber om kartinfo på/i et Garmin system. Alle kartnr som starter med NOxxxxxx er digitale data fra kartverket.

finns det S57-data over alle norske farvann ?

Krapyl du har sikkert pejling på dette!

S/Y Gunga Din

Slutning 2: nei, ikke noe digitaliserte papirkart her, S57 data

(som helt riktig er et overføringsformat) har aldri vært papirkart.

Jaha, men hvor kommer så data fra?

Er alt nye data med bruk av rover for å finne strandlinjer?

Flyfoto?

LADS?

Egne måledata?

Innkjøpte 3D surveys?

Det er meg knekkende likegyldig om data overføres på S57, Excel, Notepad eller steintavler for den slags skyld når man ikke kan gjøre seg opp en mening om hvor bra de er.

På Admiralty charts står det alltid hvor data stammer fra.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...