Jump to content

Frost i kraner

Festina Lente IV

Recommended Posts

Jeg har registrert at det svirrer endel bekymring rundt forbi om frost i kraner i forbindelse med gjennomføringer i båt.

Jeg har aldri tenkt så mye over dette, selv om jeg gjennom flere vintre har hatt båten liggende i boblehavn.  Det har aldri skjedd noe i forbindelse med kranene, og jeg har aldri tatt noen forholdsregler for å hinder frost i kranene.  Men nå vokser tvilen i meg.

Kranene vi snakker om er festet i skroget under vannlinjen, med fysisk kontakt med vannet utenfor skroget.  Dette vannet bør i en boblehavn være flytende, og ha en temperatur på omlag 2 grader.  Kan en kran som har kontakt med dette vannet fryse? Jeg er klar over at deler av krana innenfor står i luften, og at temperaturen inne i båten kan gå under frysepunktet, men går temperaturen så langt ned helt inntil skroget? Det bør jo ha samme temperatur som vannet utenfor?  

Det kunne være interessant å høre andres meninger, og ikke minst erfaringer med dette, mens det enda er mulig å gjøre noe med det.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Pirus: Jeg har registrert at det svirrer endel bekymring rundt forbi om frost i kraner i forbindelse med gjennomføringer i båt.......

....... Kan en kran som har kontakt med dette vannet fryse? Jeg er klar over at deler av krana innenfor står i luften, og at temperaturen inne i båten kan gå under frysepunktet, men går temperaturen så langt ned helt inntil skroget? Det bør jo ha samme temperatur som vannet utenfor?  

Det kunne være interessant å høre andres meninger, og ikke minst erfaringer med dette, mens det enda er mulig å gjøre noe med det.

Hvis du har en seilbåt liggende på vannet om vinteren kan følgende skje: Temperaturen svinger rundt null grader, tilfeldigvis kan det samle seg snø i cocpit. Så smelter snøen, og vannet går ned slangen og ut gjennom kranen som er av metall. Dette skjer relativt langsomt mens temperaturen synker igjen, - det er stort sett ferskvann i kranen og slangen innenfor. Temperaturen kan bli unormalt lav, og "ferskvannet" fryser til is ved høyere temperatur enn sjøvannet utenfor båten. Man får frostsprengning og lekkasje, og båten kan gå ned.

I småbåthavnen her jeg bor fikk en seilbåt etterhvert slagside. En oppmerksom forbipasserende fikk varslet eieren i tide. En kran under cockpit var frostsprengt.

Derfor er det viktig å dekke til cockpit grundig. I ekstreme kuldperioder bør man følge spesielt godt med, uansett. Kranene sitter jo gjerne minst en 50 cm under under vannspeilet, og sjøvannet på utsiden av skroget fryser jo ikke på denne dybden. Men lufta inne i båten kan jo bli temmelig kald.

• 8 år senere...

Med kuldegrader i båten kan man få frostprengning i kuleventilen eller i slangen rett over.

Forsikringsselskapet krever at kuleventiler er lukket, mens det er mange som mener at kuleventiler bør stå åpne, slik at isen kan vandre litt uten å sprenge utover.

Andre igjen, velger å ha hendelen i 45grader ca. Dette for at hulrommet i kulen er åpen den ene eller den andre veien og på den måten ikke stenger vann inne, samtidig som kulen stenger for vann utenfra.

Mange heller på frostveske ned i en slange koblet til kuleventilen, løfter slangen høyere enn vannspeilet ute - åpner kuleventilen og stenger den igjen så det er frostveske i hulrommet i kuleventilen.

Noen sverger til slik varmekabel man bruker til å frostsikre utekraner og vannrør e.l.

Personlig koster jeg på meg å ha mer varme i båten enn strengt tatt nødvendig og har kuleventilene stengt. Jeg er såpass ofte nedom båten for kortere og lengre opphold, at jeg liker å ha 6-8+ til en hver tid i båten mens jeg ikke er der. Det koster litt, men vinteren blir kortere om jeg kan sove over en helg eller to hver mnd og pusle med et eller annet i båten på kvelder sånn av og til gjennom hele vinteren.

Jeg går på den måten "glipp" av en hel masse dritt på TV jeg egentlig ikke har lyst å få med meg.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Sjøvannsinntakene til toalettene ligger kun 20cm. under vannlinjen på Mariell. Har plassert 45W varmerør inntill disse gjennomføringene. I tillegg vil jeg frostsikre dem med frostveske når jeg forlater båten for noen uker.

Kjølevannet til motor kommer inn på nesten 1 meters dybde. er allerede frostsikret + at det står en 200W frostvakt i motorrommet.

Når jeg ikke er i båten, har jeg vel totalt 1kw varme stående på.

Henger en 500W nedsenkbar vannpumpe klar under båten. Testet den i går og den lager en fin sirkulasjon av vann rundt båten. Blir det is, er det bare å sette støpselet i timeren.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

• 1 måned senere...

Igjen, frostsikring av kran mens man er på vann.

Jeg har helt akterut en gjennomføring med kuleventil/kran som kun er omlag 20 cm under vannlinje.

Det er herfra jeg har hentet kjølevann til generator i fra, men som nå skal flyttes og denne kranen er derfor ikke i bruk lengre.

Pr i dag har vi ikke is her hvor jeg ligger, men den kan fort komme igjen. Isen sist vinter var på tykkelse rundt 30 cm.

Med andre ord, gjennomføringen er frøset igjen når der er tilstrekkelig med is.

Hva bør jeg gjøre for å konservere denne nå?

Er det tilstrekkelig og helle på frostvæske på slangen, heve denne slik at den kommer høyere enn vannnivå ute, for deretter å stenge igjen kuleventilen?

Der vil jo naturligvis være noe vann i kuleventil når dette gjøres grunnet trykket. Hva mener dere? (akkurat nå skulle jeg ønske jeg hadde sluseventiler på alle gjennomføringer.....)

Der vil jo naturligvis være noe vann i kuleventil når dette gjøres grunnet trykket.

Når du løfter slangen inne i båten og fyller den med frostvæske så vil trykket fra væskesøylen i slangen overstigetrykket vanntrykket utenfra. Dermed vil frostvæsken presse ut saltvannet inntil væskenivået utvendig og innvendig er likt. Stenger du krana mens frostvæskesøylen synker i slangen så har du frostsikret kuleventilen 100%.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...