SonnyShogun Startet 27.Mai.2006 Link til dette innlegget Startet 27.Mai.2006 Har foretatt pakningsskift på RM69 da det lakk litt vann ved pumpen. Etter at pakningene er skiftet synes det ikke som om punpen greier å holde på det vannet den suger inn; det må pumpes VELDIG fort for å få vann opp i skålen (når det først har kommet dit går det greitt å fortsette å pumpe i vanlig tempo), men neste gang toalettet skal brukes må det igjen være en intensiv pumpeøvelse før det kommer vann i skålen. Alt annet fungerer tilsynelatende greitt. Hva kan jeg ha gjort galt? Hva bør jeg sjekke? På forhånd takk for tips! Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 27.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2006 Jeg husker ikke nummerhenvisningen til de forskjellige delene i RM69 pumpesystemet. Men en viktig del er pakningen som sitter ved vanninntaket i selve pumpesylinderen. Denne har i bunnen et blylodd som skal sikre at ventilen lukker seg etter pumping. Kan det være at du har satt denne feil vei? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 27.Mai.2006 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2006 Slik er mitt RM69 også. Var slik da jeg kjøpte det og har alltid hendel til pumping med vann. Jeg har byttet pakningsett og prøvd å snudd og vendt på det meste uten at det hjelper. Det er rikrig at pakningen med 2 blylodd øverst i bakkant av pumpesylinder må stå rett. Mitt RM69 virker bra nå når jeg kunne har hendel i en posisjon. Rører jeg hendel/setter til tørrpumping er den veldig ømfintelig og kan slutte å pumpe inn vann når jeg setter den tilbake . Faktisk første toalettet som jeg har hatt dette problemet med. Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Låner denne tråden. Jeg har et eldre RM69 marine toalett som ikke vil pumpe inn vann, kun tømme ut. Fikk tak i pakningsett på Ebay, så regner med at dette skal løse seg. Men jeg glemte å merke meg hvilken vei pakningen med messingklaff og plastklaff satt når jeg demonterte alt. Pakningen passer dessverre begge veier, er redd for å ødelegge den ved feilmontasje. Er det noen som husker om messingklaffen skal stenge innløp (nederst) eller utløp (øverst) Peso Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Hjelper denne deg? Sprengskissa er ikkje veldig tydeleg, men kanskje god nok? Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Hjelper denne deg? Sprengskissa er ikkje veldig tydeleg, men kanskje god nok? Hei Nils, takk for svar. dessverre er ikke mulig å se på sprengskissa hvilken vei den skal. Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Då står det att litt logisk tenking. Vannstraumen skal gå frå sjøvatnsinntaket, det nederste løpet. dvs at pakningen skal ha ei anleggsflate nederst som vender ut mot stussen. Vidare skal den andre ventilen hindra at vatnet som går ut av pumpa blir trekt tilbake i pumpa, altså skal blir anleggsflata øverst vendt inn mot pumpa. Posisjon 526 i sprengskissa er merka med ventilsete. Ved å prøva pakningen mot anleggsflatene i ventilen, vil du heilt sikkert utelukka to av dei fire vegane som pakningen kan stå, fordi messingloddet heilt sikkert ikkje skal venda mot ei anleggsflate. På biletet av pakningen ser det ut som om den eine kortsida har ei anna form enn den andre. Ofte er pakningar forma som utsida av ventilhus, og då utelukkar du kanskje den tredje av dei fire posisjonane? Skulle eg tippa, skal pakningen ha messingloddet øverst, vendt ut mot den øvre slangestussen. Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 25.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 25.Mai.2015 Messingloddet passer både i innløpstussen og ventilsetet mot pumpa øverst. det er de 2 posisjonene for pakningen som er mulig. spaken for "dry bowl" skyver en spak gjennom ventilsetet øverst, antar at den skal treffe messingloddet og ikke hardplastklaffen. Sitér dette innlegget Link to post
Nils Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Høyrest lurt ut. Elles ser det ut som om RM har e-post for kundekontakt, kanskje det er hjelp å henta der? Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 RM har gått konkurs, så det er ikke hjelp å få der. Sitér dette innlegget Link to post
Tropic1 Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 Mitt RM69 ville heller ikke dra inn vann, skiftet til en litt større O-ring i selve pumpestemplet. Etter det pumpet den bedre enn når den var ny. Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 26.Mai.2015 Link til dette innlegget Svart 26.Mai.2015 (redigert) Mitt RM69 ville heller ikke dra inn vann, skiftet til en litt større O-ring i selve pumpestemplet. Etter det pumpet den bedre enn når den var ny.Takk for svarHar kjøpt komplett pakningssett, så O-ringen blir byttet. Men tror problemet hos meg er klaffeventilen, for når jeg tettet utløpet med fingeren og pumpet, så dro den vann som aldri før. Redigert 26.Mai.2015 av peso (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
peso Svart 3.Juni.2015 Link til dette innlegget Svart 3.Juni.2015 Her kommer jeg med en oppdatering, slik at andre som lurer på dette en annen gang får svar. Ved bytte av pakning skal messingloddet øverst mot utløpsstussen, plastklaffen skal nederst mot pumpa. Nå virker den som aldri før.☺ Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.