Jump to content

Pakningsskift på RM69 toalett

SonnyShogun

Recommended Posts

Har foretatt pakningsskift på RM69 da det lakk litt vann ved pumpen. Etter at pakningene er skiftet synes det ikke som om punpen greier å holde på det vannet den suger inn; det må pumpes VELDIG fort for å få vann opp i skålen (når det først har kommet dit går det greitt å fortsette å pumpe i vanlig tempo), men neste gang toalettet skal brukes må det igjen være en intensiv pumpeøvelse før det kommer vann i skålen. Alt annet fungerer tilsynelatende greitt.

Hva kan jeg ha gjort galt? Hva bør jeg sjekke?

På forhånd takk for tips!

Slik er mitt RM69 også. Var slik da jeg kjøpte det og har alltid hendel til pumping med vann.

Jeg har byttet pakningsett og prøvd å snudd og vendt på det meste uten at det hjelper. Det er rikrig at pakningen med 2 blylodd øverst i bakkant av pumpesylinder må stå rett.

Mitt RM69 virker bra nå når jeg kunne har hendel i en posisjon. Rører jeg hendel/setter til tørrpumping er den veldig ømfintelig og kan slutte å pumpe inn vann når jeg setter den tilbake .

Faktisk første toalettet som jeg har hatt dette problemet med.

• 8 år senere...

Låner denne tråden.

Jeg har et eldre RM69 marine toalett som ikke vil pumpe inn vann, kun tømme ut.

Fikk tak i pakningsett på Ebay, så regner med at dette skal løse seg.

Men jeg glemte å merke meg hvilken vei pakningen med messingklaff og plastklaff satt når jeg demonterte alt.

Pakningen passer dessverre begge veier, er redd for å ødelegge den ved feilmontasje.

Er det noen som husker om messingklaffen skal stenge innløp (nederst) eller utløp (øverst) 

Peso

bilde

Då står det att litt logisk tenking.  Vannstraumen skal gå frå sjøvatnsinntaket, det nederste løpet.  dvs at pakningen skal ha ei anleggsflate nederst som vender ut mot stussen.  Vidare skal den andre ventilen hindra at vatnet som går ut av pumpa blir trekt tilbake i pumpa, altså skal blir anleggsflata øverst vendt inn mot pumpa.  Posisjon 526 i sprengskissa er merka med ventilsete.

Ved å prøva pakningen mot anleggsflatene i ventilen, vil du heilt sikkert utelukka to av dei fire vegane som pakningen kan stå, fordi messingloddet heilt sikkert ikkje skal venda mot ei anleggsflate.

På biletet av pakningen ser det ut som om den eine kortsida har ei anna form enn den andre.  Ofte er pakningar forma som utsida av ventilhus, og då utelukkar du kanskje den tredje av dei fire posisjonane?

Skulle eg tippa, skal pakningen ha messingloddet øverst, vendt ut mot den øvre slangestussen.

Mitt RM69 ville heller ikke dra inn vann, skiftet til en litt større O-ring i selve pumpestemplet. Etter det pumpet den bedre enn når den var ny.

Takk for svar

Har kjøpt komplett pakningssett, så O-ringen blir byttet.

Men tror problemet hos meg er klaffeventilen, for når jeg tettet utløpet med fingeren og pumpet, så dro den vann som aldri før.

Redigert av peso (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...