Jump to content

Ny kartplotter Navman Tracker 5500


Fjordutsikt

Recommended Posts

Ja, nå har jeg kjøpt meg en ny Navman Tracker 5500 på ebay USD 383,- pluss frakt USD 50,10

Det skulle bli kr. 2700,- - inkl. mva blir det totalt kr. 3375,-

 

Dette tror jeg er et godt kjøp, hos Maritim koster den kr. 8010,-

Jeg tror det var en eller annen som har samme på tilbud til kr. 6900,-

Link to post
Share on other sites

Gratulerer.

 

Jeg venter spent på postmannen som skal komme med min Navman 5500i, som er kjøpt fra wmjmarine.com for $369,00.

 

Navman 5500 er "røverkjøp" i USA for tida. Kan henge sammen med at Navman har kommet med 5505 som tar Cmap Wide, og vil ha 5500 ut av hyllene. Jeg greier meg fint med NT+ brikkene jeg har.

 

Halv pris ferdig levert fra USA i postkassa hjemme i forhold til butikkpris i Norge ser ut til å være regelen for kartplottere. Og for noen andre varer også - jeg importerer Fortress anker fra USA for andre gang nå - halv pris ferdig levert.

 

Skulle gjerne kjøpt her hjemme og støttet de lokale, men synes billetten blir for dyr.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at Navmann 5500 er en modell (av flere) som er laget av seilermiljøet på New Zealand og fått veldig bra kritikk av seilere, men for raske båter så er den for treg til å skifte bilde (treg prosessor). Pris på 3375 er jo uansett en kjempebra pris! Kan du gi en tilbakeemelding når du har fått installert og prøvd den?

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Handlet denne og ankeret og noe annet på www.wmjmarine.com. Sender gjennom www.jetcarrier.com Kunne sikkert blit like billig om WMJ sendte direkte, men med Jetcarrier (Magnum) ordner de alt med toll og tull og moms etc.

 

Har handlet hos WMJ tidligere. Seriøst og no-nonsense.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Hei.

Er navman 5500 er utgått(gammel modell) kun bare NT+ kartbrikke?? 5505 er ny modell pga høy prossessor kan bruker

kartbrikke c-mag NT+ og Max?? :confused:

At-le :blush:

Njeiii, den er ikke utgått som sådan. Men Navman har lansert 5505 (hos WMJMarine kun $40 mer enn 5500) som kan ta Max brikkene, og da er det vel kun et spørsmål om tid. Siden jeg har NT+ brikkene fra før, droppa jeg å kjøpe den nyeste. Uten brikker hadde jeg valgt 5505.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Mener å huske at Navmann 5500 er en modell (av flere) som er laget av seilermiljøet på New Zealand og fått veldig bra kritikk av seilere, men for raske båter så er den for treg til å skifte bilde (treg prosessor). Pris på 3375 er jo uansett en kjempebra pris! Kan du gi en tilbakeemelding når du har fått installert og prøvd den?

:sailing:

Ja, Navman er fra New Zealand. Sikkert fra "seilermiljøet". Fått mange prima reviews i amerikanske tester.

Mulig den er treg for raske båter, men nå har jeg byttet båt fra 30+knop til 9- knop, så det holder i massevis.

Hadde en såkalt "treg" en i min Fjord Weekender (forrige båt). Korrekt at det tok litt tid (et par sekunder eller kanskje noe mer) å skifte bilde ved zoom og kartskifte. Opplevde ikke det som noe praktsik problem. Kanskje sammenheng med at jeg ikke brukte å kjøre (seile!!!) med så små marginer at jeg ikke hadde noen ekstra sekunder til å områ meg. Der det var ekstremt trangt og grisete farvann holdt jeg gjerne "snekkefart" uansett.

Skal gi en resensjon når jeg har hatt den i bruk noen (båt)dager. Regner med å montere i slutten av uka som kommer.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

HAr en Navmann 5500. Funker veldig greitt. Hender av og til at den er litt treg ved bytte av range, men for å si det sånn. Hvis man er opptatt av å bytte range på plotteren i 20-40 knop bør man kanskje revurdere både fart og utkikk.

Ikke minst er den genial med flowmeter koblet til. Da får man data om fuelflow, resterende tankbeholdning og forbruk i NM/liter.

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke minst er den genial med flowmeter koblet til. Da får man data om fuelflow, resterende tankbeholdning og forbruk i NM/liter.

Bør nevnes at flowmeter kun kan tilkobles om man har bensinmotor.

If you think you kan walk on water then you will sink very quickly

Link to post
Share on other sites

Ok. Ser ut som jeg bommet der, men det står faktisk i manualen til min Navman 5500i.

Troro Diesel varianten er helt ny av året, så manualen din lyver antakelig ikke. Også mulig at de har tenkt at de som har så svære dieseldyr at de finner det opportunt å anskaffe en måler til 5.000,- plus arbeid og så videre, ikke kjøper 5" plotter men 10-15" :lol:

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Jeg så disse dieselmålerne første gang på London Boat Show januar 2005. De fungerer også på Trackfish 6500 og den nye 8230.

 

Navman representanten forklarte at de må måle diesel både til motoren og i retur fra motoren. De måler volum på dieselen, og da oppvarmet diesel som kommer i retur tar mer plass en når den kom (relativt) kald fra dieseltanken, må de også kompensere/beregne dette. Derfor prisen sa han, og mente at dette var billig. Uansett, jeg har ikke sett noen andre dieselmålere som er i nærheten prismessig.

 

Jeg valgte å ikke installerer, da dette gir unødig stress under kjøring.. (Oi, nå går det mye suppe her :eek::eek: ). Mye bedre å gråte en skvett hver gang man fyller :crazy:

Microship

 

"Båt er bedre investering enn aksjer"

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

I flg Postens pakkespor og Magnums kundesider er utstyret mittt i fortolling nå. Fortsettelse følger når jeg har testa.

Prøvet på noen turer nå;

prima skjerm både for normal, sollys og natt

synes oppdateringen/skifte/zoom går raskt. Hastigheten mener jeg må være bra nok også for planende båt hvis du ikke kjører "idiot" på trange/vanskelige steder

Menyststemt kunne kanskje vært litt mer intuitivt.

 

Har problemer med avvik i posisjon i kartbildet i fht virkelig plassering i noen områder utenfor Fredrikstad. mulig kart probelem, kannskje.

 

Synes jeg har fått mye for pengene (bortsett fra avviket naturligvis). Under 3.500 for plotter ferdig levert og brukt karbrikke for kr 1.000 har gitt meg "Veldig mye kartplottter for pengene " mine

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Har problemer med avvik i posisjon i kartbildet i fht virkelig plassering i noen områder utenfor Fredrikstad. mulig kart probelem, kannskje.

 

Synes jeg har fått mye for pengene (bortsett fra avviket naturligvis). Under 3.500 for plotter ferdig levert og brukt karbrikke for kr 1.000 har gitt meg "Veldig mye kartplottter for pengene " mine

Har du satt opp kartdatum til WGS 84? Det MÅ du gjøre!! :wink::yesnod:

Link to post
Share on other sites

--------------------------------------

synes oppdateringen/skifte/zoom går raskt. Hastigheten mener jeg må være bra nok også for planende båt hvis du ikke kjører "idiot" på trange/vanskelige steder

Menyststemt kunne kanskje vært litt mer intuitivt.

--------------------------------------

 

Dersom man setter kart til å vise "baug opp" er 5500 veldig treg på oppdatering i høye hastigheter. Ved Nord opp går det helt fint. Ulempen ellers med 5500 er at båt vises i midten av skjerm, og ikke nede som på 5505. Noen ganger hadde det vært veldig greit å hatt båten i bunn av skjerm

 

---Svein---

Svein H

Link to post
Share on other sites

Gratulerer.

 

Jeg venter spent på postmannen som skal komme med min Navman 5500i, som er kjøpt fra wmjmarine.com for $369,00.

 

Halv pris ferdig levert fra USA i postkassa hjemme i forhold til butikkpris i Norge ser ut til å være regelen for kartplottere. Og for noen andre varer også - jeg importerer Fortress anker fra USA for andre gang nå - halv pris ferdig levert.

 

Skulle gjerne kjøpt her hjemme og støttet de lokale, men synes billetten blir for dyr.

En arbeidskollega av meg vil bestille en Garmin 298c fra www.wmjmarine.com - helt til han så fraktutgiftene til Norge USD 187,00 :confused::nonod:

 

Jeg betalte akkurat USD 50,00 i frakt for min Navman m/extern antenne. :yesnod:

 

Hva betalte du i frakt?

Link to post
Share on other sites

Hei,

Handlet nettopp 3 stk Navman 5505i, en Garmin 72 + div. fra Boatfix.

Bestillte sammen med min far og et par kompiser, betalte 60$ i frakt, og var meg i hende på 5-6 dager, synes ikke det var så galt.

 

Er ellers veldig fornøyd (til nå) med 5505 plotteren, eneste er at min far kunne tenkt seg nordisk språk i menyene, men her var det bare engelsk....

Kom på ca 3400,-, ser de selger denne for 8625,-hos Wave om dagen.... uten kart!

Link to post
Share on other sites

En arbeidskollega av meg vil bestille en Garmin 298c fra www.wmjmarine.com - helt til han så fraktutgiftene til Norge USD 187,00 :confused::nonod:

 

Jeg betalte akkurat USD 50,00 i frakt for min Navman m/extern antenne. :yesnod:

 

Hva betalte du i frakt?

Jeg kjøpte plotteren sammen med anker, horn og noen høytalere. Bruker jetcarrier.com, og betalte vel ca kr 900,- i frakt/fortolling inkl sampakking ferdig på lokalt postkontor for hele sendinga. Mulig jeg kunne gjort det billigere på annen måte, men synes det er greit å overlate fortolling etc til noen andre.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Sitat fra innlegg #1

Ja, nå har jeg kjøpt meg en ny Navman Tracker 5500 på ebay USD 383,- pluss frakt USD 50,10

Det skulle bli kr. 2700,- - inkl. mva blir det totalt kr. 3375,-

Sitat slutt.

 

Denne solgte jeg i vinter/våres - kjøpte Cmap NT+ (oppdatert 16.2.2006) kartbrikke fra UK som kostet £69,00 inkl. frakt. Fikk aldri krav om MVA på hverken plotter eller kartbrikke.

Solgte den for 5.000,-

 

Hovedgrunnen til at jeg solgte var at kartet viste feil posisjon i hele Kragerøskjærgården, var jo mere på land enn i sjø.

 

Har en kamerat som har Cmap oppdatert i 2007 som viser riktig posisjon.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...