Jump to content

Hvilket anker til en Sjømann 22

aulrik

Recommended Posts

Etter å ha trålet bruktannonser i lengre tid og talt over den sparsommelige beholdningen på sparekontoen har jeg nå endelig kjøpt min første båt. En 22 fots snekke (Sjømann 22) og alt er bare velstand. Men som den nybegynner jeg er har jeg en mengde spørsmål som kanskje fortoner seg nok så dumme for mer erfarne båtfolk, så ha litt tålmodighet med meg :-)

Første spørsmål: Hvilket anker skal jeg bruke på båten og hvilken tau/kjetting skal jeg bruke til dette?

Jeg har ikke den nøyaktige vekten på båten, men jeg har et anker på 7.5 kg. liggende, dette burde vel holde til en båt på ca. 1500 kg.?. Vil dette være tungt nok for en Sjømann 22?

Regner med at tau er det mest praktiske å bruke til ankeret, eller?. Hva bør styrken på dette være?

Takker så mye for hjelpen.

Hei aulrik

Gratulerer med båt. Det er flere her på forumet som har sjømann 22, så du vil sikkert kunne få tips om både det ene og andre. Når det gjelder ankere er det et tema som har vært diskutert mye her på baatplassen, og som det finnes mange meninger om.

Om det ankeret du har er tungt og sterkt nok er vanskelig å si da du ikke sier noe om hva slags anker det er, men jeg vil tro at 7.5 kg bør holde for din båt. Det finnes mange typer ankere. Er det den typen du kan slå sammen dvs det som kalles paraplydregg?

Du kan ha ca 2m kjetting festet i ankeret, og et solid tau på mellom 30 og 50m. Det finnes spesielt tauverk som er laget for ankring - ankerliner å få kjøpt. Skal du gjøre det skikkelig profft, kan du også fire ned et lodd (daugmann) festet i en tynn line på ankertauet etter at du har ankret opp. Dette vil gi bedre fjæring og bidra til å holde ankeret på plass.

Hei og takker for nyttig info.

Er ikke sikkert på terminologien men mener å huske at ankeret var av "Danforth" typen. Det ser omtrent ut som dette:

Bilde

Et lite tilleggsspørsmål: Hvordan bør jeg feste kjettingen på ankeret? Vil det holde med en kraftig karabinkrok, eller finnes det en bedre metode?

Hei, og velkommen på vannet!

Trenger litt flere opplysninger om den dreggen du har. Hva slags type er det? Er det paraplytypen, vil jeg ikke anbefale den. Hvis du skal bruke båten til overnattingsturer bør du ha et anker du kan stole på at holder. Det gjør ikke paraplyen. Den kan eventuelt brukes til "kaffedregg".    :cheers:

Har du god plass til anker og tauverk/kjetting, bør du kanskje satse på et Bruce-anker på 7-8 kg med 5-10 meter kjetting og ca 50 meter synketau med en tykkelse på 12-14mm. Viktig med synketau, slik at det ikke ligger bak båten og flyter. ( fort gjort å få det i propellen) Tykkelsen på tauet bør vel være slik at det er godt å holde i når det skal dras inn. (regner med at du ikke har vinsj) Er usikker på hvor mye et tau på 12-14 mm tåler, men tror det skal gå bra. De som selger tau, vet hvor mye tauet holder, så det er vel best å høre med dem for sikkerhets skyld.

Ellers er det sikkert flere med meninger her på Baatplassen som kommer til etter hvert.

Temaet dregg/anker kan nok diskuteres ganske lenge tror jeg.   :yesnod:

Hej Aulrik !

Din Danforth duger bra !   Du behöver ikke springa iväg o investera i nya draggar.

Det viktiga med ett Danforth er att det 'greppar' direkt, var spesiellt uppmärksam

ifall du 'ankrer' på botten med sjögress, fastnar det en massa gress mellom flyena

ligger ankaret bare o kaser på botten o vill inte gräva ned sig!

Börjar det o gräva ner sig så sitter Danforth bra!

Använd Sjakkel, o dra åt sjakklet hårt, med tang, ev om du har rustfri sjakkel,

så kan du även sikkra det med en liten bit ståltråd, så att det ikke gängar opp sig!

(det er ikke förbjudet att sikkre galvade  :cheers:)

Sen skall du ha minst ett par meter kjetting, ifall ankaret lander bakom en stein

så att ikke tampen nöts av, men oxo för att få en så horisontal drag-kraft i ankaret!

Och till sist 'synketau', går du till butikken o skall ha synketau finns det en risk

att dom försöker o sälja en tau med invävd blytråd, det är ikke nödvändigt,

huvudsaken är att den synker! Den med invävd blytråd koster sikkert 3ggr så mycket!

Du klarer dig sikkert med ca 14 mm tamp

Ett tips till dig, gå runt o titta på snekker, så har många av dessa både ankaret

o ankartampen hängande på aktern, ett feste för danforthen o någon liten

låda. Så slipper du ta in en leirig eller våt dragg med tamp i aktersoffan!! :yesnod:

S/Y Gunga Din

Hei !

Du skal bruke sjakkel som vist, og ikke karabinkrok til å feste ankeret.

Så - jeg hadde i noen år ei 23 fot snekke som er mye lik din. Jeg brukte å ha med to dregger til denne. En var av Danforth typen, og en var en 10-12 kg paraplydregg. Danforth dreggen brukte jeg på gjørme og løs sandbunn, paraplydreggen ellers. På hard sandbunn måtte jeg faktisk etpar ganger på med badebukse og uti for å få Danforth ankeret til å feste - men da satt det også hele ferien ! Er det for løs bunn vil imidlertid armene på paraplydreggen kunne gli gjennom sanda når draget blir stort.

En fire fem meter grov kjetting nærmest ankeret må til. Videre er det et must at dreggtauet er av synketypen. Jeg mener at 12 mm tau er nok til din båt, selv om tabellene i butikkene kanskje sier 14mm. Jeg synes faktisk det er vesensforskjell i hådterbarhet på 12 og 14mm både når det skal festes og når det skal kveiles. Jeg bruker nesten bare 12mm tau på min 26' idag, og har aldri vært i nærheten av å ryke noe tau. Riktignok bruker jeg Bruce/kjetting/vinsj idag, men det er vel en litt annen greie. Vær oppmerksom på at det finnes forskjeller i strekkfastet for ukile taukonstruksjoner, så 12 og 12 er ikke nødvendigvis det samme.

Hvor langt skal det være ? Noen sier minimum 30 meter, jeg foretrekker det litt lengre. Fordelen med manuell dregg er jo at du kan skjøte på med et annet tau om det blir for kort. Sjekk evt. plassen i dreggkassa.

Sist men ikke minst - daumann må du ha. Du kan jo prøve deg fram med vekta, men jeg endte opp med ei 4 liter plastkanne fyllt med sand. HER fester du karabinkroken sammen med ei line på 3-4 meter. Når du så har festet ankerlina, snepper du karabinkroken på dreggtauet, og firer ut daumannen.

Lykke til !!   :cheers:

-koh

Takker så mye for masse nyttig info, må nok til butikken og handle litt kjetting og tau.

Har dere noen tips når det gjelder å ankre opp i uthavn? Vet selvfølgelig det mest elementere som står i "båtføreprøve-boka", men dere erfarne sjøfolk har sikkert masse ekstra triks på lur.

Takker så mye for masse nyttig info, må nok til butikken og handle litt kjetting og tau.

Har dere noen tips når det gjelder å ankre opp i uthavn? Vet selvfølgelig det mest elementere som står i "båtføreprøve-boka", men dere erfarne sjøfolk har sikkert masse ekstra triks på lur.

Om sommeren så snur gjerne solgangsbrisen til fralandsvind på morgenkvisten, og liggeplassen din er kanskje ikke fullt så fin lenger.

Hvis alle de andre båtene ligger på den ene siden av bukta, er det ofte en grunn til det.

Du bør enten ha en laang kjetting eller daumann. Anbefaler daumann, da kjettingen ofte blir full av leire.

Du bør skaffe deg noen fjellbolter som du kan slå ned i sprekker i svaberget, det er ikke alltid du finner en ledig permanent bolt.

GeirKS

Har dere noen tips når det gjelder å ankre opp i uthavn?

Ta hensyn til været. Hør på værmeldingen om ettermiddagen/kvelden, velg fordelaktig ankringsplass i forhold til den vinden som kommer.

Bli kjent med anker du har, likedann bunnen der du ankrer. Et Danforth anker fungerer godt når det først har satt seg og du ligger med bauen mot land. Men jeg brukte det engang et sted på svai hvor det viste seg å være relatiivt fast leire. Om natten dreide vinden, ankeret tok med seg en stor klump leire - festet seg ikke igjen. Heldigvis, ingen hard vind, men jeg våknet drivende rundt i havnen. Etter dette parkerte jeg Danforth'en på land.

Paraply-ankeret er et godt allround anker, når det først har satt seg. Akkurat dette med å få ankeret til å sette seg er like viktig som valg av anker. Dette gjelder også når du ankrer med feste i land, selvom det er lettere da. Vær gjerne litt varsom med å teite opp ankerlinen med en gang, la ankerflukene få jobbe seg litt inn i bunnen med moderat belastning. Så kan du teite opp. En daumann på ankerlinen når du ligger mot land er heller ikke så dumt, da får du et uthal som gjør at båten holder seg ute, du kan allikevel lett dra båten inn til land - og den går ut igjen av seg selv. :smiley:

...En daumann på ankerlinen når du ligger mot land er heller ikke så dumt, da får du et uthal som gjør at båten holder seg ute, du kan allikevel lett dra båten inn til land - og den går ut igjen av seg selv.

Smart. Denne fordelen med dauingen har jeg ikke tenkt på før. Bare dette med ankring er jo en hel liten vitenskap, jo. Må forske litt på dette etter hvert. Men da skal jeg huske å feste dreggen til båten før jeg pælmer den til sjøs (-> Min verste båt-tabbe...)  :smiley:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...