Jump to content

Impeller fra Biltema

Coronet

Recommended Posts

Jeg har gjennom årene handlet endel hos Biltema og synes jeg har fått bra varer for pengene.

Når det gjelder ting til båten har jeg inntil nå valgt andre leverandører, men iår tenkte jeg at jeg også skulle handle inn til båten hos Biltema.

I andre tråder her på baatplassen har jo både sink og knutebelger fått bra omtale.

Jeg kjøpte 10W/40 motorolje, sinkanoder, knutebelg (VP 280) og impeller. Regningen var på ett behagelig nivå, - som den pleier å være hos Biltema.

MEN, -når jeg skulle montere impelleren oppdager jeg at flere av leppene har rifter!!!

Bilde

Jeg har aldri sett noe lignende. En ting er sikkert, jeg tør ikke bruke impellere fra Biltema. Litt usikker på knutebelgen, men siden disse har fått ok omtale tidligere blir det nok til at jeg bruker denne. Men impellere kommer jeg fremover til å kjøpe fra Jabsco eller Johnson Pump.

Løgent, har selv impellere fra Biltema, den som står i nå har vært der i flere år og fungerer like bra. Har en brukt og en ny i reserve. Vil fortsette med å bruke disse...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Sikkert en som har "prøvemontert" uten hell, og så pakket den fint i esken igjen og levert den inn igjen med forhåpentligvis dårlig samvittighet.... :nonod:

Jeg har fått noen slike varer fra Clas Ohlson, bl.a. en telefon med fullstappet svarer og register (men det kunne de ikke forstå gikk ann :confused: ) :lol: og andre ting som har vært godt innrøykt ! :eek:

Impelleren ble tatt ut av en forseglet forpakning. Riftene ble oppdaget da jeg satte inn impelleren med fett for montering. Har montert noen impellere og bruker hverken skrutrekker eller annet verktøy til dette. (Når jeg demonterer en impeller derimot benytter jeg vanligvis en nebbtang.)

Jeg er ikke i tvil om at dette er en produksjonsfeil. Dersom ingen andre har dårlig erfaring med Biltema impellere er det vel bare snakk om en tilfeldig, dårlig produksjon.

Dersom ingen andre har dårlig erfaring med Biltema impellere er det vel bare snakk om en tilfeldig, dårlig produksjon.

Men slikt skal vel ikke slippe ut på markedet, hva med kvalitetsikring? Hva om riften ikke hadde vært så synlig og den ikke hadde revnet før under uheldige omstendigheter.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Mye bra på Biltema, men jeg har dessverre erfart at ikke alt holder mål. Impeller er en av de ting jeg IKKE kjøper der. Dette skyldes ikke egenerfaring, men jeg har hørt om skrekkhistorier -impellere som slurer på akselen o.s.v.. Vet ikke om det stemmer, men jeg syntes ikke det er verdt å ta sjansen. En ødelagt impeller kan medføre overopphetet motor med påfølgende driftsstans. Ikke alltid at det passer særlig godt :nono:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Hm...jeg har liggende en reserveimpeller fra Biltema. Til 39.90 inkludert pakning var den iallefall billig...Jeg mener, how hard can it be, å kopiere en gummisak...

Nå er vel andre typer impellere dyrere, men om jeg hadde ødelagt den selv ved montering, hadde det vel vært dyrere å lime igjen, og kjøre til Biltema for å lure seg til et bytte...

vp og biltemaimpellerene er helt forskjellige i gummimaterialet.

biltemaen er ingen kopi.

over årene har jeg dannet meg dette bildet:

kritiske deler som belg og impellere kjøper man bare originale av.

annet utstyr kan vurderes i hvert tilfelle - hvor kritisk applikasjonen er.

kjørte en vp impeller så lenge at kilen lagde gravspor i metall foringen og tilslutt falt kilen ut og impelleren funka ikke mer.

heldig at jeg fant dette ut først under vinterkonserveringen....

kjøpte en biltema impeller men brukte den aldri.

imidlertid kjøpte jeg en del oljefiltre til aq140/5 motoren min til innvendig vask av motor og skar de opp etterpå for å sammenlikne med originalen.

det gjorde valget lett:

never biltemafilter igjen.

skikkelig dårlig design med fare for punktering av filtermaterialet.

kan være forbedret siden.

Tråden handlet innledningsvis om impellere fra Biltema, så jeg drister meg til å komme med en kommentar knyttet til dette selv om dette kanskje forstyrrer pågående diskusjon.

Jeg har brukt impeller fra Biltema i to seseonger/ca 200 timer. Byttet til ny Biltemaimpeller sist helg i forbindelse med skifte av tetningsringer på sjøvansspumpa. Den brukte impelleren så nærmest ny ut. Ingen sprekker eller andre tegn på slitasje. Den brukte impelleren får tjene som reserve inntil jeg somler meg til å kjøpe en ny.

Jeg har gjennom årene opplevd varierende kvalitet på andre produkter fra Biltema, men jeg har ingen betenkeligheter med å bruke disse impellerne.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Har også brukt impeller fra Biltema i alle år, og er ikke redd for å gjøre det i fremtiden heller. Har aldri hatt noen problemer med disse. Tror nok heller dette må være en produksjonsfeil el. lign. Biltema kjøper nok sine impellere fra en av samme fabrikkene som helt sikkert "klistrer" andre merker på pakkene også.

Svein H

har ingen anelse.

biltemaimpelleren virket som den haddde et anslag av silikon i gummiblandingen mens volvoimpelleren var en "ren" gummivariant.

biltemaen virket både bra og flott laget så den kommer nok fra en anerkjent leverandør

skaden som ble vist tidlig i tråden er nok en følge av noe helt annet enn dårlig produkskjon/materiale osv.

den ser ut som den er blitt utsatt for fysisk skade av en eller annen sort på et eller annet tidspunkt.

det volvo vel påpeker med uoriginale deler er at hvis impelleren er feildesignet i gummiskovlene kan motorene gå varme(re)

hvis man sjekker impelleren nøye foran hver sesong og har en i reserve - og det i tillegg er enkelt å komme til å bytte den er det ikke noe stort problem.

for meg er forutsigbarhet alltid det viktigste ved slike problemstillinger.

det er derfor jeg stort sett holder meg til originale deler.

på den annen side er volvo (også andre) originaldeler absolutt ingen garanti for et "evig problemfitt båtliv".

kjøpte helt ny varmeveksler osv - bla feildesignede rørforbindelser, dårlige pakninger osv.

2-3 nye (Valeo) generatorer sluttet å virke rimelig raskt eller overladet - kan ha sammenheng med batteribestykningen.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...