Jump to content

Impeller fra Biltema

Coronet

Recommended Posts

Jeg viser til en svensk test av bildeler på STV. Audi påstod at de uorginale bildelene var av dårlig kvalitet . Svensk bilprovning testet delene og kom til en helt annen konklusjon. De var fullgode.

Når Volvo Penta hevder at Biltema impeller ikke er av god nok kvalitet, kan man selvsagt stille spørsmål om de er innhabile . Marinaene og verkstedene også , idet de tjener penger på salget. Jeg hadde ønsket uttalelsen fra et annet hold.

Det som slår meg er at alle har hørt om noen eller kjenner noen som kjenner noen .... osv

Kanskje ,,noen,, sprer rykter for å villede forbrukerene?

Vet ikke om jeg tør kjøpe BT deler lengre

Redigert av havgaaaaapet (see edit history)

Biltema sine impellere og "en annen" Norsk importør av båtutstyr levere den samme impelleren fra samme fabrikken til helt forskjellige priser. Biltema kr. 109,- veil. og "den andre" kr. 210,- veil. Hadde vi skulle kjøpt en av disse så ville vel mange inklusive meg selv valgt den dyreste i god tro om at den hadde høyere kvalitet med bakgrunn i prisen og ikke ble solgt på Biltema? :wink:

Muligens andre "orginale impellere" også kommer herfra?? :wink:

XD3P

Uansett om hvilket fabrikat impellereren er; Jeg kjøpte original ifra Volvo Penta og skiftet denne idag. Den som sto i motoren (AQ151A) hadde gått to sesonger. Etter å ha montert den nye sjekket jeg den gamle, og den var like fin.

Tror ikke jeg kjørte mer enn 150 timer pr. sesong. Venter nå tre år med å skifte impeller. Har to stk i reserve i båten. Følger jeg med på temperaturmåleren jevnlig har jeg en god indikasjon om impelleren skulle ryke.

Det er som med bunnstoff, fabrikanten sier at man må stoffe hvert år, men erfaringene sier jo at det ikke trengs (jeg bruker SeaJet 33 og det er jeg meget fornøyd med).

Redigert av Dykker (see edit history)

Nå lager nok ikke Biltema sine impellere selv på bakrommet, men de kjøpes inn fra motorprodusentenes underleverandører eller pumpeprodusentene... Dette i likhet med det meste av det andre "uorginale" delene de selger...

Men det kan være verdt å merke seg et par små ting som har med kvalitetskontroll og kvalitetskrav å gjøre. Det kan være at Volvo eller andre stiller høyere krav til sluttproduktet enn hva Biltema eller andre gjør... Dette medfører at kun de delene som tilfredstiller de krav som settes av innkjøperen mottas, mens andre innkjøpere kan ha lavere krav til sluttproduktet og dermed får det som defineres som B varer av den først kjøperen...

Men det er ingen automatikk i at dette gjelder her, ei heller noen automatikk i at den tekniske kvaliteten er dårligere for det som en innkjøper sier er B-vare ut fra de krav han setter, mens andre har andre krav og mener dettre er en A-vare.. Det kan være feil av ren kosmetisk art som fører til en ikke godtar dette, men en annen ikke er av samme oppfatning

Når det gjelder Biltema imepllerene så kjenner ikke jeg noe til dem annet enn at de ser like ut i forhold til orginalen.... Volvo Penta eller andre har vel ennå ikke laget en eneste impeller selv og jeg tror heller ikke de planlegger å lage noen heller... De kjøper nok inn sine impellere fra samme leverandør som Biltema og andre..... og klistrer sin logo på og ganger prisen med 3..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Litt på siden.. .. . Bruker dere tang for å ta ut impelleren, og stripser dere den nye slik at skovlene sitter rett vei ved montering?

Jeg bruker vannpumpetang for å dra ut den gamle impelleren. Ved montering har jeg så langt ikke brukt noe verktøy/hjelpemidler. Ved å holde impelleren litt på skrå og dreie den riktig vei kommer etterhver alle vingene inn i pumpa. Litt krøkkete riktignok fordi de har en tendens til å smette ut igjen på motsatt side. Når alle vingene er inne i pumpa dreier jeg impelleren slik at den treffer riktig på sporene i akslingen. Deretter trykkes impelleren inn, på med pakning og lokk, og en slump vannfast fett på skruene gjør de lettere å løsne senere. Jeg bruker ikke ha noe fett e.l. på impelleren før montering.

Å bruke en strips rundt impelleren høres ut for å være en god ide. Jeg har hørt dette før, men det hjelper lite når jeg ikke kommer på å bruke det når impelleren skal monteres.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

• 2 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...